Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen
"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van serviceabonnementen ter discussie bij de vergelijking van onderhoudspakketten van verschillende advieskantoren. Daarbij werd het de klant overzicht bieden van zijn financiële producten bij verschillende aanbieders wegzet als 'gebakken lucht'. Net als veel adviseurs maakte ik mij in eerste instantie boos dat een organisatie die de belangen van consumenten zegt te dienen hen zo op het verkeerde been zet. Wees gerust: Adfiz is hier als branchevereniging ook zeker in gesprek met de Consumentenbond. Toch bieden deze kwalijke misverstanden ook kansen", aldus Martin Holleman, adviseur Public Affairs en Beleid Adfiz in deel 9 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.
"In gesprekken met stakeholders vergelijk ik financieel advies tijdens de loptijd van de hypotheek vaak met een cv-ketel. Je kunt ervoor kiezen een cv-ketel eens per twintig jaar te laten vervangen en een monteur te laten komen op het moment dat het apparaat het onverwachts toch tussentijds begeeft. Het risico dat het goed misgaat, is namelijk heel erg klein, maar als het dan tóch misgaat kan dat verstrekkende gevolgen hebben; bijvoorbeeld bij een brand of koolmonoxidevergiftiging. Niet voor niets raadt de Consumentenbond consumenten dan ook ten zeerste aan om wél een onderhoudscontract af te sluiten voor een cv-ketel. Op zijn website vat de Consumentenbond het belang daarvan beknopt samen: 'Met regelmatig onderhoud zorg je dat een cv-ketel veilig en zuinig blijft werken'."
Volgens Holleman is die laatste zin de sleutel naar het succesvol overtuigen van de consument(enbond) van het belang van actief klantbeheer. "Het product waar het abonnement op ziet is totaal verschillend, maar ook een financieel serviceabonnement biedt de klant gemoedsrust, veiligheid en in veel gevallen een mogelijke besparing. Bijvoorbeeld door een periodieke check van de financiële producten en persoonlijke situatie van de klant. En nee: acht van de tien keer zal zo’n periodieke check - net als bij het cv-ketel onderhoud - weinig verrassende resultaten opleveren. Maar we zijn er als adviseurs juist voor dat ene moment dat de periodieke check wel het verschil maakt. Door bijvoorbeeld die ene klant met een rentevaste periode van twintig jaar te adviseren om tussentijds over te sluiten en zo maandelijks te besparen. Of met één telefoontje of mailtje overzicht te bieden in de afgesloten verzekeringen zonder dat de klant bij drie of vier verschillende verzekeraars in hoeft te loggen."
"Als adviessector hoeven wij elkaar niet te overtuigen van het nut van actief klantbeheer. Ik spreek vanuit Adfiz veel adviseurs van wie de klanten met plezier een klein maandelijks bedrag betalen voor hun serviceabonnement. Omdat het voor rust en zekerheid zorgt, je altijd met je vragen bij de specialist terecht kunt en als mooie bijkomstigheid heeft dat het zichzelf vroeg of laat ook in harde euro’s terugverdient. Toch ben ik bang dat er ook genoeg consumenten zijn die – samen met de Consumentenbond - nog leven met de gedachte dat een serviceabonnement weggegooid geld is. Laten we als sector daarom nog eens kritisch naar de inhoud van serviceabonnementen kijken, maar vooral klant voor klant de vraag stellen of zij net zo’n veilig gevoel willen hebben bij hun financiën als bij hun cv-ketel. Want waar de cv-monteur ervoor zorgt dat klanten er letterlijk warmpjes bij zitten, zorg jij er als adviseur voor dat de klant er financieel warmpjes bij zit."
Reactie toevoegen
Meer over
Onze samenleving digitaliseert in sneltreinvaart. Zorgdeclaraties dienen we in via een app, belangrijke documenten voorzien we van een digitale handtekening, onze...
Hypotheekbond en Ordina van start met app 'Veilig Ophalen'
Nationale Hypotheekbond en Ordina hebben de app ‘Veilig Ophalen’ geïntroduceerd. Na een gegevensverzoek van de adviseur haalt de consument met...
Nieuwe opleiding ‘Actief klantbeheer voor jouw adviespraktijk’
Dukers & Baelemans en Helder Beheerd hebben samen een opleiding voor advieskantoren ontwikkeld die "écht aan de slag willen met actief klantbeheer in...
VEH: woonlasten stijgen minder hard dan WOZ-waarde
De WOZ-waarde van woningen is dit jaar gemiddeld zeventien procent hoger dan vorig jaar, maar de aanslag onroerendezaakbelasting (Ozb) stijgt met gemiddeld 5,1 procent...
Adfiz: "Preventie-eisen cyberverzekering moeten duidelijk zijn"
"Wij herkennen de problemen die de AFM signaleert over cyberverzekeringen." Zo reageert Adfiz op de maandag verschenen AFM-verkenning waarin de toezichthouder verzekeraars...
Adfiz: checklist verplichte precontractuele informatie
Adfiz heeft een Checklist verplichte pre-contractuele informatie ontwikkeld. Adfiz: "Van algemene informatie over je kantoor tot het essentiele informatiedocument...
De ins en outs van de Zorgverzekeringswet
(Adfiz in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Omdat vrijwel iedereen die in Nederland woont verplicht is een zorgverzekering af te sluiten, zal de Zorgverzekeringswet...
"Polis grote overstromingen niet omslaan over alle huizenbezitters"
Mensen die geen risico lopen moeten niet verplicht worden om volledig mee te betalen aan de verzekering van schade ten gevolge van een overstroming door de zee of...
IVA Business School helpt in zoektocht naar commercieel verzekeringstalent
Adfiz, Nationale-Nederlanden, NVGA en VNAB zijn een samenwerking gestart met IVA-Business School met als doel vakbekwaam jong commercieel talent te interesseren...
Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer
Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...