Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

Igor Driessen Obvion 2021

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing, bijvoorbeeld voor het aankopen van een woning, is één. Maar een tevreden klant houden, ook tijdens de looptijd, is twéé. Juist dan komt actief klantbeheer ook om de hoek kijken. Betekent dit dat u zomaar in het diepe moet springen? Ja, zou het antwoord van Obvion zijn!", aldus Igor Driessen, Manager Sales & Intermediaire Zaken Obvion in deel 8 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"Begin met een selecte groep klanten en ervaar wat actief klantbeheer u brengt. Maar wat zijn nou momenten die een adviseur kan aangrijpen om hierin iets te betekenen voor de klant?", aldus Driessen. "Met een groot klantenbestand kan het lastig lijken om van start te gaan met actief klantbeheer. Begin daarom klein. Kies één of een kleine groep klant(en) uit, inventariseer de huidige situatie en zoek naar kansrijke momenten. Tal van geldverstrekkers bieden hier hulpmiddelen voor aan, dat helpt u goed op weg", aldus Driessen, die de volgende mogelijkheden geeft.

  • Verlagen van de tariefopslag.  Zo worden waar nodig hypotheken bij Obvion APK ‘gecheckt’, net zoals een auto. Middels de APK brief heeft niet alleen de klant, maar ook u als adviseur direct meer inzicht in de mogelijkheden met betrekking tot het verlagen van de tariefopslag op basis van de situatie van de klant. Een mooi uitgangspunt voor uw advies.
  • Van aflossingsvrij naar aflossingsblij. Komt het door de lage spaarrente? Extra terugbetalen blijft aan populariteit winnen. Ondersteun uw klanten in hun reis naar aflossingsblij door (periodiek) extra terugbetalen of het wijzigen van de hypotheekvorm te onderzoeken.
  • Pensionering. Help uw (toekomstige) pensionado door de netto hypotheeklasten op het moment van pensioen te inventariseren aan de hand van waarschijnlijk dalend inkomen en eventueel wijzigende hypotheekrenteaftrek.
  • Nieuwe rente.  Zeker nu klanten een groeiende voorkeur hebben voor een langere rentevaste periode is het einde van de rentevaste periode bij uitstek geschikt om contact op te nemen met uw klant. Ligt dit niet vast in uw eigen software? Veel geldverstrekkers maken dit moment inzichtelijk voor u via hun portaal.

"Er zijn dus in de markt al veel actuele klantdata voor u beschikbaar om op bovenstaande momenten uw klanten actief te benaderen. Ook Obvion biedt via het adviseursportaal direct inzicht in de actuele hypotheekgegevens van uw klant die u kunt gebruiken voor actief klantbeheer. U vindt hier ook verschillende brieven die Obvion naar uw klanten gestuurd heeft. Want met de juiste gegevens is een start in actief klantbeheer zo gemaakt. Wanneer waagt u de sprong?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Roadshow Adfiz actieve provisietransparantie

Adfiz trekt het land in om leden én niet-leden te ondersteunen bij actieve provisietransparantie, verplicht bij particuliere schadeverzekeringen vanaf 1 juli....

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Special Duurzaam Advies VVP en INSVER: winst in alle opzichten

Duurzaamheid is een onderdeel van modern ondernemerschap. Iedere adviseur zal actie moeten ondernemen. Aldus Kees Dullemond (INSVER) in de special Duurzaam Advies...

De wereld verandert en wij geven de richting aan

De wereld verandert en wij geven de richting aan

(Uit VVP-special Duurzaam Advies 2024) Het lijkt nog ver, 2050, maar op weg naar klimaatneutraliteit gaat er de komende jaren al veel veranderen. Dat vergt de...

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

Serie Actief Klantbeheer (10): klantrelaties versterken

“Je wilt investeren in bestaande klantrelaties als onderdeel van je zorgplicht als hypotheekadviseur. Maar het zorgt op termijn vaak ook voor klantkansen....

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Begin nu met actief beheer! (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 6)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem van Helder Beheer zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde...

Adfiz wil ruimere variabele beloning

Adfiz wil ruimere variabele beloning

"Dat we vooroplopen qua regels en het toezicht daarop streng is", schrijft Adfiz-directeur Enno Wiertsema in zijn maandcolumn, "is niet erg. Maar het moet wel binnen...

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

Ken je vak! Adfiz: investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in spelen. Klimaatrisico’s...

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Doe mee met brancheonderzoek Actief Klantbeheer

Het is weer tijd voor het jaarlijkse onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer. Nu actueler dan ooit! Laat ook weten waar u tegenaan loopt en wat uw plannen...

Woonlasten in ruim kwart gemeenten boven 1.000 euro

Woonlasten in ruim kwart gemeenten boven 1.000 euro

In 94 gemeenten zijn inwoners dit jaar meer dan 1.000 euro kwijt aan gemeentelijke woonlasten, tegenover 54 gemeenten in 2023. Dat blijkt uit onderzoek van Vereniging...

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

Adfiz: keuze voor verkort hypotheekadvies goed onderbouwen

"Verkort hypotheekadvies bij verduurzaming was al mogelijk, maar met dit onderzoek is in ieder geval meer duidelijkheid gekomen over wat er onder verkort hypotheek...