Speelveld Advies

Speelveld advies, Voorwoord

Opnieuw is er een transparantiekogel door de provisieporseleinkast geslingerd met alle ophef van dien. Minister Hoekstra van Financiën wil dat iedere klant die bij een adviseur een schadeverzekering wil sluiten van te voren tot op de komma nauwkeurig weet wat deze aan provisie ontvangt. Kans is groot dat dit over een jaar of drie ook gaat gelden voor de zakelijke markt.

De argumenten van voor- en tegenstanders zijn bekend. Het Verbond pleit al jaren voor volledige provisietransparantie. Sommige verzekeraars zijn faliekant tegen. Cas Verhage van Nh1816 gaf de minister zelfs een rode kaart: “Waarom moet de financieel adviseur 100 procent transparant zijn over dienstverlening en (acquisitie)kosten en hoeft een directe aanbieder die miljoenen euro’s niet te verantwoorden aan zijn klanten?”

Ook de intermediairorganisaties vinden dat er geen gelijk speelveld is. Blijkbaar gaan anno 2021 adviseurs er nog steeds vanuit dat ze gedwongen worden op een bepaald speelveld te spelen. Maar zijn er niet gewoon verschillende speelvelden? FC Direct en FC Advies spelen andere wedstrijden op andere velden. Een verzekeraar is niet meer dan een fabriek die zoveel mogelijk producten probeert aan te smeren, een adviseur is financiële huisdokter die naar het wel en wee van zijn klanten kijkt en soms een recept uitschrijft. In die zin is het verwonderlijk dat minister Hoekstra nog altijd rept over ‘tussenpersonen’. Die term is een degradatie van het maatschappelijk belangrijke vak van adviseur. Een huisarts noem je toch ook geen tussenpersoon. Maar helaas zijn er maar weinig mensen die hierover vallen.

De discussie zal wel voort blijven duren. De hamvraag is echter: wie wil je zijn als adviseur en hoe vang je actieve provisietransparantie eventueel op?

Bij de huisarts vertel je alles over jezelf omdat je erop vertrouwt dat je arts er is om jou te helpen, of je nu fysieke of psychische klachten hebt. Een vertrouwensrol bereik je niet door te concurreren op prijs met de grote fabrieken die hun waar met gillende reclames aanprijzen bij het grote publiek. Wel bereik je het vertrouwen door de band met je bestaande klanten (nog) hechter te maken. Actief Klantbeheer helpt daarbij. Een groot aantal branchepartijen maakt zich de komende tijd hard om financieel adviseurs te helpen bij het informeren, initiëren, implementeren en uitvoeren van Actief Klantbeheer. In deze VVP lees je veel meer over dit initiatief. Doel is dat Actief Klantbeheer in 2025 een logisch onderdeel is in de bedrijfsvoering van financieel adviseurs! Goed voor de klant, goed voor de adviseur en goed voor een eigen speelveld waarop de adviseur kan excelleren.

‘Wie wil je zijn als adviseur?’

Reactie toevoegen

 
Meer over
In goede maar ook in slechte tijden

In goede maar ook in slechte tijden

(Michel Ligtlee, Vereniging Eigen Huis, in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Ruim één jaar geleden hebben diverse marktpartijen het manifest...

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

Het fundament van de financiële gezondheid van consument en adviseur

(Partner in Kennis ING in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De woning-en hypothekenmarkt is altijd in beweging. Dan is er niet altijd voldoende tijd...

Leef je klant

Leef je klant

(Partner in Kennis Nh1816 in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Zet een streep door het woord ‘beheer’ en omarm het woord ‘contact’....

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

Zorgplicht start waar zorgwil tekortschiet

(Adviseur Chris de Bruin in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) In de ideale wereld van financiële dienstverlening komt zorgplicht niet aan de orde....

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Nieuwe stichting komt met sectorbrede initiatieven voor actief klantbeheer

Het in 2021 opgestarte branche-initiatief rond ‘actief klantbeheer’ krijgt steeds meer vorm. Onlangs is een speciale stichting opgericht, de Stichting...

Klant heeft nog veel meer te bieden

Klant heeft nog veel meer te bieden

(Rondetafelgesprek VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) De waan van de dag drukt actief klantbeheer wel eens naar de achtergrond. Zeker als klanten in...

Actief klantbeheer collectief stimuleren

Actief klantbeheer collectief stimuleren

(Marieke van Zuien, stichting Actief Klantbeheer in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Als het gaat om de invulling van wat in de sector al geruime...

Begin gewoon

Begin gewoon

(Adviseur Andrë Feijs in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “De opbrengsten van actief klantbeheer zijn heel duidelijk: betere bedrijfscontinuïteit,...

Klantbeheer is de basis van je onderneming

Klantbeheer is de basis van je onderneming

(Adviseur Remco van Os, VOEP Hypotheken en Verzekeringen,  in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) “Wij zijn juist gegroeid door klantbeheer....