Stap voor stap naar je ambitie

Bjorn Bierhaalder, MCH Consultancy

Als je een startend advieskantoor bent, wat ga je dan doen? Provisieloos werken? Inzetten op advies? Volledig digitaal werken? Allemaal goede ideeën. Maar ga je het écht anders doen? Ga je een baanbrekend bedrijfsmodel neerzetten dat de hele markt op zijn kop zet? Een model dat antwoord geeft op het ongenoegen over de financiële branche? Die kans is klein.

De meeste startende adviseurs hebben een historie in de branche. Die kennen de gewoontes en wetmatigheden. Weten hoe het in het verzekeringswereldje werkt. Vanuit die achtergrond val je snel terug in het bekende, vooral als dat op korte termijn leidt tot omzet. Als je even niet oplet, doe je hetzelfde als voorheen, maar dan in je eigen bedrijf. Ik betrap mezelf bijna dagelijks op een vergelijkbaar patroon. Als organisatieadviseur is het meest voor de hand liggende model, zorgen dat ik bij grotere opdrachtgevers voor langere tijd een opdracht heb. Vaak tegen een kortingstarief, maar altijd interessant voor de cashflow en eigen marketing. Het is grappig om te merken dat als het me lukt om bij een grotere opdrachtgever aan de slag te gaan, ik bijna altijd vanuit mijn omgeving hoor dat het fijn is om voor langere tijd inkomenszekerheid te hebben. Alsof dat ooit mijn motivatie is geweest een eigen organisatieadviesbureau te starten. Het nadeel van grotere opdrachten is dat ik weer meedraai in systemen waar ik niet meer in wilde zitten. Voor het gemak noem ik die systemen ‘corporate life’: organisatiemodellen waarin formele afstemming- en besturingsmechanismen nodig zijn om ze te laten functioneren.

Er bestaan voor mijn werk alternatieve modellen. Bijvoorbeeld door op een slimmere manier mijn ‘thoughtleadership’ in te zetten. Hoe dat precies werkt, weet ik nog niet uit eigen ervaring. Ik haal mijn eerste succesjes en verwacht dat ik daar verder in kan groeien. Maar onder de streep komt de meeste omzet nog steeds uit langere opdrachten. En daar gaat op dit moment nog de meeste tijd en aandacht in zitten. Ik zie adviseurs in vergelijkbare situaties. Zo had ik pas geleden een interessant gesprek met ervaren adviseurs die voor zichzelf waren begonnen. Allebei een achtergrond bij een grote financiële instelling. Kunnen zich niet meer vinden in het systeem van die instelling en willen het anders doen. Meer vanuit relatie en vakmanschap en beloning op basis van toegevoegde waarde. Ondanks deze ambitie stelden we tijdens het gesprek met elkaar vast dat de praktijk er anders uitzag. Die confrontatie is vaak verhelderend en altijd teleurstellend. Of het nu om mijn eigen situatie gaat of die van de adviseurs. Gelukkig is de confrontatie minder dramatisch dan het voelt. Loskomen van systemen heeft tijd nodig. Tijd die je gebruikt om je bewust te worden van onbewuste gewoontes en om je weg te vinden richting het nieuwe ideaalplaatje. Dit doe je door nieuwe ideeën uit te proberen, te ervaren wat lukt (of niet) en stap voor stap te groeien richting de nieuwe realiteit.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Dag van het Topadvies: ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “Moeten...

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

Verzilveren klantgerichtheid centraal op Dag van het Topadvies

De vijfde Dag van het Topadvies van VVP staat volledig in het teken van het verzilveren van klantgerichtheid. Onder de titel 'How to be wow' organiseert VVP deze...

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Klantgerichtheidsreis op vijfde Dag van het Topadvies

Hoe maak je de overstap van intermediair naar klantgericht dienstverlener? Dat is hét thema van de sessie van Björn Bierhaalder (MCH) op de vijfde Dag...

Eerste afslag rechts

Eerste afslag rechts

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Laatst schetste iemand mij de metafoor van een rotonde. Je kunt de comfortzone zien als een rotonde: we blijven...

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

De kracht van reflectie (en je mag er van genieten)

Ik schrijf deze column terwijl ik met mijn gezin in het Noord-Italiaanse bergen ben. We komen hier ieder jaar voor de sneeuw en om een paar dagen de dagelijkse...

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Klantgerichtheid, ga er maar aan staan

Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy Tijdens een expeditie weet je vooraf niet wat je onderweg tegenkomt. En hoe lang de tocht gaat duren. Je kunt daarom...

Ons voordeel optimaal benutten

Ons voordeel optimaal benutten

Door de terugtrekkende overheid op sociale voorzieningen, is er meer zelfredzaamheid nodig. Voor veel mensen leidt dit tot complexe financiële vraagstukken...

Wat LEGO deed, kunnen wij ook

Wat LEGO deed, kunnen wij ook

(door Björn Bierhaalder) Disruptie die de fundamenten van de markt verandert, ligt op de loer. Innovatie, digitalisering, robotisering zijn de thema’s...

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Tien learnings trendonderzoek klantgerichtheid 2018

Sjoerd (het online platform van SparklingCRM) heeft naar aanleiding van het trendonderzoek 2018 inzake  klantgerichtheid intermediair een kennisdocument opgesteld...

Betekenisvol zijn voor klanten

Betekenisvol zijn voor klanten

We zitten in een ontwikkeling van de verzekeringsadviseur op de fiets naar automatisering van de administratieve processen, naar digitalisering van klantgerichte...