Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Actief Klantbeheer groepsfoto 2021

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe hypotheekverstrekkingen. En daarvan weten we zeker dat het geld oplevert. Het is daarom niet zo gek dat voor veel adviseurs actief klantbeheer iets is wat ze wel zouden willen, maar niet aan toekomen. Maar er is wel degelijk een heel goed businessmodel te maken van actief klantbeheer", aldus Dylan Dresens, algemeen directeur van FlexFront.

"De afgelopen jaren was er sprake van een goede hypotheekmarkt, de klanten liepen vaak vanzelf naar binnen en de COVID periode heeft ons geen windeieren gelegd. Het zou zomaar een reden zijn om niet te denken aan morgen en overmorgen. En niet terug te denken aan de mindere tijden. We roepen het al jaren; we zouden eigenlijk meer aan onze bestaande klanten moeten doen.

Laten we dit moment pakken om van woorden naar daden te gaan. Waarom? Omdat onze klanten daar (latent) behoefte aan hebben en het gewoon bijdraagt aan een gezond business- en verdienmodel.

Het goed insteken van actief klantbeheer heeft voor u veel voordelen:

  • Het zorgt voor een nog betere relatie met uw klanten en verhoogt de kans dat ze weer bij u aankloppen als ze gaan verhuizen, verbouwen of verduurzamen.
  • Als u het echt goed doet, weet u dat ze willen verhuizen en neemt u zelf contact op.
  • Het zorgt voor omzet, omdat veel klanten ook in de jaren na hypotheekverstrekking behoefte hebben aan advies en daar ook voor willen betalen. Ze weten dit echter vaak zelf nog niet. U moet dus uw best doen deze behoefte aan te boren.
  • Juist in een slechtere hypotheekmarkt, die er zeker weer aan gaat komen, creëert u zo een meer continue instroom van klanten en dus omzet. Daar hoeft u overigens geen abonnementen voor in te voeren.
  • Een actief klantbestand en continue omzet uit bestaande klanten zorgt er voor dat uw klantenbestand en advieskantoor significant meer waard zijn.
  • En tot slot draagt dit bij aan het aantoonbaar invullen van uw zorgplicht en levert het tevreden klanten op. En dat maakt het werk er een stuk leuker op.

Leuk en aardig, maar ik kom er gewoonweg niet aan toe, hoor ik u denken. En het kost me heel veel tijd om een paar klanten bij mij weer aan tafel te krijgen. En daar komt samenwerken en het inzetten van expertises om de hoek kijken. Veel van de initiatiefnemers van het platform Actief klantbeheer kunnen u ondersteunen bij het realiseren van een goed businessmodel. Door onder andere software, ondersteuning en training.

Net als u is FlexFront momenteel ook nog erg afhankelijk van instroom van nieuwe hypotheekaanvragen. Wij weten ook hoe het in pak ‘m beet 2008 tot 2012 was, wij hadden het net als velen van u moeilijk. Wij geloven daarom dat ook voor ons actief klantbeheer een goed businessmodel zou zijn en kan zorgen voor omzet in mindere hypotheektijden. Wij hebben een dienstverlening ontwikkeld waarmee we u helpen continu in contact te blijven met uw klanten, uit uw naam klanten te benaderen als daar reden toe is en klanten die behoefte hebben aan advies bij u tafel te krijgen. U het advies, wij regelen alles, ontzorgen u en de klant. Samen staan we sterk en creëren we een voor beiden gezond verdienmodel, ook als het in hypothekenland wat minder gaat."

Reactie toevoegen

 

Reacties

Albert van der Poll - Van der Poll Financiële Diensten 25 oktober 2021

Als ik even een balletje op mag gooien: ik weet niet of ik nou zo'n uitzondering ben, maar mij valt telkens de onwilligheid van de consument op om voor onderhoud een bijdrage te betalen, men rekent eigenlijk op een kosteloos gesprek en anders hoeft het niet, want er is niet zoveel veranderd. Zo kom je aan het onderhoud toe bij de wens voor een nieuwe keuken.

PietJan Wagenaar - Wagenaar Assurantien 22 oktober 2021

Ben benieuwd.

Meer over
Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

Ewald Bary aan de slag bij Dukers & Baelemans

Ewald Bary aan de slag bij Dukers & Baelemans

Ewald Bary is  benoemd tot algemeen directeur van Dukers & Baelemans. Per 1 februari wordt hij de opvolger van Mark Boskamp die op 1 december 2023 is...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Wegwijzer Actief Klantbeheer gelanceerd

Een wegwijzer helpt organisaties in drie stappen de juiste afwegingen te maken om Actief Klantbeheer voor hun organisatie en klanten goed te regelen. Het gezamenlijke...