Speelveld Advies

Speelveld advies, Voorwoord

Opnieuw is er een transparantiekogel door de provisieporseleinkast geslingerd met alle ophef van dien. Minister Hoekstra van Financiën wil dat iedere klant die bij een adviseur een schadeverzekering wil sluiten van te voren tot op de komma nauwkeurig weet wat deze aan provisie ontvangt. Kans is groot dat dit over een jaar of drie ook gaat gelden voor de zakelijke markt.

De argumenten van voor- en tegenstanders zijn bekend. Het Verbond pleit al jaren voor volledige provisietransparantie. Sommige verzekeraars zijn faliekant tegen. Cas Verhage van Nh1816 gaf de minister zelfs een rode kaart: “Waarom moet de financieel adviseur 100 procent transparant zijn over dienstverlening en (acquisitie)kosten en hoeft een directe aanbieder die miljoenen euro’s niet te verantwoorden aan zijn klanten?”

Ook de intermediairorganisaties vinden dat er geen gelijk speelveld is. Blijkbaar gaan anno 2021 adviseurs er nog steeds vanuit dat ze gedwongen worden op een bepaald speelveld te spelen. Maar zijn er niet gewoon verschillende speelvelden? FC Direct en FC Advies spelen andere wedstrijden op andere velden. Een verzekeraar is niet meer dan een fabriek die zoveel mogelijk producten probeert aan te smeren, een adviseur is financiële huisdokter die naar het wel en wee van zijn klanten kijkt en soms een recept uitschrijft. In die zin is het verwonderlijk dat minister Hoekstra nog altijd rept over ‘tussenpersonen’. Die term is een degradatie van het maatschappelijk belangrijke vak van adviseur. Een huisarts noem je toch ook geen tussenpersoon. Maar helaas zijn er maar weinig mensen die hierover vallen.

De discussie zal wel voort blijven duren. De hamvraag is echter: wie wil je zijn als adviseur en hoe vang je actieve provisietransparantie eventueel op?

Bij de huisarts vertel je alles over jezelf omdat je erop vertrouwt dat je arts er is om jou te helpen, of je nu fysieke of psychische klachten hebt. Een vertrouwensrol bereik je niet door te concurreren op prijs met de grote fabrieken die hun waar met gillende reclames aanprijzen bij het grote publiek. Wel bereik je het vertrouwen door de band met je bestaande klanten (nog) hechter te maken. Actief Klantbeheer helpt daarbij. Een groot aantal branchepartijen maakt zich de komende tijd hard om financieel adviseurs te helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van Actief Klantbeheer. In deze VVP lees je veel meer over dit initiatief. Doel is dat Actief Klantbeheer in 2025 een logisch onderdeel is in de bedrijfsvoering van financieel adviseurs! Goed voor de klant, goed voor de adviseur en goed voor een eigen speelveld waarop de adviseur kan excelleren.

‘Wie wil je zijn als adviseur?’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hoe het ook kan…

Hoe het ook kan…

(Mark Boskamp, directeur bij Dukers & Baelemans, in VVP 02-2022) Regelmatig confronteer ik financieel planners en adviseurs met de term duurzaam fruit, de...

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

Merendeel adviseurs nog op startniveau actief klantbeheer

(Uit VVP 2-2022) Branche-initiatief Actief Klantbeheer heeft de resultaten gepubliceerd van haar onderzoek naar de staat van actief klantbeheer onder onafhankelijk...

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Brancheonderzoek Actief Klantbeheer: merendeel advieskantoren op startniveau

Ruim vier op de tien advieskantoren bevindt zich op niveau 1 als het gaat om Actief Klantbeheer. Deze kantoren geven incidenteel uitvoering aan actief klantbeheer....

Meer contact gewenst met adviseur

Meer contact gewenst met adviseur

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Er moet meer aandacht voor nazorg bij hypotheken komen. Veel huiseigenaren hebben na het afsluiten van hun hypotheek nauwelijks...

Actief klantbeheer: basis van je vak

Actief klantbeheer: basis van je vak

(Uit VVP Special Cruciaal Beroep). Cruciale beroepen maken voor de klant het verschil. In goede tijden én in slechte tijden. Of juist om slechte tijden...

Webinar doorlopende klantondersteuning

Webinar doorlopende klantondersteuning

Faster Forward en De Nationale Hypotheekbond verzorgen donderdag 17 februari vanaf 14.00 uur het webinar ‘Invulling geven aan de AFM-principes voor doorlopende...

André Feijs over Actief Klantbeheer: Begin gewoon

André Feijs over Actief Klantbeheer: Begin gewoon

(Adviseur André Feijs over Actief Klantbeheer in VVP 6)  “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit,...

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

Drost: "Vertrouwen in eigen kracht bij intermediairorganisaties ver te zoeken"

"Afgaande op de berichten in de vakmedia houdt het onderwerp ‘actieve provisietransparantie’ de gemoederen binnen de financiële dienstverlening...

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Laatste oproep: doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

Branche-initiatief Actief Klantbeheer positief over AFM-principes

De negen partijen verenigd in het branche-initiatief Actief Klantbeheer zijn positief over de AFM-principesdoorlopende ondersteuning van klanten en zien de principes...