Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

Igor Driessen Obvion 2021

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing, bijvoorbeeld voor het aankopen van een woning, is één. Maar een tevreden klant houden, ook tijdens de looptijd, is twéé. Juist dan komt actief klantbeheer ook om de hoek kijken. Betekent dit dat u zomaar in het diepe moet springen? Ja, zou het antwoord van Obvion zijn!", aldus Igor Driessen, Manager Sales & Intermediaire Zaken Obvion in deel 8 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"Begin met een selecte groep klanten en ervaar wat actief klantbeheer u brengt. Maar wat zijn nou momenten die een adviseur kan aangrijpen om hierin iets te betekenen voor de klant?", aldus Driessen. "Met een groot klantenbestand kan het lastig lijken om van start te gaan met actief klantbeheer. Begin daarom klein. Kies één of een kleine groep klant(en) uit, inventariseer de huidige situatie en zoek naar kansrijke momenten. Tal van geldverstrekkers bieden hier hulpmiddelen voor aan, dat helpt u goed op weg", aldus Driessen, die de volgende mogelijkheden geeft.

  • Verlagen van de tariefopslag.  Zo worden waar nodig hypotheken bij Obvion APK ‘gecheckt’, net zoals een auto. Middels de APK brief heeft niet alleen de klant, maar ook u als adviseur direct meer inzicht in de mogelijkheden met betrekking tot het verlagen van de tariefopslag op basis van de situatie van de klant. Een mooi uitgangspunt voor uw advies.
  • Van aflossingsvrij naar aflossingsblij. Komt het door de lage spaarrente? Extra terugbetalen blijft aan populariteit winnen. Ondersteun uw klanten in hun reis naar aflossingsblij door (periodiek) extra terugbetalen of het wijzigen van de hypotheekvorm te onderzoeken.
  • Pensionering. Help uw (toekomstige) pensionado door de netto hypotheeklasten op het moment van pensioen te inventariseren aan de hand van waarschijnlijk dalend inkomen en eventueel wijzigende hypotheekrenteaftrek.
  • Nieuwe rente.  Zeker nu klanten een groeiende voorkeur hebben voor een langere rentevaste periode is het einde van de rentevaste periode bij uitstek geschikt om contact op te nemen met uw klant. Ligt dit niet vast in uw eigen software? Veel geldverstrekkers maken dit moment inzichtelijk voor u via hun portaal.

"Er zijn dus in de markt al veel actuele klantdata voor u beschikbaar om op bovenstaande momenten uw klanten actief te benaderen. Ook Obvion biedt via het adviseursportaal direct inzicht in de actuele hypotheekgegevens van uw klant die u kunt gebruiken voor actief klantbeheer. U vindt hier ook verschillende brieven die Obvion naar uw klanten gestuurd heeft. Want met de juiste gegevens is een start in actief klantbeheer zo gemaakt. Wanneer waagt u de sprong?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

Doorlopende ondersteuning toch adviseren?

“Een mogelijke uitkomst is dat het adviseren van consumenten ten aanzien van een lopend financieel product ook daadwerkelijk weer onder de adviesregels...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Digitale weerbaarheid

Digitale weerbaarheid

(Adfiz in Ken je vak! VVP 06-2022) Om financieel adviseurs te ondersteunen bij het cyberveiliger maken van hun eigen onderneming en ze een weg te wijzen door de...

Duurzaamheidskorting Obvion nu vanaf energielabel A

Duurzaamheidskorting Obvion nu vanaf energielabel A

Obvion breidt de duurzaamheidskorting uit. Voor aanvragen kunnen klanten met een woning met energielabel A of hoger duurzaamheidskorting op hun hypotheek ontvangen....

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs vergeten bestaande relatie niet

Adviseurs laten weten behoorlijk veel tijd te besteden aan het actief beheren van hun bestaande klantenportefeuille. Dat blijkt uit een flitsenquête onder...

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met onderzoek Actief Klantbeheer

Wilt u weten hoe u ervoor staat op het gebied van actief klantbeheer, ook ten opzichte van uw collega’s, en wilt u meer inzicht? Heeft u uw plan al klaar voor...

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

Jaarbijdrage Kifid op niveau vorig jaar

De jaarbijdrage 2023 voor de financieel adviseurs is iets hoger dan die van vorig jaar, omdat het aandeel klachten tegen deze dienstverleners is toegenomen. Echter...

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

VVP-poll: ik ga een actieve bijdrage leveren aan de transitie naar een duurzamere maatschappij

Roger van der Linden hield in zijn speech op de Adfiz-nieuwjaarsbijeenkomst branchegenoten een spiegel voor. Hij zei onder meer: "Het essentiële van vooruitgang...

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF, Scildon, a.s.r. en NN winnaars vernieuwd Adfiz Prestatie Onderzoek

TAF (Maatwerk ORV), Scildon (Huurverzekering), a.s.r. ( Platform Duurzaam Wonen), Nationale-Nederlanden (Dekking voor opruimen zonnepaneeldeeltjes) zijn de winnaars...

Roger van der Linden: “Maak écht werk van vooruitgang”

Roger van der Linden: “Maak écht werk van vooruitgang”

“Het essentiële van vooruitgang is vooruit te willen. En dat vraagt om visie, vertrouwen en leiderschap. En om keuzes maken die misschien op de korte...