Speelveld Advies

Speelveld advies, Voorwoord

Opnieuw is er een transparantiekogel door de provisieporseleinkast geslingerd met alle ophef van dien. Minister Hoekstra van Financiën wil dat iedere klant die bij een adviseur een schadeverzekering wil sluiten van te voren tot op de komma nauwkeurig weet wat deze aan provisie ontvangt. Kans is groot dat dit over een jaar of drie ook gaat gelden voor de zakelijke markt.

De argumenten van voor- en tegenstanders zijn bekend. Het Verbond pleit al jaren voor volledige provisietransparantie. Sommige verzekeraars zijn faliekant tegen. Cas Verhage van Nh1816 gaf de minister zelfs een rode kaart: “Waarom moet de financieel adviseur 100 procent transparant zijn over dienstverlening en (acquisitie)kosten en hoeft een directe aanbieder die miljoenen euro’s niet te verantwoorden aan zijn klanten?”

Ook de intermediairorganisaties vinden dat er geen gelijk speelveld is. Blijkbaar gaan anno 2021 adviseurs er nog steeds vanuit dat ze gedwongen worden op een bepaald speelveld te spelen. Maar zijn er niet gewoon verschillende speelvelden? FC Direct en FC Advies spelen andere wedstrijden op andere velden. Een verzekeraar is niet meer dan een fabriek die zoveel mogelijk producten probeert aan te smeren, een adviseur is financiële huisdokter die naar het wel en wee van zijn klanten kijkt en soms een recept uitschrijft. In die zin is het verwonderlijk dat minister Hoekstra nog altijd rept over ‘tussenpersonen’. Die term is een degradatie van het maatschappelijk belangrijke vak van adviseur. Een huisarts noem je toch ook geen tussenpersoon. Maar helaas zijn er maar weinig mensen die hierover vallen.

De discussie zal wel voort blijven duren. De hamvraag is echter: wie wil je zijn als adviseur en hoe vang je actieve provisietransparantie eventueel op?

Bij de huisarts vertel je alles over jezelf omdat je erop vertrouwt dat je arts er is om jou te helpen, of je nu fysieke of psychische klachten hebt. Een vertrouwensrol bereik je niet door te concurreren op prijs met de grote fabrieken die hun waar met gillende reclames aanprijzen bij het grote publiek. Wel bereik je het vertrouwen door de band met je bestaande klanten (nog) hechter te maken. Actief Klantbeheer helpt daarbij. Een groot aantal branchepartijen maakt zich de komende tijd hard om financieel adviseurs te helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van Actief Klantbeheer. In deze VVP lees je veel meer over dit initiatief. Doel is dat Actief Klantbeheer in 2025 een logisch onderdeel is in de bedrijfsvoering van financieel adviseurs! Goed voor de klant, goed voor de adviseur en goed voor een eigen speelveld waarop de adviseur kan excelleren.

‘Wie wil je zijn als adviseur?’

Reactie toevoegen

 
Meer over
Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Duurzame relaties leveren altijd meer op (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 4)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Maak dienstverlening soepeler en flexibeler (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 3)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Nazorg zit in ons DNA (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 2)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Kabinet betreurt afzien van algeheel provisieverbod bij retailbeleggen

Het kabinet vindt het jammer dat er geen algeheel provisieverbod komt bij retailbeleggen. De Europese Commissie heeft haar voorstel terzake afgezwakt. De minister:...

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Vertrouwen behouden (Actief Beheer Ronde van Nederland, etappe 1)

Hoe actief is adviserend Nederland met Klantbeheer? Dirk van Haarlem zoekt het uit! En dat doet hij actief! Tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’...

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Provisieverbod in Retail Investment Strategy afgezwakt maar kritiek blijft

Hoewel het provisieverbod uit de voorgestelde Retail Investment Strategy van de Europese Commissie in adviesverband is verdwenen, blijven Insurance Europe en andere...

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

Vaak ben je te bang (Actief Beheer Ronde van Nederland, introductie)

In de komende maanden nemen Helder Beheerd, Faster Forward, ActievBeheer en Nationale Hypotheekbond je mee tijdens de ‘Actief Beheer Ronde van Nederland’....

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

Hypothecair Planner maakt klant besluitvaardig

De kerntaak van Hypothecair Planners is om hun relaties besluitvaardig te maken. Aldus voorzitter Turhan Özgüner tijdens de algemene ledenvergadering van...

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs maken meer werk van actief klantbeheer

Financieel adviseurs hebben het afgelopen jaar meer werk gemaakt van actief klantbeheer, zo blijkt uit het tweede onderzoek van de Stichting Actief Klantbeheer....

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

Actief Klantbeheer centraal in SEH College Tour

"Hoe bouw je een duurzame relatie op met je klanten? Hoe verhoog je de intensiteit en het niveau van klantcontacten en hoe creëer je tegelijkertijd een solide...