Terugroepactie Hypotheek: product of advies?

Gert Vasse 2018

Onlangs kreeg ik van mijn autofabrikant een schrijven met het vriendelijke verzoek om een afspraak te maken. Er zat mogelijk een niet deugdelijk onderdeel in mijn auto waardoor de auto in het ergste geval in de brand kon vliegen.

Al snel werd mij duidelijk dat ik er verstandig aan deed om direct naar de merkdealer te gaan in plaats van naar de niet-merk-dealer waar ik destijds de auto gekocht heb. De afgelopen periode hebben veel hypotheekklanten een brief of telefoontje van de hypotheekverstrekker ontvangen voor een terugroepactie voor de aflossingsvrije hypotheek. Maar gaat die terugroepactie eigenlijk wel over het product? En bij wie moet de klant eigenlijk zijn?

Klant of patiënt

Van Dale is kort en bondig over de definitie van klant: ‘ al dan niet vaste koper ’. In diverse sectoren wordt de klant met een andere term gekenmerkt. Een kleine opsomming: reiziger , passagier , patiënt , cliënt , resident , gast en opdrachtgever . Als je hier een korte analyse op los laat kunnen we concluderen dat de unisex klant dus niet bestaat en dat de verschijningsvorm sterk afhankelijk is van de situatie en toepassing. Voor de hypotheekcasus speelt het ook nog mee dat het niet volstrekt duidelijk is of de klant van destijds mogelijkerwijs een patient wordt in de nabije toekomst. Om hier achter te komen is het verstandig om tijdig een diagnose te stellen. Maar wie kan dat het beste doen?

Keuzevrijheid en informatie delen

Vanuit zorgplicht zijn de hypotheekverstrekkers in ieder geval dringend opgeroepen uiterlijk de komende maanden die klanten te benaderen die een mogelijk betaalrisico in 2031 en/of op pensioendatum hebben. De eerstelijns zorg is dus opgepakt door de productleverancier. Met als doel om een actueel beeld te krijgen bij de LTI en LTV. Nadat deze diagnose gesteld is blijft er, blijkt uit de eerste ervaringen, een beperkte klantgroep over voor tweedelijns zorg: scenarioanalyse. De klant krijgt daarbij soms de mogelijkheid om dit online zelf te doen of samen met een adviseur. Een mooie taak voor de financiele huisarts aangezien het hier zeker niet enkel om harde details als LTI en LTV gaat. Het gaat vooral om het integrale beeld van het huishouden en de wensen voor de nabije toekomst. De handshake tussen de eerste- en tweedelijns zorg is hierbij nog niet lekker geregeld. Het doorverwijzen staat gelukkig nauwelijks ter discussie; het delen van de eerstelijnsdiagnose met een door de klant gekozen intermediair staat echter nog in de kinderschoenen. Daar is dus werk aan de winkel.

‘Met de terugroepactie hypotheken wordt pijnlijk duidelijk dat ‘active servicing’ in Nederland niet goed genoeg geregeld is’

Tekortkoming van active servicing

Met deze terugroepactie hypotheken wordt pijnlijk duidelijk dat ‘active servicing’ in Nederland nog niet goed genoeg geregeld is. Dit is dan ook een strategisch agendapunt geworden in menig boardroom. Op tekentafels worden de eerste innovaties op dit vlak uitgetekend. De hypotheekbranche is naarstig op zoek om op organische wijze invulling te geven aan een duurzame klantrelatie. Waarbij de klant doorlopend goed inzicht én een handelingsperspectief krijgt als er onverhoopt bijgestuurd moet worden. En waarbij uiteraard een klantdossier tussen partij A en B gedeeld kan worden als de klant daar behoefte aan heeft. Technisch en juridisch gezien is dat al prima te regelen. Het gaat vooral om de mindset om dit voor de komende decennia ‘tripartite’ te faciliteren: klant, productleverancier én adviseur. Want product én advies kun je vaak niet los van elkaar zien. Laat de klant alsjeblieft zelf kiezen of hulp nodig is en wie daarbij mag hellpen. Oh ja, nog één ding: als we dit nou eens goed met elkaar regelen en faciliteren zijn terugroepacties niet meer nodig. Afgesproken?

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Matthijs Mons benoemd in centrale directie Conclusion

Matthijs Mons benoemd in centrale directie Conclusion

Matthijs Mons is benoemd tot directeur Business Platforms binnen de centrale directie van Conclusion Nederland. Daarnaast blijft hij aan het roer van Yellowtail...