Slimmer adviseren

Willem Vreewijk

VVP onderschrijft als geen ander het maatschappelijk belang van onafhankelijk advies en heeft als missie een bijdrage te leveren om de positie van adviseurs te versterken en waar mogelijk te verbeteren. Met dit als uitgangspunt heeft VVP samen met Ansvar (Turien & Co.), ARAG, Avéro Achmea en Nh1816 en de special ‘Slimmer adviseren; meer profijt van advies’ ontwikkeld.

Slimmer adviseren heeft te maken met veel aspecten. Met wie werk je samen, wat besteed je uit, welke keuzes maak je, welke doelgroepen wil je bedienen, hoe wil je je kantoor inrichten, wanneer zeg je ‘nee’ tegen een klant en hoe laat je je belonen? Wezenlijke vragen die in deze special allemaal aan bod komen.

Graag wil ik er één uitlichten. Hot topic is: hoe houden we de planeet leefbaar? Dat klinkt abstract, maar voor het eerst wordt het in ons dagelijks leven voelbaar: bouwprojecten vallen stil, boeren trekken naar Den Haag, rechters die de overheid verplichten de CO2-uitstoot terug te brengen, etc.

We staan nog maar aan het begin. In ons dagelijkse leven krijgen we allemaal te maken met de gevolgen van klimaatverandering. Steeds meer mensen zijn zich bewust dat we in een cruciale fase zijn beland om onze planeet leefbaar te houden. Mensen houden niet van een opgeheven vingertje, hebben geen zin om zich schuldig te voelen over iets waar ze zelf maar heel weinig aan kunnen doen. Tegelijkertijd zijn mensen wel bereid een steentje bij te dragen. De vraag is hoe. En juist daar kan de financieel adviseur bij helpen.

Dan gaat het over advies voor verduurzaming van woningen, bedrijfspanden en wagenparken. Maar je kunt verder gaan. Door je te verdiepen in deze materie, kun je interessante en zinvolle gesprekken voeren met je klanten en kun je ze tips geven over hoe je als individu een verschil kan maken. Welke energieleverancier kies je, hoe ga je met je eigen gezondheid om, hoe stimuleer je medewerkers gezonder te leven, in wat voor omstandigheden is je kleding gemaakt, wat eet je, hoe reis je, waar bankier je, waar sluit je je hypotheek af en op welke manier worden schades hersteld. Dergelijke gesprekken zijn op voorhand positief. Wat is er immers mooier om samen met je klanten te bouwen aan een mooiere wereld. Dit doe je uiteraard met klanten die hiervoor openstaan en dat zijn er tegenwoordig meer dan je zou denken.

Uit onderzoek van Fred de Jong voor de VVP Dag van het Topadvies 2019 bleek dat adviseurs onder klantgerichtheid iets anders verstaan dan hun klanten. Adviseurs denken vaak nog in verzekeringsoplossingen, terwijl hun klanten een gids zoeken die inzicht, overzicht en rust biedt. Dan gaat het om een bredere dienstverlening. Een gids op het gebied van verduurzaming is één van die mogelijkheden.

Heel veel plezier met deze bewaareditie met trends, tips, kennis en kijkjes in advieskeukens op het gebied van slimmer adviseren.

Reactie toevoegen

 
Meer over
De risicomanager loopt een stap vooruit

De risicomanager loopt een stap vooruit

Risicomanagement is voor veel intermediairs nog onontgonnen terrein, maar wie zich erin verdiept, ziet de talrijke nieuwe mogelijkheden. De toekomst van het...

De zakelijke rechtsbijstandverzekeringen van ARAG

De zakelijke rechtsbijstandverzekeringen van ARAG

“Heb ik echt een rechtsbijstandverzekering nodig? Het zal toch niet zo vaak voorkomen dat ik juridische hulp nodig heb?” Die vraag stellen ondernemers...