Solodariteit

Pepijn van Kleef

(door Pepijn van Kleef, MoneyView) Het gaat goed met de Nederlandse economie. Schaduwzijden hiervan zijn onder meer de gekte op de huizenmarkt en jaarlijks stijgende premies voor verzekeringen, waar jongeren de dupe van zijn.

Het doorsnee inkomen stijgt slechts met een fractie van de prijsstijgingen bij financiële producten. Op het oog lijkt het alsof prijsstijgingen elke consument even hard raken, maar de achterliggende feiten geven een heel ander beeld. De twintiger die in de Randstad een woning koopt, loopt met zijn financieringsmogelijkheden mijlenver achter op de doorstromer op de huizenmarkt: de waardestijging van de woning van de doorstromer slaat een financieel gat tussen beide groepen. Uit onderzoek blijkt dat starters bereid zijn 50 tot 60 procent van het netto inkomen te besteden aan woonlasten. Met de gedachte in het achterhoofd dat dit ook de bevolkingsgroep is waarbij sprake zal zijn van gezinsuitbreidingen, waar ook veel kosten mee gemoeid zijn, lopen de vaste lasten van jongeren onevenredig hard op.

Maar niet alleen aan de uitgavenkant is de achterstand van jongeren goed zichtbaar, ook de ontvangsten blijven achter: het doorsnee inkomen van een 28-jarige man ligt met 35.000 euro fors onder dat van een 55-jarige man die maar liefst 15.000 euro meer te besteden heeft.

Schadeverzekeringen

Maar wie denkt dat dit effect alleen op de hypothekenmarkt aanwezig is, kan z’n wenkbrauwen naar z’n achterhoofd trekken als het putdeksel wat verder van de beerput wordt gedraaid. Ook bij schadeverzekeringen, zoals woonverzekeringen, zorgt premiedifferentiatie steeds vaker voor fors hogere premies voor jongeren.

Alhoewel de inboedelwaarde bij twintigers en dertigers lager is, hanteren verzekeraars steeds vaker een hogere premie voor jongeren. Mogelijke redenen zijn dat jongeren meer schade veroorzaken doordat zij minder onderhoud plegen aan een woning en sneller claimen. Maar als jongeren daadwerkelijk voor meer schade zorgen, is het óók de vraag of ze wel de juiste dekking aangeboden krijgen. Reclame maken dat het vallen van een verfpot in huis ook verzekerd is, zorgt mogelijk voor een serie claims waarvan je je kunt afvragen of die wel verzekerbaar moeten zijn.

Het vallen van een smartphone of tablet met een dagwaarde van 200 euro zal vanwege de hoogte van het bedrag een claim zijn die verzekeraars blind accepteren en uitkeren. Ook dat werkt (onwenselijk) claimgedrag in de hand en dus hogere premies.

Geen (schade)verleden

Ook bij andere schadeverzekeringen leiden premieverhogingen en premiedifferentiatie voor twintigers tot een hogere premiedruk in vergelijking met bijvoorbeeld hun ouders. Starters zijn óók relatief nieuwe klanten bij schadeverzekeraars en kunnen dus nauwelijks profiteren van no-claim kortingen, simpelweg omdat ze nog geen schadeverleden hebben. Bij het afsluiten van een autoverzekering schuilt hierin alweer een nadeel. Premievariabelen zoals een jongere bestuurder gecombineerd met de grote stad en geen of weinig opgebouwde schadevrije jaren drijven de premies al fors omhoog. Komt daarbovenop nog een geclaimde schade en daarmee een maluspositie, dan kunnen de maandlasten voor een simpele WAdekking zomaar met enkele honderden euro’s stijgen.

‘Tijd dat branche meer verantwoordelijkheid neemt om solidariteit te waarborgen’

De hoge (verzekerings)kosten die zijn te herleiden op het feit dat een jongere nog geen (schade)verleden heeft maar wel een hoger risicoprofiel, zorgen voor een achterstand in het welvaartsniveau van jongeren. Zeker als je daar ook nog eens het bijna per definitie lagere inkomen bij optelt. Het is tijd dat de branche die haar oorsprong en bestaansrecht ontleent aan solidariteit meer verantwoordelijkheid neemt om juist deze solidariteit te waarborgen. Dus verzekeraars: straf jongeren niet voor het verleden dat ze niet hebben. Laat solidariteit geen solodariteit worden.

Reactie toevoegen

 
Editie
MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

MoneyView in VVP 2-2024: “Onbegrijpelijk dat dit anno 2024 nog kan”

“Als je nu kijkt wat voor producten ‘laten beleggen’ er worden aangeboden en welke informatie hierover voorafgaand aan het openen van zo’n...

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

Schimmigheid over portefeuille ‘laten beleggen’

(Dion van der Mooren, MoneyView, in VVP 2-2024) Zeker voor mensen die zich niet willen verdiepen in alle losse beleggingsmogelijkheden die een normale beleggingsrekening...

Stijging spaarrente zwakt weer af

Stijging spaarrente zwakt weer af

Na een jaar waarin de spaarrentetarieven een enorme stijging hebben laten zien bij zowel de dagelijks opvraagbare spaarrekeningen (DOS) als lange termijndeposito’s...

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

Op Raisin wordt meer dan 100 miljoen euro per week aan spaargeld gestald

De spaarrentes in Nederland zijn weer terug op het niveau van tien jaar geleden, blijkt uit onderzoek door MoneyView. Op 1 maart was het gemiddelde rentetarief 2,5...

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView in VVP 1-2024: personalised pricing niet misbruiken

MoneyView roept in VVP 1-2024 verzekeraars op geen misbruik te maken van personalised pricing. Pepijn van Kleef, directeur, somt voorbeelden uit het buitenland op...

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView: "Opletten bij verhogen en verlagen AOV-dekking"

MoneyView constateert grote verschillen in de voorwaarden verhogings- en verlagingsrecht AOV. Het onderzoeksbureau bij de publicatie van zijn nieuwe Special Item...

Personalised pricing

Personalised pricing

(Pepijn van Kleef, MoneyView, in VVP 1-2024) Het heeft het nieuws niet écht gehaald. Er zijn geen kamervragen gesteld, er zijn nog geen collectieve claimstichtingen...

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView maakt hypothekendatabase compleet

MoneyView heeft ook de hypotheken van Handelsbanken opgenomen in haar database. Het productoverzicht voor de particuliere markt is hiermee compleet, met van elke...

Gemiddeld orv-premie in de lift

Gemiddeld orv-premie in de lift

De gemiddelde premie van een overlijdensrisicoverzekering is in 2023 met 2,7 procent gestegen ten opzichte van het jaar ervoor, zo blijkt uit het jaarlijkse onderzoek...

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

AFM: niet doorschieten bij personaliseren premie en winstmarge

Personaliseren van premies en winstmarges mag de solidariteit en eerlijke behandeling van klanten niet ondermijnen. Die waarschuwing geeft de AFM in haar Agenda...