Tijdwinst door volmachten

Bart Karel DT

“We zijn volop bezig met het verankeren van digitalisering in ons advieskantoor en dat vergt tijd. Door de komst van volmachten in de zakelijke markt boeken wij in ieder geval al tijdwinst, zodat wij meer met onze klanten bezig kunnen zijn”, aldus Bart Karel, directeur-eigenaar van Bart Karel Hypotheken en Verzekeringen uit Hoorn.

Het allround kantoor telt zes medewerkers en is opgericht op 25 maart 1999, de verjaardag van de moeder van Bart Karel. Onafhankelijk advies staat hoog in het vaandel. “Aangezien wij geen productieverplichtingen hebben naar banken of verzekeraars is ons advies altijd honderd procent onafhankelijk! U bent onze opdrachtgever en niet de verzekeringsmaatschappijen of banken”, zo is te lezen op de site van het kantoor. Het kantoor heeft ruim 1300 particuliere en bijna 380 zakelijke relaties. “Hier voel ik me comfortabel bij. Met deze aantallen kun je nog echt advies geven, zeker in de zakelijke markt. Je kunt dan het verschil maken, ook als een ondernemer schade heeft in de privésfeer. Onze missie is simpel maar doeltreffend: doe wat je zegt en zeg wat je doet. Wij zijn professionals en vinden een goede en snelle schadeafhandeling een must, maar dan moeten de maatschappijen het wel aankunnen.”

Het kantoor is vooral mensgericht. “Het gaat niet om verkopen, het gaat erom dat je de klant helpt. Als we vragen krijgen, beantwoorden we ze. Ongeacht of iemand klant is of niet en is het puur service. Wel wijzen we de mensen naderhand op de dienstverlening die we geboden hebben. Om te laten zien dat we meerwaarde bieden”, zei Karel eerder in een interview in VVP.

Behalve een spreekkamer en een lunchruimte heeft niemand een eigen ruimte. “Hierdoor zijn de lijntjes erg kort en hebben we ook lol. Humor vind ik belangrijk in ons werk, juist omdat ons werk vaak heel serieus is. Groei mag niet ten koste gaan van de vreugde in het werk. Hoe vaak hoor je niet dat collega’s naar vroeger verlangen. Toen ze nog lol in hun werk hadden. Voor mij is het belangrijk dat dit zo blijft.”

Op het kantoor werken alleen vrouwen. Dit omdat vrouwen volgens Bart gemiddeld secuurder zijn in de administratieve afhandeling en de vastlegging daarvan. “Ik ben de persoon die ‘buiten’ het werk doet. Ik ben goed in loslaten en geef de medewerkers veel vertrouwen.”

Hij vindt het lastig in te schatten hoe ver digitalisering moet gaan. “Jonge mensen bewegen zich heel gemakkelijk in de digitale wereld, maar ik heb niet alleen jonge klanten. Ik ben zelf een vijftiger, ik kijk niet de hele dag op mijn smartphone voor verzekeringen. Ik denk dat voor veel van mijn klanten hetzelfde geldt. Bovendien is de interesse van de gemiddelde klant, jong of oud, beperkt als het gaat om verzekeringen en financiën.”

Keuzes

Het kantoor is volop bezig keuzes te maken op het gebied van digitalisering. “Tijdwinst hebben we kunnen boeken met de komst van volmachtgevers in de zakelijke markt, zoals SUREbusiness en Felison. Zij nemen belangrijk werk uit handen, iets wat verzekeraars niet voldoende doen. Dat maatwerk bij de meeste maatschappijen niet meer mogelijk is, is onbestaanbaar. Vaak gaat het alleen nog om standaardaanvragen.”

Koppeling van diverse systemen is een grote wens. “Helaas communiceren de huidige pakketten niet goed met de verschillende systemen die in omloop zijn. Dit is iets wat ik de komende tijd wil oplossen en waar ik hulp bij zoek. Voor ons kantoor moet het echter wel betaalbaar blijven. Het moet goed ingeregeld worden zodat wij gesprekken met klanten kunnen voeren over zaken die er echt toe doen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
"AI game changer bij financiële functies"

"AI game changer bij financiële functies"

Meer dan de helft (52 procent) van de AI-pioniers in finance is van mening dat AI een game changer zal zijn voor de financiële functie, vergeleken met 39 procent...

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

VVP-special Digitale Innovatie: ACT NOW!

Door automatisering mag van de financieel adviseur meer worden verwacht dan in het verleden. Digitale innovatie mag echter ook geen doel op zichzelf zijn, het moet...

Blockchain, was dat niet mislukt?

Blockchain, was dat niet mislukt?

(Justin Schlee, ANVA, in rubriek Digitaal in VVP 5-2021) Een complexe computertechniek die zelfs het jeugdjournaal haalde, Alexander Llöpping die een glazig...

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

Brondata Service wordt bekender gemaakt bij adviseurs

De bekendheid van de Brondata Service bij financieel adviseurs kan beter. Daarom slaan Aegon, Argenta, ING, Lot Hypotheken en Ockto de handen in één...

Webcam advies doen we niet

Webcam advies doen we niet

(Door Dennis Friskes, Emerald Financiële Diensten) Let erop dat het persoonlijke contact met de klant niet verloren gaat in de zoektocht naar digitalisering...

Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Kleinere bedrijven minder gedigitaliseerd

Eén op de drie (32 procent) Nederlandse bedrijven zegt de bedrijfsvoering in hoge mate of bijna volledig gedigitaliseerd te hebben. Daarentegen geeft 36 procent...

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Digitale transformatie vraagt om frisse blik

Marco Gregoor laat op zijn smartphone een berichtje zien dat hij ontving van de fabrikant van zijn auto: de accuspanning is laag. “Dat is de digitale transformatie...

2020: Trek je netwerkschoenen aan!

2020: Trek je netwerkschoenen aan!

(Door Harold Mahadew, Verbond van Verzekeraars) Blijf bij de start van dit nieuwe decennium niet hangen in de ‘oude’ wereld, maar zoek vooral de samenwerking...

Goud

Goud

In de dagelijkse hectiek van het adviesvak vergeten we wel eens waar het écht om gaat en dat is oprechte en persoonlijke aandacht voor de klant. Dat is het...

Digitale transformatie vraagt om leiderschap

Digitale transformatie vraagt om leiderschap

(Uit VVP-special Digitale Transformatie) Digitale transformatie vraagt om leiderschap. In de zin dat individuele organisaties bereid zijn hun innovaties te delen...