Succes is vallen en opstaan

André van Luijk 2021

('Uit de adviespraktijk' in VVP 5-2022) “Waarom niet ook omgekeerde rentemiddeling? Zodat de klant renteschokken beter kan opvangen.” Zorg dat je als adviseur en als sector altijd bezig blijft met innovatie, is een van de ondernemerslessen die André van Luijk (van Luijk Financieel Advies, Rotterdam) meegeeft.

Een hele belangrijke les die Van Luijk geleerd heeft van de kredietcrisis in 2008 en de financiële crisis erna, is proactief acteren op (mogelijke) ontwikkelingen. “Die crisis heeft mij toen overvallen. Het heeft een jaar geduurd voordat ik weer in beweging kwam. Toen heb ik gezegd: dat gebeurt niet nog een keer. Toen corona noopte tot thuiswerken, waren wij daar al goed op voorbereid. En dan heeft zo’n crisis minder impact of win je er zelfs bij. Ik heb horecaondernemers in mijn portefeuille die tijdens de coronacrisis draaiden als een tierelier. Deze ondernemers hadden al ingespeeld op de bezorgtrend. Horecabedrijven die dat nog niet hadden gedaan, stonden bij voorbaat op achterstand. Dus blijf altijd bezig met innovatie.

“Het was te voorzien dat de hypotheekmarkt een keer minder zou worden, dus wij zijn enige tijd geleden al meer aandacht gaan geven aan actief klantbeheer. Daarbij werken we onder meer met een chatbot, van Dialog Group (voorheen Eerstestap, red.). Bestaande klanten worden benaderd en worden gevraagd om via de chatbot relevante nieuwe informatie over hun situatie te geven. En mensen doen dat en vinden het zelfs leuk. Ons is wel opgevallen dat de chatbot niet per se meteen leidt tot nieuwe afspraken. Maar als mensen in de maanden erna een financiële vraag hebben, weten ze ons te vinden.”

Reflex

De afgelopen tijd gaat het in de hypotheeksector veel over maatwerk, naar aanleiding van AFM-uitspraken hierover, en proactief bezien of de risico-opslag van een klant omlaag kan. De regels voor maatwerk bij hypotheken zijn volgens Van Luijk helder. “Maatwerk moet goed onderbouwd zijn, dan is er veel mogelijk. Recent had ik een scheidingsgeval waarin de klant en zijn kinderen op straat dreigden te komen staan. In goed overleg met de geldverstrekker zijn we tot een oplossing gekomen. Het is goed dat de AFM kritisch blijft meekijken, maar het zou natuurlijk jammer zijn als geldverstrekkers in een reflex te voorzichtig worden. Daar is niemand mee geholpen.”

“In al mijn jaren als hypotheekadviseur heb ik de discussie over de risico-opslag zeker vier tot vijf keer zien langskomen. Inmiddels is er ook wel het een en ander verbeterd. Sommige aanbieders verlagen de risicoopslag automatisch, andere doen dit als de consument de nieuwe WOZ-waarde aanlevert. Hier is ook nog wel een stukje bewustwording van consument en zijn adviseur gewenst.”

Omgekeerd middelen

Rentemiddeling is ook een manier om de maandlasten te verlagen. Van Luijk meent dat ook omgekeerde rentemiddeling mogelijk zou moeten zijn. “In bepaalde situaties kan het, nu de hypotheekrente stijgt, interessant zijn te middelen op een hogere rente. Als de rente binnen een paar jaar afloopt en de verwachting is dat de rente dan hetzelfde of hoger is, kun je met omgekeerd middelen weer zekerheid inbouwen voor de langere termijn. Soms is een hogere rente niet erg. Bij een spaarhypotheek kan dit zelfs maandlastverlagend werken.

André van Luijk: ‘Laat je door crisis niet overvallen.’

“Omgekeerd middelen kan ook maatwerk en verduurzamen ten goede komen. Als de hypotheekrente nog negen jaar loopt, dan is de toetsrente vijf procent. Als je dan kan rentemiddelen naar een langere periode, dan gaan de maandlasten iets omhoog maar verbetert de mogelijkheid tot maatwerk of verduurzamen.”

Gun de ander ook iets

Welke andere ondernemerslessen geeft Van Luijk mee aan collega-adviseurs?

Van Luijk: “Doe de dingen waar je goed in bent. En in het verlengde daarvan: als je niet kunt delen, kun je ook niet vermenigvuldigen. Dus werk samen met partijen die dingen beter kunnen dan jij en gun die partijen ook hun inkomen. Vaak worden partijen beloond voor doorverwijzen, ik houd dat soort provisies nadrukkelijk af. Ik weet dat bijvoorbeeld de marges op zonnepanelen minimaal zijn, het is echt een vechtmarkt, daar zou ik dan ook nog iets van willen afsnoepen? Gun ieder zijn brood, dan doen ze dat ook bij jou. Overigens zijn ‘retourprovisies’ maatschappelijk wel degelijk geaccepteerd, kijk naar de aannemer of de tuinman die zijn spullen bij een bepaald bedrijf inkoopt. Eigenlijk zou de discussie over provisies dus veel breder moeten.”

Knokken

Een andere ondernemersles: succes is vallen en opstaan. Van Luijk: “Ik ben nog nooit een ondernemer tegenkomen, hoe groot zijn huis en auto ook moge zijn, die geen mislukkingen heeft gekend. Succes komt mensen niet aanwaaien, het is knokken. De kunst is om tegenslag om te buigen in succes. Ik heb geleerd dat het heel belangrijk is dat je organisatie op orde is. Want dan houd je je hoofd leeg voor nieuwe ideeën. Het zijn zelden de goed-georganiseerde bedrijven die omvallen, het zijn juist de bedrijven waar chaos heerst. Bij tegenslag kan een goed-georganiseerde ondernemer zich volledig focussen op ondernemen in plaats van brandjes blussen.

“En durf ook je verlies te nemen. Als je iets ontwikkelt en je merkt dat het niet werkt of niet aanslaat, stop er dan mee. Wij hadden op enig moment een abonnementensysteem. Maar wij merkten dat abonnementen niet bij onze klanten passen. Onze klanten zijn vaak hoogopgeleid en rekenen graag in één keer af. Verander dus ook vooral niet om het veranderen, in dit geval omdat abonnementen in zwang raakten. Verander om te verbeteren.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Vind de balans op alle terreinen

Vind de balans op alle terreinen

(Uit VVP 6-2020) Er is heel veel meer in het adviseursleven dan alleen polissen sluiten. Dat is de duidelijke boodschap van de adviseurs in deze laatste aflevering...

Nieuwe inzichten door corona

Nieuwe inzichten door corona

Peggy van der Smitte paste haar kantoor snel aan de coronacrisis aan een situatie die haar ook nieuwe inzichten heeft gebracht. Van der Smitte, eigenaar van...

Schoenmaker blijf bij je leest

Schoenmaker blijf bij je leest

“Schoenmaker blijf bij je leest! Als risicomanager en assurantieadviseur wil ik mij niet bezig houden met advieswerk op het gebied van bijvoorbeeld energie....

Corona is een uitgelezen kans

Corona is een uitgelezen kans

Pandemieën zoals corona, gelooft Frank Boute (Intergroep), zullen een blijvende impact hebben op de wereld. Dat weerhoudt hem echter niet van verder investeren...

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

Prijs zegt veel over kwaliteit advies

(Door Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy) De belangrijke kernwaarden van het nieuwe verzekeren zijn 1. Adviseren in plaats van verkopen; 2. Het advies moet...

Geven grootste rijkdom die er is

Geven grootste rijkdom die er is

(door Frank Boute, Intergroep) Geven loont, ik kan het beamen want als je ziet wat het teweeg brengt, dan vult het je hart met de grootste rijkdom die er is. Wij...

Klant bang dat teller gaat lopen

Klant bang dat teller gaat lopen

Onafhankelijkheid, transparantie, een mogelijk totaal provisieverbod en het zichtbaar maken van echte meerwaarde zijn grote issues voor advieskantoren. Hoe ga...

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Ons vak is zo dynamisch en levendig

Het financieel adviesvak anno 2020, het is balanceren tussen compliance en dienstbaar zijn aan de klant. Maar dat laatste is en blijft het allerbelangrijkste waar...

Advies van waarde wordt beloond

Advies van waarde wordt beloond

“Adviseurs hebben een ongelooflijk belangrijk vak. Wat is er nou mooier om met ondernemers te sparren over hun visie, wensen en onzekerheden en ze vervolgens...

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

Adviseur Barbara Stoopman: ontkoppel de link tussen premie en beloning

"Mijn beloning is niet afhankelijk van de hoogte van de premie, maar van mijn adviezen en inspanningen. Dit werkt twee kanten op, klanten betalen geen overbodig...