Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen
"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van serviceabonnementen ter discussie bij de vergelijking van onderhoudspakketten van verschillende advieskantoren. Daarbij werd het de klant overzicht bieden van zijn financiële producten bij verschillende aanbieders wegzet als 'gebakken lucht'. Net als veel adviseurs maakte ik mij in eerste instantie boos dat een organisatie die de belangen van consumenten zegt te dienen hen zo op het verkeerde been zet. Wees gerust: Adfiz is hier als branchevereniging ook zeker in gesprek met de Consumentenbond. Toch bieden deze kwalijke misverstanden ook kansen", aldus Martin Holleman, adviseur Public Affairs en Beleid Adfiz in deel 9 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.
"In gesprekken met stakeholders vergelijk ik financieel advies tijdens de loptijd van de hypotheek vaak met een cv-ketel. Je kunt ervoor kiezen een cv-ketel eens per twintig jaar te laten vervangen en een monteur te laten komen op het moment dat het apparaat het onverwachts toch tussentijds begeeft. Het risico dat het goed misgaat, is namelijk heel erg klein, maar als het dan tóch misgaat kan dat verstrekkende gevolgen hebben; bijvoorbeeld bij een brand of koolmonoxidevergiftiging. Niet voor niets raadt de Consumentenbond consumenten dan ook ten zeerste aan om wél een onderhoudscontract af te sluiten voor een cv-ketel. Op zijn website vat de Consumentenbond het belang daarvan beknopt samen: 'Met regelmatig onderhoud zorg je dat een cv-ketel veilig en zuinig blijft werken'."
Volgens Holleman is die laatste zin de sleutel naar het succesvol overtuigen van de consument(enbond) van het belang van actief klantbeheer. "Het product waar het abonnement op ziet is totaal verschillend, maar ook een financieel serviceabonnement biedt de klant gemoedsrust, veiligheid en in veel gevallen een mogelijke besparing. Bijvoorbeeld door een periodieke check van de financiële producten en persoonlijke situatie van de klant. En nee: acht van de tien keer zal zo’n periodieke check - net als bij het cv-ketel onderhoud - weinig verrassende resultaten opleveren. Maar we zijn er als adviseurs juist voor dat ene moment dat de periodieke check wel het verschil maakt. Door bijvoorbeeld die ene klant met een rentevaste periode van twintig jaar te adviseren om tussentijds over te sluiten en zo maandelijks te besparen. Of met één telefoontje of mailtje overzicht te bieden in de afgesloten verzekeringen zonder dat de klant bij drie of vier verschillende verzekeraars in hoeft te loggen."
"Als adviessector hoeven wij elkaar niet te overtuigen van het nut van actief klantbeheer. Ik spreek vanuit Adfiz veel adviseurs van wie de klanten met plezier een klein maandelijks bedrag betalen voor hun serviceabonnement. Omdat het voor rust en zekerheid zorgt, je altijd met je vragen bij de specialist terecht kunt en als mooie bijkomstigheid heeft dat het zichzelf vroeg of laat ook in harde euro’s terugverdient. Toch ben ik bang dat er ook genoeg consumenten zijn die – samen met de Consumentenbond - nog leven met de gedachte dat een serviceabonnement weggegooid geld is. Laten we als sector daarom nog eens kritisch naar de inhoud van serviceabonnementen kijken, maar vooral klant voor klant de vraag stellen of zij net zo’n veilig gevoel willen hebben bij hun financiën als bij hun cv-ketel. Want waar de cv-monteur ervoor zorgt dat klanten er letterlijk warmpjes bij zitten, zorg jij er als adviseur voor dat de klant er financieel warmpjes bij zit."
Reactie toevoegen
Meer over
Actief klantbeheer is dat de klant zich gezien en gehoord voelt
Actief klantbeheer stond de voorbije jaren weer meer op het netvlies van adviseurs, maar dreigt door de (hypotheek)drukte weer naar de achtergrond te verdwijnen....
"Arbeidsrelaties kritisch bezien op schijnzelfstandigheid"
Werkgevers in alle sectoren doen er volgens ABN Amro goed aan het aantal werkzame zzp’ers en de voorwaarden waaronder zij werken kritisch te bekijken. Vragen...
Ken je vak!: rol adviseur in het zorgverzekeringsstelsel
(Adfiz in Ken je vak!, VVP 4-2024) Zorgverzekeringen worden vaak gezien als eenvoudige verzekeringsproducten. Maar het enorme polisaanbod en de impact die keuzes...
Adfiz: klant hoort op eerste plaats, niet de regelgever
"Ik pleit zeker niet voor het opheffen van alle regels. Tegelijk moeten we onzinnige regelgeving ter discussie durven te stellen." Aldus Adfiz-directeur Enno...
Klanten Obvion met laag energielabel krijgen 1.000 euro voor isoleren woning
Obvion gaat bestaande hypotheekklanten met een woning met energielabel G en F helpen verduurzamen door hen een Energiebespaarpakket te bieden. Dit bestaat uit een...
Marton Overbeeke en Gertjan de Jong in Adfiz-bestuur
Tijdens de ALV van Adfiz zijn Marton Overbeeke (Overbeeke) en Gertjan de Jong (Steijnborg Assurantiën) benoemd als nieuwe bestuursleden. Overbeeke was al actief...
ABN Amro introduceert Pensioenbeleggen
ABN Amro heeft voor werkenden en zzp'ers Pensioenbeleggen gelanceerd. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de zzp’ers in Nederland (te) weinig maatregelen...
Adfiz-voorzitter bezoekt nieuwe leden op Dag van de Ondernemer
Op de Dag van de Ondernemer bezocht Adfiz-voorzitter Roger van der Linden een viertal ondernemers die dit jaar lid zijn geworden van Adfiz. Van der Linden sprak...
Praktijkvoorbeelden business innovation
(Uit VVP-special Business Innovation 2024) Het Adfiz Prestatie Onderzoek kent sinds een paar jaar een andere opzet. Nadrukkelijk wordt gezocht naar vernieuwende...
Lage inkomens maken nauwelijks gebruik van fondsen voor kinderen
Bijna de helft (44%) van de gezinnen met een inkomen onder of net boven het bijstandsniveau doet geen beroep op maatschappelijke fondsen om hen te ondersteunen bij...