Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

varken lachend

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor zichzelf beginnen. Of medewerkers van advieskantoren die uit loondienst treden en op eigen benen gaan staan. En dat op de top van de markt. Want er zijn zoveel kansen. Maar zijn die er wel?", aldus Peter Wormskamp van Helder Beheerd in deel 7 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"Ik stel het wellicht wat te absoluut door te zeggen dat de markt stagneert. Tegelijkertijd gaan de signalen nu van groen op oranje. Kunnen we met zijn allen doorrijden? Of komt alles tot stilstand? De afgelopen weken hebben meerdere partijen de hypotheekrente verhoogd. Inschatting is dat anderen gaan volgen. Is het feest op de hypothekenmarkt voorbij? De huizen zijn immers al op. Oversluiten was nu het devies. Maar wat als dat ook ophoudt? Er zijn zelfs al makelaars die failliet gaan vanwege een gebrek aan woningen. Wat te doen?

Naast dat het verstandig is om voor je bedrijf te bepalen of je efficiënt werkt (waar we overigens vanuit Helder Beheerd prima bij kunnen ondersteunen; maar dit terzijde), is een zeer goede mogelijkheid het benaderen van je oude transacties. Ik ben een beetje aan het sarren, maar wees eens eerlijk: heb jij je klanten uit het verleden structureel geserviced?

Zo ja: chapeau! Ga door met uw goede werk. Zo nee: onderneem nu actie! Begin een relatie met je 'transactie'.

Dat hoeft helemaal niet zo ingewikkeld te zijn. Er zijn genoeg thema’s voorhanden. Weet u wat een gouden binnenkomer is? (nadat je hebt vastgesteld dat er nog sprake is van 'klant zijn').

“Hoe gaat het met u?”

Oprechte interesse is een top binnenkomer voor een gesprek. Het is vervolgens aan de adviseur of de binnendienstmedewerker om verder te gaan in de dialoog.

Onze ervaring is dat er tot in 25 procent van de gevallen sprake is van een adviesbehoefte waar ook nog eens een opdracht tot dienstverlening uit kan voortkomen. Hoe is dat?

En die varkenscyclus? Mooi voor in de schoolboekjes. Jíj verslaat hem gewoon. Jij gaat actief aan de slag met je bestaande klanten. Je blijft aan het werk en maakt financiële levens gezonder. Hoeveel mooier wil je het hebben?

 

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ewald Bary aan de slag bij Dukers & Baelemans

Ewald Bary aan de slag bij Dukers & Baelemans

Ewald Bary is  benoemd tot algemeen directeur van Dukers & Baelemans. Per 1 februari wordt hij de opvolger van Mark Boskamp die op 1 december 2023 is...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

Serie Actief Klantbeheer (8): actief klantbeheer komt op stoom

"U kent ze wel, dit soort uitspraken: 'Actief beheer vind ik als adviseur echt heel belangrijk, maar ik kom er niet aan toe.' Of: 'Al jaren wordt er over gekletst,...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Door aflossen minder zorgen om aflossingsvrije hypotheek

Huiseigenaren maken zich minder vaak zorgen over hun aflossingsvrije hypotheek, blijkt uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis. In 2018 maakte achttien procent zich...

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

Enno Wiertsema (Adfiz): "Start vandaag nog met ChatGPT"

"Mijn wens voor 2024 is dat we als sector met z’n allen aan de slag gaan met ChatGPT." Aldus Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn. "Want", schrijft...

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

"Draagkracht voor herstel klimaatschade meenemen in adviesgesprek"

Om te voorkomen dat financieel kwetsbare huishoudens gaan wonen in wijken waar panden goedkoperzijn geworden door het inprijzen van klimaatrisico (en daardoor bij...

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

Serie Actief Klantbeheer: meer omzet van bestaande klanten

VVP publiceerde afgelopen maanden in de nieuwsbrief en op de site verslagen van de etappes van de Actief Klantbeheer Tour door Nederland van Dirk van Haarlem (accountmanager/trainer...

Schadeafhandeling watersnood deint na

Schadeafhandeling watersnood deint na

Burgemeester Daan Prevoo van Valkenburg a/d Geul schetst geen opwekkend beeld van de schadeafhandeling na de watersnood medio 2021. Prevoo is een van de personen...