Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

varken lachend

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor zichzelf beginnen. Of medewerkers van advieskantoren die uit loondienst treden en op eigen benen gaan staan. En dat op de top van de markt. Want er zijn zoveel kansen. Maar zijn die er wel?", aldus Peter Wormskamp van Helder Beheerd in deel 7 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"Ik stel het wellicht wat te absoluut door te zeggen dat de markt stagneert. Tegelijkertijd gaan de signalen nu van groen op oranje. Kunnen we met zijn allen doorrijden? Of komt alles tot stilstand? De afgelopen weken hebben meerdere partijen de hypotheekrente verhoogd. Inschatting is dat anderen gaan volgen. Is het feest op de hypothekenmarkt voorbij? De huizen zijn immers al op. Oversluiten was nu het devies. Maar wat als dat ook ophoudt? Er zijn zelfs al makelaars die failliet gaan vanwege een gebrek aan woningen. Wat te doen?

Naast dat het verstandig is om voor je bedrijf te bepalen of je efficiënt werkt (waar we overigens vanuit Helder Beheerd prima bij kunnen ondersteunen; maar dit terzijde), is een zeer goede mogelijkheid het benaderen van je oude transacties. Ik ben een beetje aan het sarren, maar wees eens eerlijk: heb jij je klanten uit het verleden structureel geserviced?

Zo ja: chapeau! Ga door met uw goede werk. Zo nee: onderneem nu actie! Begin een relatie met je 'transactie'.

Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Er zijn genoeg thema’s voorhanden. Weet u wat een gouden binnenkomer is? (nadat je hebt vastgesteld dat er nog sprake is van 'klant zijn').

“Hoe gaat het met u?”

Oprechte interesse is een top binnenkomer voor een gesprek. Het is vervolgens aan de adviseur of de binnendienstmedewerker om verder te gaan in de dialoog.

Onze ervaring is dat er tot in 25 procent van de gevallen sprake is van een adviesbehoefte waar ook nog eens een opdracht tot dienstverlening uit kan voortkomen. Hoe is dat?

En die varkenscyclus? Mooi voor in de schoolboekjes. Jíj verslaat hem gewoon. Jij gaat actief aan de slag met je bestaande klanten. Je blijft aan het werk en maakt financiële levens gezonder. Hoeveel mooier wil je het hebben?

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

“Een mogelijke uitkomst is dat het adviseren van consumenten ten aanzien van een lopend financieel product ook daadwerkelijk weer onder de adviesregels...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Digitale weerbaarheid

Digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! VVP 06-2022) Om financieel adviseurs te ondersteunen bij het cyberveiliger maken van hun eigen onderneming en ze een weg te wijzen door de...

Duurzaamheidskorting Obvion nu vanaf energielabel A

Duurzaamheidskorting Obvion nu vanaf energielabel A

Obvion breidt de duurzaamheidskorting uit. Voor aanvragen kunnen klanten met een woning met energielabel A of hoger duurzaamheidskorting op hun hypotheek ontvangen....

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs laten weten behoorlijk veel tijd te besteden aan het actief beheren van hun bestaande klantenportefeuille. Dat blijkt uit een flitsenquête onder...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

De jaarbijdrage 2023 voor de financieel adviseurs is iets hoger dan die van vorig jaar, omdat het aandeel klachten tegen deze dienstverleners is toegenomen. Echter...

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

Roger van der Linden hield in zijn speech op de Adfiz-nieuwjaarsbijeenkomst branchegenoten een spiegel voor. Hij zei onder meer: "Het essentiële van vooruitgang...

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF (Maatwerk ORV), Scildon (Huurverzekering), a.s.r. ( Platform Duurzaam Wonen), Nationale-Nederlanden (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) zijn de winnaars...

Roger van der Linden: “Maak écht werk van vooruitgang”

Roger van der Linden: “Maak écht werk van vooruitgang”

“Het essentiële van vooruitgang is vooruit te willen. En dat vraagt om visie, vertrouwen en leiderschap. En om keuzes maken die misschien op de korte...