Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

varken lachend

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor zichzelf beginnen. Of medewerkers van advieskantoren die uit loondienst treden en op eigen benen gaan staan. En dat op de top van de markt. Want er zijn zoveel kansen. Maar zijn die er wel?", aldus Peter Wormskamp van Helder Beheerd in deel 7 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"Ik stel het wellicht wat te absoluut door te zeggen dat de markt stagneert. Tegelijkertijd gaan de signalen nu van groen op oranje. Kunnen we met zijn allen doorrijden? Of komt alles tot stilstand? De afgelopen weken hebben meerdere partijen de hypotheekrente verhoogd. Inschatting is dat anderen gaan volgen. Is het feest op de hypothekenmarkt voorbij? De huizen zijn immers al op. Oversluiten was nu het devies. Maar wat als dat ook ophoudt? Er zijn zelfs al makelaars die failliet gaan vanwege een gebrek aan woningen. Wat te doen?

Naast dat het verstandig is om voor je bedrijf te bepalen of je efficiënt werkt (waar we overigens vanuit Helder Beheerd prima bij kunnen ondersteunen; maar dit terzijde), is een zeer goede mogelijkheid het benaderen van je oude transacties. Ik ben een beetje aan het sarren, maar wees eens eerlijk: heb jij je klanten uit het verleden structureel geserviced?

Zo ja: chapeau! Ga door met uw goede werk. Zo nee: onderneem nu actie! Begin een relatie met je 'transactie'.

Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Er zijn genoeg thema’s voorhanden. Weet u wat een gouden binnenkomer is? (nadat je hebt vastgesteld dat er nog sprake is van 'klant zijn').

“Hoe gaat het met u?”

Oprechte interesse is een top binnenkomer voor een gesprek. Het is vervolgens aan de adviseur of de binnendienstmedewerker om verder te gaan in de dialoog.

Onze ervaring is dat er tot in 25 procent van de gevallen sprake is van een adviesbehoefte waar ook nog eens een opdracht tot dienstverlening uit kan voortkomen. Hoe is dat?

En die varkenscyclus? Mooi voor in de schoolboekjes. Jíj verslaat hem gewoon. Jij gaat actief aan de slag met je bestaande klanten. Je blijft aan het werk en maakt financiële levens gezonder. Hoeveel mooier wil je het hebben?

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

De lessen uit de WMO zijn een reden om anders te kijken naar de discussie rondom het afschaffen van het eigen risico in de zorgverzekeringswet, stelt ABN Amro. Andere...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...