Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

Igor Driessen Obvion 2021

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing, bijvoorbeeld voor het aankopen van een woning, is één. Maar een tevreden klant houden, ook tijdens de looptijd, is twéé. Juist dan komt actief klantbeheer ook om de hoek kijken. Betekent dit dat u zomaar in het diepe moet springen? Ja, zou het antwoord van Obvion zijn!", aldus Igor Driessen, Manager Sales & Intermediaire Zaken Obvion in deel 8 van de serie 'Actief Klantbeheer' in de nieuwsbrief op vrijdag van VVP.

"Begin met een selecte groep klanten en ervaar wat actief klantbeheer u brengt. Maar wat zijn nou momenten die een adviseur kan aangrijpen om hierin iets te betekenen voor de klant?", aldus Driessen. "Met een groot klantenbestand kan het lastig lijken om van start te gaan met actief klantbeheer. Begin daarom klein. Kies één of een kleine groep klant(en) uit, inventariseer de huidige situatie en zoek naar kansrijke momenten. Tal van geldverstrekkers bieden hier hulpmiddelen voor aan, dat helpt u goed op weg", aldus Driessen, die de volgende mogelijkheden geeft.

  • Verlagen van de tariefopslag.  Zo worden waar nodig hypotheken bij Obvion APK ‘gecheckt’, net zoals een auto. Middels de APK brief heeft niet alleen de klant, maar ook u als adviseur direct meer inzicht in de mogelijkheden met betrekking tot het verlagen van de tariefopslag op basis van de situatie van de klant. Een mooi uitgangspunt voor uw advies.
  • Van aflossingsvrij naar aflossingsblij. Komt het door de lage spaarrente? Extra terugbetalen blijft aan populariteit winnen. Ondersteun uw klanten in hun reis naar aflossingsblij door (periodiek) extra terugbetalen of het wijzigen van de hypotheekvorm te onderzoeken.
  • Pensionering. Help uw (toekomstige) pensionado door de netto hypotheeklasten op het moment van pensioen te inventariseren aan de hand van waarschijnlijk dalend inkomen en eventueel wijzigende hypotheekrenteaftrek.
  • Nieuwe rente.  Zeker nu klanten een groeiende voorkeur hebben voor een langere rentevaste periode is het einde van de rentevaste periode bij uitstek geschikt om contact op te nemen met uw klant. Ligt dit niet vast in uw eigen software? Veel geldverstrekkers maken dit moment inzichtelijk voor u via hun portaal.

"Er zijn dus in de markt al veel actuele klantdata voor u beschikbaar om op bovenstaande momenten uw klanten actief te benaderen. Ook Obvion biedt via het adviseursportaal direct inzicht in de actuele hypotheekgegevens van uw klant die u kunt gebruiken voor actief klantbeheer. U vindt hier ook verschillende brieven die Obvion naar uw klanten gestuurd heeft. Want met de juiste gegevens is een start in actief klantbeheer zo gemaakt. Wanneer waagt u de sprong?"

Reactie toevoegen

 
Meer over
5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

Verhogen uitkeringen beter dan afschaffen eigen risico basisverzekering

De lessen uit de WMO zijn een reden om anders te kijken naar de discussie rondom het afschaffen van het eigen risico in de zorgverzekeringswet, stelt ABN Amro. Andere...

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

Adviseurs minder tevreden over dienstverlening geldverstrekkers

De tevredenheid onder hypotheekadviseurs over de afwikkeling van de meeste hypotheekdossiers is in 2023 duidelijk afgenomen en die trend zet zich door in 2024, aldus...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...