Software die de klant wél centraal stelt

“Belangrijkste uitdaging is om als financieel regisseur het contact met klanten zo optimaal en zo efficiënt mogelijk in te vullen. CRM-oplossingen zijn vaak productgericht en niet klantgericht. Wij willen komend jaar belangrijke stappen zetten om software in te zetten die de klant wél centraal stelt”, zegt Marco Kok van Kok Advies uit Amstelveen.

Voor Marco en Léoni Kok was 2018 een jaar van groei, nieuwe samenwerkingen en van evaluatie van het eigen dienstverleningsmodel. “Wij houden al ruim tien jaar onze uren bij van alle werkzaamheden. Hierdoor kunnen wij onze inspanningen goed monitoren. Met het hele kantoor hebben wij een ‘heisessie’ gedaan. Na een goede voorbereiding hebben we met het team analyses gemaakt over onze toegevoegde waarde, inspanning en beloning vanuit het serviceabonnement. Conclusie: wij doen ongelooflijk veel voor onze klanten. Eigenlijk zelfs meer dan uit het abonnement kan worden betaald. De urenregistratie is essentieel voor zo’n proces. Voor 2019 zijn de ambities om nog actiever maar wel efficiënter aan te sluiten op de klantbehoeften. Daarbij staat het creëren van behoefte in financieel inzicht en signaleren van verbeteringen voor onze klanten centraal.”

‘Kosten voor nazorg en onderhoud lopen snel op als je niet alleen signaleert maar de klant ook volledig ontzorgt’

Verzilveren klantgerichtheid

Het verzilveren van klantgerichtheid was afgelopen jaar aandachtspunt voor Kok Advies. “Wij hebben een goed verdienmodel voor specifieke vragen van klanten over financieel inzicht, pensioen, wijziging van werkgever of andere vragen met financieel impact. Dit model is gebaseerd op een 5-stappenplan met als uitgangspunt deeladvies. Eerst inzicht en antwoord op de vragen en, indien van toepassing, productadvies met een aparte adviesnota. Wij gebruiken dit stappenplan onder andere in combinatie met onze softwaretool PensioenRust voor snel financieel inzicht. We moeten nog wel een slag maken met de vele (kleine) vragen die gesteld worden, zoals het helpen met het verhalen van een niet gedekte schade of het verlagen van de hypotheekrente door een lagere risicoklasse. Allemaal werkzaamheden die voor de klant financieel voordeel opleveren, maar die wij nog onvoldoende verzilveren.”

“Ook willen wij onze klanten bewuster maken van de financiële gevolgen bij wijzigingen binnen hun gezin, werk, bezit of vermogen. Hiervoor hebben wij een interactieve link gemaakt met de online software van Digitaal op Maat. Klanten worden periodiek aangeschreven en kunnen op een zelfgekozen tijdstip op een snelle en efficiënte manier wijzigingen in hun persoonlijke situatie doorgeven en vragen stellen. Het formulier is geen afvinklijst voor onze zorgplicht, maar moet de klant het gevoel geven dat het invullen een toegevoegde waarde is voor zijn of haar financiële situatie.”

“Onze klanten willen zelf geen vergelijkingen maken van een financieel product. Wel willen ze snel en eenvoudig een financieel product kunnen aanvragen, schade kunnen melden en met minimale inspanning wijzigingen kunnen doorgeven of financieel inzicht krijgen. Wij gebruiken hiervoor veel online tools, zoals online formulieren voor schademeldingen, het al genoemde PensioenRust en Finly voor advies en inzicht op afstand. Voor het hypotheek aanvraagproces hebben wij een hypotheekportaal waar de klant inzicht heeft in de status van de voortgang en documenten kan up- en downloaden.”

Provisietransparantie

“De consequenties voor provisietransparantie zullen voor ons minimaal zijn. Wij hebben een dienstverleningsmodel waarbij klanten als basis een serviceabonnement betalen. Als er een schadeverzekeringen wordt gesloten, ontvangen wij ook provisie. Door het hanteren van een serviceabonnement moeten wij onze toegevoegde waarde goed kunnen overbrengen. Het uitleggen van ons dienstverleningsmodel inclusief de provisie van de schadeverzekering is onderdeel hiervan. Mede hiervoor hebben wij een brochure gemaakt waarin ook de provisie op schadeverzekeringen wordt uitgelegd.”

KOK Advies is voorstander van provisie in de schadeverzekeringen en voor zoveel mogelijk openheid. “Wij hebben zes jaar geleden gekozen voor het Mulitsafe model. Een verdienmodel met een laag basisbedrag voor het abonnement en bij het afsluiten aanvullende inkomsten uit provisie. Dit verdienmodel werkt nog steeds goed. Door onze urenregistratie hebben wij perfect inzicht in de werkzaamheden van elke klant. Wij zien dat klanten met meer schadeverzekeringen ook significant meer werkzaamheden van ons vragen. De hogere provisie staat hierdoor in balans met de werkzaamheden en daardoor is openheid in provisie geen punt. Verdergaande provisietransparantie mag geen extra handelingen in de werkzaamheden tot gevolg hebben en zal op een praktische manier moeten worden ingevoerd.”

Financiering nazorg

“In ons serviceabonnement is onder andere nazorg en onderhoud opgenomen bovenop de wettelijke nazorg. Een belangrijk onderdeel is de signaalfunctie voor verbeteringen van of hiaten in de financiële situatie van onze klant. Vanuit onze urenregistratie hebben wij een goed beeld over de kosten en het bijhorende vergoedingsmodel. De uitdaging is om dit in balans te houden.

 

Marco Kok: ‘Multisafemodel werkt nog steeds.’

De kosten voor nazorg en onderhoud lopen echter snel op als je niet alleen signaleert maar ook de klant volledig ontzorgt en vanuit het abonnement alle ondersteuning aanbiedt. In 2018 hebben wij met het hele team een duidelijk scheiding van de werkzaamheden aangebracht die binnen het abonnement worden gedaan en voor welke werkzaamheden een klant een aanvullende nota krijgt. Een goede communicatie aan de klant is hierbij uiteraard essentieel.”

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Scherp je business koers aan met het VVP Ondernemersnetwerk

Scherp je business koers aan met het VVP Ondernemersnetwerk

Na een zeer succesvolle pilot in 2022 gaan VVP en C-Profile opnieuw een viertal praktijkgerichte sessies organiseren. De sessies zijn uiterst relevant voor adviesondernemers...

Partnerovereenkomst Finly en FinRust

Partnerovereenkomst Finly en FinRust

Finly (onderdeel van DIAS Group) en FinRust hebben een partnerovereenkomst getekend. Onderdeel van de samenwerking is een koppeling waarmee eenvoudig gegevens tussen...

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel winnaar VVP Advies Award 2021

Adviesgroep De Vogel is de winnaar van de VVP Advies Award 2021. Het op Goeree-Overflakkee gevestigde kantoor kreeg de meeste stemmen tijdens de finaleronde in de...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

Halve finale Advies Award 2021 in beeld...

De drie finalisten van de Advies Award 2021 zijn bekend. Van de spannende halve finale, die 15 september werd gehouden, heeft Jeffrey Korte een sfeerimpressie...

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

Boudesteyn, KOK Advies en De Vogel naar finale VVP Advies Award 2021

“Boudesteyn Hypotheken en Verzekeringen, KOK Advies en De Vogel Adviesgroep zijn  de finalisten van de VVP Advies Award 2021. Deze kantoren hebben een...

Halve finalisten VVP Advies Award 2021 aan het woord

Halve finalisten VVP Advies Award 2021 aan het woord

Vol enthousiasme, inzet, passie, ondernemerszin en met de nodige zenuwen hebben de zes halve finalisten van de VVP Advies Award 2021 afgelopen woensdag hun pitch...

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Spanning richting halve finale Adives Award 2021 stijgt

Volgende week woensdag 15 september vindt de halve finale plaats van de Advies Award 2021. De halve finalisten zijn: Advies & Kies (Flevoland), Adviesnet Noord...

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies opnieuw winnaar Advies Award provincie Noord-Holland

KOK Advies is – evenals in 2020 - de winnaar geworden van de Advies Award in de provincie Noord-Holland. Léoni en Marco Kok nemen de award in ontvangst...

Team KOK Advies viert nominatie Advies Award Noord-Holland

Team KOK Advies viert nominatie Advies Award Noord-Holland

Marco en Léonie Kok van KOK Advies uit Amstelveen is een van de 32 genomineerden voor de Advies Award 2021. Het advieskantoor behoort tot de top van de meest...

Het geheim van klantgerichtheid, deel 2

Het geheim van klantgerichtheid, deel 2

(Uit VVP 2-2021) Wat is het geheim van een duurzaam succesvol advieskantoor? VVP vraagt het aan de provinciewinnaars van de VVP Advies Award 2020. Dit zijn volgens...