Start up: Alexander Heidinga van Heidinga Financieel Advies

Alexander Heidinga 2020

(Startup, powered by VKG, in VVP 6-2020) Jonge professionals willen het vaak nét even anders doen dan hun voorgangers. Ze zoeken de grenzen op, leren met vallen en opstaan en ontdekken uiteindelijk hoe ze het vak van financieel adviseur verder kunnen verbeteren. Deze frisse denkers vertellen hun verhaal in de rubriek Startup. Dit keer Alexander Heidinga van Heidinga Financieel Advies.

Digitale veranderingen zijn door de huidige coronacrisis in een stroomversnelling geraakt, iets waar huidige financieel adviseurs mee te maken krijgen. Het persoonlijk advies is niet meer vanzelfsprekend zonder tussenkomst van Teams, Zoom en andere digitale communicatieoplossingen. Toch laten veel van mijn klanten weten dat ze liever persoonlijk advies en contact hebben. Dit heeft ook mijn voorkeur, omdat je non-verbale communicatie van klanten beter opmerkt en erop in kan springen. Soms vragen ze of het niet vervelend is dat je om negen uur ‘s avonds nog aan het werk bent. ‘Nee’ is dan het antwoord. Want juist het begeleiden van mensen bij een advies, of dit nu ‘s morgens, ‘s middags of ‘s avonds is, is een mooi aspect van mijn werk.

Ik heb mijn bedrijfsprocessen zo digitaal mogelijk ingericht. Denk hierbij aan de digitale polismap van VKG, eenvoudig schademelden en wijzigingen doorgeven via mijn website. Daarnaast communiceer ik veel via WhatsApp. Klanten kunnen dan snel hun vragen kwijt waarop je als adviseur ook snel kunt reageren. Soms appt iemand ‘ik heb een nieuwe auto’. Dan zorg ik snel voor een voorlopige dekking, zo kan hij of zij met een gerust hart de weg op. Klanten benaderen me soms met vragen over zaken die niet direct tot mijn vakgebied horen, bijvoorbeeld over arbeidscontracten en belastingen. Als ik daar niet zelf op kan antwoorden, ken ik professionals die het wel weten en zo help ik de klant verder.

Mijn vader runt zelf ook nog een financieel advieskantoor en helpt mensen met de meest uiteenlopende vragen over hun financiële situatie. Ook ik wil klanten voorzien van een compleet financieel advies. Toen ik begon, heb ik mij vooral gericht op verzekeringsadvies van particuliere en (klein)zakelijke klanten en financieringen. Vorig jaar heb ik Wft Inkomen, Vermogen en Hypotheken afgerond en nu ben ik bezig met mijn SEH-erkenning. Maar ik wil het toch anders doen dan mijn vader, bij wie ik, met een kleine onderbreking sinds 2001 werkte. Ik werk alleen op afspraak en ken geen openingstijden. Zo houd je de regie over de agenda en heb je uitgebreid de tijd om je klanten te woord te staan.

Ook beschik ik over een handige terugbelservice. Het geven van advies is mijn passie en met de juiste digitalisering hoef je geen tachtig uur per week te werken. Er is ook tijd om van andere dingen in het leven te genieten.

In 2016 ben ik met mijn eigen bedrijf gestart vanuit een uitkeringssituatie en met de startersregeling van het UWV. Hiermee is het mij gelukt om na een door omstandigheden moeizame start gestaag te groeien. Sinds 2020 werk ik niet meer vanuit huis, maar huur ik een eigen kantoorruimte in een bedrijfsverzamelgebouw. Het is geen zichtlocatie, maar er is wél een hoop aanloop, waardoor mijn bedrijf weer goed in beeld komt. Adverteren in lokale krantjes heeft ook een groter effect dan artikelen delen via sociale media. Het heeft leuke reacties opgeleverd en uiteindelijk nieuwe klanten. De herkenbaarheid via social media wordt volgens mij meer bereikt met een leuke actie voor mensen die bijvoorbeeld een offerte opvragen.

De hoeveelheid extra werk die ons wordt opgelegd, stoort me wel eens. Adviseren is één, maar de procedures omtrent dossiervorming en de AVG slokken veel tijd op. Ik heb bewust gekozen voor VKG als serviceprovider, vanwege de goede ervaringen met het bedrijf, de medewerkers en het ExtranetPlus. In mijn situatie heeft de samenwerking met VKG ook bijgedragen aan een snellere groei van mijn bedrijf, mede door het project VKG Portefeuille Match.

Tegen collega’s die willen starten met een eigen kantoor, zou ik willen zeggen: kies voor een financieel totaaladvies voor je klanten. Denk hierbij aan de pijlers ontzorgen, vertrouwen en totaalklant. Als jij en de klant elkaar goed kennen, dan kun je werken aan een duurzame relatie die soms meerdere generaties kan omvatten. Naast automatisering en digitalisering, is voor mij het persoonlijke contact en het advies op kantoor met de klanten de belangrijkste meerwaarde als adviseur.

Kantoor Heidinga Financieel Advies

Opgericht 2016

Adviseur Alexander Heidinga (41), eigenaar, hypotheek-, verzekerings- en financieel adviseur

Hoe ik adviseur werd Ik heb van jongs af aan mijn opleidingstraject gebaseerd op het werken in het bedrijf van mijn vader en op overname van het kantoor. Later heb ik nog een jaar als consulent voor het Nederlands Handbal Verbond gewerkt, en dat was geweldig, maar adviseren in de financiële dienstverlening is toch echt een passie van me.

Toekomst Een commercieel ingestelde collega aannemen voor de backoffice en zelf zo lang mogelijk het gezicht van mijn bedrijf blijven.

POWERED BY

Reactie toevoegen

 
Meer over
Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

Dit zijn de 17 genomineerden voor de VVP Advies Award 2024

De jury van de VVP Advies Award 2024 heeft de namen bekend gemaakt van de meest klantgerichte advieskantoren van Nederland in de categorieën Particulier Advies,...

VKG vernieuwt aanvraagmodule BedrijvenOpvangPolis

VKG vernieuwt aanvraagmodule BedrijvenOpvangPolis

VKG biedt adviseurs voortaan een snellere en meer gebruiksvriendelijke aanvraagmodule voor zakelijke verzekeringen. Eric-Jan van den Berg, directeur Commercie: "Met...

Samenwerking VKG en De Regt Adviesgroep

Samenwerking VKG en De Regt Adviesgroep

VKG is een samenwerking gestart met De Regt Adviesgroep op het gebied van pensioenen. Bij VKG aangesloten financieel adviseurs kunnen pensioenvraagstukken onderbrengen...

Vergeet nieuwsbrieven, neem klanten bij de hand

Vergeet nieuwsbrieven, neem klanten bij de hand

(Partner in kennis VKG in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) VKG ging de hele zomer met financieel adviseurs en een preventiespecialist op pad naar particulier...

VKG: samenwerkingsvergoeding per 1 januari 2024

VKG: samenwerkingsvergoeding per 1 januari 2024

VKG brengt vanaf 1 januari een samenwerkingsvergoeding in rekening van 65 euro per maand. Dit schrijft de serviceprovider in zijn nieuwsbrief voor deelnemers. De...

VKG introduceert Privé Totaal Pakket

VKG introduceert Privé Totaal Pakket

VKG heeft een uitgebreid volmacht verzekeringspakket voor particulieren geïntroduceerd, het Privé Totaal Pakket. Het pakket omvat de volgende verzekeringen:...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

(Uit VVP 5-2023) Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De...

VKG heeft Aplaza-functionaliteit uitgebreid

VKG heeft Aplaza-functionaliteit uitgebreid

VKG heeft de Aplaza-functionaliteit uitgebreid. Naast prolongatie- en mutatieberichten worden nu ook polisdocumenten aangeboden. De eerste documenten die via Aplaza...

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Finale VVP Advies Award 2023 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2023 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies wint finale VVP Advies Award 2023

Veldhuis Advies heeft de finale gewonnen van de VVP Advies Award 2023. De andere finalisten waren ABC Pensioen en Sinior Financieel Advies. De drie finalisten waren...