Social media ja zeker, maar #hoedan?

Karin van Geelen 2020

(door Karin van Geelen, Yellow Communications) Wilt u actief en effectief aan de slag met sociale media? Start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken?

Sociale media en financiële dienstverlening; het is nog niet altijd een gelukkig huwelijk. Adviseurs zijn huiverig voor commitment of zien er gewoon het nut niet zo van in. Sommigen houden het bij incidentele contacten, andere verliezen na een enthousiaste start al snel hun interesse. De meeste adviseurs willen er wel iets mee, maar weten niet hoe. Er zijn er maar weinig die echt een bevredigende en succesvolle relatie met sociale media onderhouden. Dat is jammer.

Sociale media zijn namelijk een prachtig, laagdrempelig kanaal om in gesprek te blijven met uw particuliere en zakelijke klanten, en met de rest van de wereld. U kunt via Twitter, LinkedIn, Facebook, YouTube en Instagram direct, persoonlijk, dichtbij en met autoriteit communiceren. Maar let op: laagdrempelig betekent niet dat u achteloos en ondoordacht met dit kanaal kunt omgaan. Communiceer doelgericht en post, reageer en deel consequent, strategisch en met aandacht.

Stapsgewijs

Hoe dan, vraagt u zich misschien af. In een serie van zes columns neem ik u graag mee in de wereld van likes, shares en retweets. Ik geef u praktische tips om sociale media zinvol en succesvol in te zetten. En ik ga graag met u het gesprek aan, op sociale media of – ouderwets – in persoon. Laat me weten wat u weerhoudt, waar u tegenaan loopt en hoe u juist online successen boekt. Zo bouwen we dit jaar samen stapsgewijs aan een praktisch online en offline handboekje om als financieel adviseur effectief te communiceren op sociale media.

Maar first things first. Als u met me meedoet en actief en effectief wilt worden op sociale media, start dan met de belangrijkste vraag: wat wilt u bereiken? Wilt u uw naamsbekendheid vergroten, klanten helpen en binden, wilt u zich profileren als deskundige, of bent u misschien op zoek naar een partij die uw bedrijf of portefeuille wil overnemen? Denk goed na over uw doel, dat is stap één.

Consequent

Bedenk ook dat uw communicatie op sociale media moet passen in uw totale communicatiestrategie. U wilt immers een consequent verhaal vertellen, in de stijl die bij uw onderneming en uw merk past en die aansprekend is voor uw doelgroepen. Dus formuleer uw doel, voordat u in de middelen en kanalen duikt. Als u dat helder heeft, kunt u ook beter bepalen wie precies uw doelgroepen zijn. Zijn dat particulieren, zelfstandigen of MKB’ers? Wilt u vooral de mensen in en om uw dorp of stad aanspreken of denkt u nationaal of zelfs internationaal? Richt u zich op schade of leven, profileert u zich als pensioenspecialist, hypotheekadviseur of financieel planner?

In de volgende aflevering ga ik graag dieper in op een aantal succesfactoren van sociale media. Hoe claimt u bijvoorbeeld een onderwerp en laat u zien dat u op dat gebied de juiste gesprekspartner bent? Bent u op de juiste plek actief – daar waar uw doelgroep zit en discussieert? Heeft u fans en ambassadeurs die uw boodschap kunnen ondersteunen en versterken?

Reactie toevoegen

 
Meer over
Wie wint?

Wie wint?

(Mieke Dadema van Soepel.org in katern Ken je Vak! in VVP 4, 2023. In mijn vorige column had ik een prijsvraag uitgeschreven. Altijd een goed middel om te kijken...

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Bijna helft financieel dienstverleners is telefonisch slecht bereikbaar

Advieskeuze constateert dat 43,7 procent van de financieel dienstverleners telefonisch slecht bereikbaar is. In het eerste kwartaal van 2023 deed Advieskeuze 5.156...

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Betere uitleg nodig bij verhoging pensioenen

Meerdere van de pensioenfondsen die vorig jaar overgingen tot verhogingen van de pensioenen hebben daarover niet duidelijk genoeg gecommuniceerd met hun deelnemers....

Inspirerende doelen

Inspirerende doelen

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in VVP 6-2021) Wat wil je in het nieuwe jaar allemaal doen en realiseren? En hoe wil je je klanten nog beter van dienst zijn? De valkuil...

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

Duurzaamheid nog niet ingeburgerd op websites intermediairs

(Blog door Fred de Jong) Uit een analyse van alle websites van intermediairs in Nederland blijkt dat ruim 25 procent de term duurzaam heeft opgenomen in haar online...

Consument heeft onderzoeksplicht

Consument heeft onderzoeksplicht

(Kifid-uitspraak GC 2021-0723) Florius heeft voor de wijziging van een bestaande hypothecaire geldlening de consumenten een offerte verstrekt die per abuis gebaseerd...

Wat levert het op?

Wat levert het op?

(Karin van Geelen, communicatiespecialist, in Ken je vak! VVP 6-2020) Leuk die sociale media, maar wat levert het nou werkelijk op? Wat is de ROI van een post,...

Financieel dienstverlener als influencer?

Financieel dienstverlener als influencer?

(Communicatie door Karin van Geelen, communicatiedeskundige, in VVP 5-2020) Hoe krijg je het verhaal van je onderneming bij de juiste lezers en kijkers? Dat hangt...

Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Je persoonlijke, zakelijke visitekaartje

Door Karin van Geelden, communicatiespecialist Visitekaartje, Rolodex, kennisplatform, lead generator. LinkedIn is het allemaal. Met een beetje aandacht en inzet...

Yellow Communications overgenomen door Clarity

Yellow Communications overgenomen door Clarity

Internationaal PR- en communicatiebureau Clarity (met kantoren in Londen, Los Angeles, New York en San Francisco) heeft Yellow Communications overgenomen. Oprichtster...