Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

Igor Driessen Obvion 2021

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing, bijvoorbeeld voor het aankopen van een woning, is één. Maar een tevreden klant houden, ook tijdens de looptijd, is twéé. Juist dan komt actief klantbeheer ook om de hoek kijken. Betekent dit dat u zomaar in het diepe moet springen? Ja, zou het antwoord van Obvion zijn!", aldus Igor Driessen, Manager Sales & Intermediaire Zaken Obvion in deel 8 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"Begin met een selecte groep klanten en ervaar wat actief klantbeheer u brengt. Maar wat zijn nou momenten die een adviseur kan aangrijpen om hierin iets te betekenen voor de klant?", aldus Driessen. "Met een groot klantenbestand kan het lastig lijken om van start te gaan met actief klantbeheer. Begin daarom klein. Kies één of een kleine groep klant(en) uit, inventariseer de huidige situatie en zoek naar kansrijke momenten. Tal van geldverstrekkers bieden hier hulpmiddelen voor aan, dat helpt u goed op weg", aldus Driessen, die de volgende mogelijkheden geeft.

  • Verlagen van de tariefopslag.  Zo worden waar nodig hypotheken bij Obvion APK ‘gecheckt’, net zoals een auto. Middels de APK brief heeft niet alleen de klant, maar ook u als adviseur direct meer inzicht in de mogelijkheden met betrekking tot het verlagen van de tariefopslag op basis van de situatie van de klant. Een mooi uitgangspunt voor uw advies.
  • Van aflossingsvrij naar aflossingsblij. Komt het door de lage spaarrente? Extra terugbetalen blijft aan populariteit winnen. Ondersteun uw klanten in hun reis naar aflossingsblij door (periodiek) extra terugbetalen of het wijzigen van de hypotheekvorm te onderzoeken.
  • Pensionering. Help uw (toekomstige) pensionado door de netto hypotheeklasten op het moment van pensioen te inventariseren aan de hand van waarschijnlijk dalend inkomen en eventueel wijzigende hypotheekrenteaftrek.
  • Nieuwe rente.  Zeker nu klanten een groeiende voorkeur hebben voor een langere rentevaste periode is het einde van de rentevaste periode bij uitstek geschikt om contact op te nemen met uw klant. Ligt dit niet vast in uw eigen software? Veel geldverstrekkers maken dit moment inzichtelijk voor u via hun portaal.

"Er zijn dus in de markt al veel actuele klantdata voor u beschikbaar om op bovenstaande momenten uw klanten actief te benaderen. Ook Obvion biedt via het adviseursportaal direct inzicht in de actuele hypotheekgegevens van uw klant die u kunt gebruiken voor actief klantbeheer. U vindt hier ook verschillende brieven die Obvion naar uw klanten gestuurd heeft. Want met de juiste gegevens is een start in actief klantbeheer zo gemaakt. Wanneer waagt u de sprong?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren. In VVP 2 is de prompt:...

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

ABN Amro: "Huizenprijzen stijgen naar verwachting met zes procent in 2024"

Doordat de vooruitzichten op de huizenmarkt voor het tweede kwartaal op rij verbeteren, stelt ABN Amro haar prijsraming in de nieuwste editie van de Woningmarktmonitor...

ChatGPT versus Enno Wiertsema

ChatGPT versus Enno Wiertsema

(Uit VVP 2-2024) Nieuw in VVP in 2024: de redactie legt een vraag voor aan ChatGPT en laat vervolgens een deskundige van vlees en bloed op het antwoord reageren....

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 7)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

Adfiz: convenant ouderen doortrekken naar andere groepen

In zijn maandcolumn roept Adfiz-directeur Enno Wiertsema op tot het doortrekken van het onlangs gesloten convenant 'Ouderen en toekomstbestendig wonen' naar andere...

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen nieuwe CFRO Obvion Hypotheken

Niels Berendsen wordt per 1 juni 2024 benoemd tot Chief Financial & Risk Officer (CFRO) bij Obvion Hypotheken. De nieuwe rol van CFRO is ontstaan door een samenvoeging...

Soms loont het jezelf af te raden bij je klant

Soms loont het jezelf af te raden bij je klant

(Partner in kennis Dukers & Baelemans in VVP-special Duurzaam Advies 2024) “Wij hebben vorige week bij jullie onze hypotheek afgesloten voor het verbouwen...

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

Advies kan duurzaam gedrag verbeteren

(Joerie van Looij, Adfiz, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Duurzame ontwikkeling is één van de grote uitdagingen waar we voor staan. Succes hierin...

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

Wees er ook voor isoleerders, verduurzamers en bespaarders

(Partner in kennis Obvion in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het belang van verduurzamen is onder de Nederlandse bevolking inmiddels wel duidelijk. We rijden...