Stilstaan bij de verzekerde som

Lindenhaeghe WFT zakelijk schade VVP 8

 

Voor ondernemers is het verzekeringspakket voor hun bedrijf vaak geen boeiende materie. Ze besteden het risicomanagement, waar het verzekeringspakket bij hoort, maar wat graag uit aan een adviseur voor zakelijke schadeverzekeringen. Daarmee verwachten ze dat het goed geregeld is. Maar wat is goed geregeld? De vraag kan ook anders gesteld worden: wanneer is het niet goed geregeld?

Eén van de vele aspecten die (nog) niet goed geregeld kunnen zijn, is de juistheid van de verzekerde som bij de verschillende vormen van zakelijke verzekeringen. Bij schade kan blijken, dat de verzekerde som voor een zakelijke verzekering eerder niet juist is vastgesteld. Het kan zijn dat het verzekerde bedrag en de verzekerde waarde afwijken of dat er sprake is van over- of onderverzekering.

Afwijking

Bij een grote schade komt een schade-expert de omvang van de schade vaststellen. Dat doet de schade-expert door de waarde voor het schade-evenement (bijvoorbeeld brand) en de waarde na het schade-evenement te bepalen. Als het goed is, is de waarde voor de brand gelijk aan de verzekerde som. Zo niet, dan kan dat consequenties hebben voor de uitkering. De uitkering kan lager zijn dan de werkelijke schade. Het is ook mogelijk dat de uitkering gelijk is aan de schade, maar dat er, achteraf gezien, te veel premie is betaald. Tot slot is het ook mogelijk dat er meer betaald wordt dan de werkelijk geleden schade. Ook dat is niet de bedoeling.

Deskundigentaxatie

Bij bedrijfsmatige bezitsverzekeringen zoals gebouwenverzekeringen en machine(park)verzekeringen is een taxatie door een waardedeskundige (taxateur) nuttig. De kans dat de werkelijke waarde bij schade afwijkt van de verzekerde som, is aanmerkelijk kleiner. Een waardedeskundige heeft immers de juiste waarde vastgesteld. Toch zijn afwijkingen mogelijk, bijvoorbeeld door prijsstijgingen of prijsdalingen van herbouwkosten. Een taxatie is een momentopname en naarmate de tijd verstrijkt, kan het verschil tussen de taxatie en de werkelijke waarde sterker gaan afwijken. Daarom beperken de meeste bezitsverzekeraars de geldigheidsduur van een taxatie op maximaal drie jaar. Daarna is dus een nieuwe taxatie nodig. Bij geïndexeerde polissen, zoals bij gebouwenverzekeringen, is de geldigheidsduur meestal maximaal zes jaar. Een index zorgt voor een jaarlijkse aanpassing van de verzekerde som, vanwege de gestegen of gedaalde bouwkosten.

Welke vorm je ook kiest, de verzekerde som is een belangrijk onderdeel van het advies. Iets om even bij stil te staan.

Partner van dit artikel
Lindenhaeghe

Lindenhaeghe

Lindenhaeghe is een snelgroeiend opleidings-, trainings- en exameninstituut voor professionals. Bij hen kun je terecht voor vakgerichte (financiële) opleidingen, examens en trainingen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling. 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
VVP Dag van het Topadvies thema ochtenduitzending NPO Radio 1

VVP Dag van het Topadvies thema ochtenduitzending NPO Radio 1

De Dag van het Topadvies, die VVP al vijf keer op rij organiseerde, was op 18 juni het thema van het NPO Radio 1-programma Gaan! met presentator Morad El Oakili. Het...

"Onze samenleving verdient een financieel adviseur"

"Onze samenleving verdient een financieel adviseur"

"Banken en overheid hebben zich teruggetrokken en grootbedrijven maken vooral veel  ‘efficiencyslagen’. Veel consumenten zijn de afstandelijkheid...

Invoering compensatie transitievergoeding

Invoering compensatie transitievergoeding

Per 1 april 2020 was het dan eindelijk zover: vanaf die datum ontvangen werkgevers een compensatie voor de betaalde transitievergoeding als zij een werknemer hebben...

Clni 2012

Clni 2012

Het CLNI 2012-verdrag beperkt de aansprakelijkheid voor schepen op binnenwateren. Voor een slachtoffer kan dit bijzonder nadelig uitpakken. Na een forse aanvaringsschade...

Zesde Dag van het Topadvies op 7 oktober in DUS (De Utrechtse Stadsvrijheid)

Zesde Dag van het Topadvies op 7 oktober in DUS (De Utrechtse Stadsvrijheid)

De zesde Dag van het Topadvies heeft als missie een bijdrage te leveren aan het verder future proof maken van het maatschappelijk ongelooflijk relevante adviesvak...

Maak van je advieskantoor een klant-energieke organisatie

Maak van je advieskantoor een klant-energieke organisatie

Hoe breng je een organisatie helemaal met elkaar in verbinding en hoe kun je klant-energie door je organisatie laten stromen. Klant-energie is de feedback van klanten...

How to be future proof als advieskantoor

How to be future proof als advieskantoor

Niet met prijs, niet met producten, niet met kennis, maar met een klantgerichte dienstverlening maak je het echte onderscheid als onafhankelijk advieskantoor....

Maak kennis met het advieskantoor anno 2025

Maak kennis met het advieskantoor anno 2025

De digitale revolutie heeft op alle sectoren in de maatschappij een enorme invloed, maar naast de technologische veranderingen verandert ook het gedrag...

Dag van het Topadvies: update belangrijke trends financiële adviesmarkt

Dag van het Topadvies: update belangrijke trends financiële adviesmarkt

Vooruit naar vroeger, zo omschrijven trendverkenners Jan-Henk Bouman en Wim van Rooijen van Fountainheads, technologische ontwikkelingen zoals Artificial Intelligence...

Future skills in de adviespraktijk: Harvard onderhandelen

Future skills in de adviespraktijk: Harvard onderhandelen

Een veranderende maatschappij vraagt om veranderende competenties. Dat geldt voor professionals in het algemeen, maar vooral voor professionals in de financiële...