Stap voor stap naar je ambitie

Bjorn Bierhaalder, MCH Consultancy

Als je een startend advieskantoor bent, wat ga je dan doen? Provisieloos werken? Inzetten op advies? Volledig digitaal werken? Allemaal goede ideeën. Maar ga je het écht anders doen? Ga je een baanbrekend bedrijfsmodel neerzetten dat de hele markt op zijn kop zet? Een model dat antwoord geeft op het ongenoegen over de financiële branche? Die kans is klein.

De meeste startende adviseurs hebben een historie in de branche. Die kennen de gewoontes en wetmatigheden. Weten hoe het in het verzekeringswereldje werkt. Vanuit die achtergrond val je snel terug in het bekende, vooral als dat op korte termijn leidt tot omzet. Als je even niet oplet, doe je hetzelfde als voorheen, maar dan in je eigen bedrijf. Ik betrap mezelf bijna dagelijks op een vergelijkbaar patroon. Als organisatieadviseur is het meest voor de hand liggende model, zorgen dat ik bij grotere opdrachtgevers voor langere tijd een opdracht heb. Vaak tegen een kortingstarief, maar altijd interessant voor de cashflow en eigen marketing. Het is grappig om te merken dat als het me lukt om bij een grotere opdrachtgever aan de slag te gaan, ik bijna altijd vanuit mijn omgeving hoor dat het fijn is om voor langere tijd inkomenszekerheid te hebben. Alsof dat ooit mijn motivatie is geweest een eigen organisatieadviesbureau te starten. Het nadeel van grotere opdrachten is dat ik weer meedraai in systemen waar ik niet meer in wilde zitten. Voor het gemak noem ik die systemen ‘corporate life’: organisatiemodellen waarin formele afstemming- en besturingsmechanismen nodig zijn om ze te laten functioneren.

Er bestaan voor mijn werk alternatieve modellen. Bijvoorbeeld door op een slimmere manier mijn ‘thoughtleadership’ in te zetten. Hoe dat precies werkt, weet ik nog niet uit eigen ervaring. Ik haal mijn eerste succesjes en verwacht dat ik daar verder in kan groeien. Maar onder de streep komt de meeste omzet nog steeds uit langere opdrachten. En daar gaat op dit moment nog de meeste tijd en aandacht in zitten. Ik zie adviseurs in vergelijkbare situaties. Zo had ik pas geleden een interessant gesprek met ervaren adviseurs die voor zichzelf waren begonnen. Allebei een achtergrond bij een grote financiële instelling. Kunnen zich niet meer vinden in het systeem van die instelling en willen het anders doen. Meer vanuit relatie en vakmanschap en beloning op basis van toegevoegde waarde. Ondanks deze ambitie stelden we tijdens het gesprek met elkaar vast dat de praktijk er anders uitzag. Die confrontatie is vaak verhelderend en altijd teleurstellend. Of het nu om mijn eigen situatie gaat of die van de adviseurs. Gelukkig is de confrontatie minder dramatisch dan het voelt. Loskomen van systemen heeft tijd nodig. Tijd die je gebruikt om je bewust te worden van onbewuste gewoontes en om je weg te vinden richting het nieuwe ideaalplaatje. Dit doe je door nieuwe ideeën uit te proberen, te ervaren wat lukt (of niet) en stap voor stap te groeien richting de nieuwe realiteit.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Daag je ‘mentale legacy’ uit!

Daag je ‘mentale legacy’ uit!

(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen...

Post-COVID leiderschap

Post-COVID leiderschap

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen...

Pak financiële onzekerheid consument aan

Pak financiële onzekerheid consument aan

(door Björn Bierhaalder van MCH Consultancy en Dick de Kruijk van Scildon) Adviseurs hebben een vertrouwensrelatie met hun particuliere klanten. Klanten hebben...

Vakmanschap en enthousiasme

Vakmanschap en enthousiasme

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen...

Zonde

Zonde

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor...

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

"U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van mijn verzekeraar na een gevalletje waterschade...

Van de regen in de drup

Van de regen in de drup

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van...

De sector van de toekomst

De sector van de toekomst

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Ga het gewoon doen

Ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “moeten...