Toerekening fout onafhankelijk adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

LEREN VAN KIFID-UITSPRAKEN HYPOTHEKEN – De consument stelt in 2006 aan zijn onafhankelijk adviseur te hebben gevraagd de nieuwe rentevast periode van zijn hypotheek op tien jaar te zetten. De adviseur geeft echter aan de geldverstrekker twintig jaar door. De geldverstrekker bevestigt de keuze van twintig jaar aan de onafhankelijk adviseur maar niet direct aan de consument.

De Geschillencommissie wijst de klacht van de consument af met de volgende motivatie: “Consument heeft gesteld dat de Bank voor het vastzetten van de hypotheekrente niet heeft mogen afgaan op slechts het faxbericht van de hypotheekadviseur. Nu de Bank dit wel heeft gedaan dient de foutief doorgegeven rentekeuze voor rekening van de Bank te komen. Dit standpunt van Consument is naar het oordeel van de Commissie onjuist. Een door de zelfstandige hypotheekadviseur gemaakte fout valt binnen de risicosfeer van Consument, tenzij de hypotheekadviseur in opdracht van of ten behoeve van de Bank heeft gehandeld. Dat is hier niet het geval.” – Uitspraak 2019-182

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviseur moet helft advieskosten terugstorten

Adviseur moet helft advieskosten terugstorten

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) laat De Hypotheker de helft van de advieskosten terugbetalen aan de klant wegens schending van de...

Schending advieszorgplicht kost SNS Bank 22 mille

Schending advieszorgplicht kost SNS Bank 22 mille

Schending van zijn zorgplicht als adviseur kost SNS Bank 22.312,33 euro. De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) stelt in Uitspraak 2019-376...

Branchedebat Adfiz-jubileum:  geen discussie meer over waarde van advies

Branchedebat Adfiz-jubileum: geen discussie meer over waarde van advies

"Kan de AFM ons misschien vertellen waarom de kosten van advies niet in de premie verdisconteerd mogen worden?", vroeg Jurjen Oosterbaan Martinius van Bureau DFO...

Mkb'er kan met klacht over alternatieve financiering terecht bij Kifid

Mkb'er kan met klacht over alternatieve financiering terecht bij Kifid

Kleinere mkb-ondernemers en zzp’ers kunnen vanaf 1 juli ook met klachten over alternatieve financieringen terecht bij Kifid. Ondernemers met klachten over...

Consumenten vertrouwden terecht op offerte bij beleggingsverzekering

Consumenten vertrouwden terecht op offerte bij beleggingsverzekering

Doordat de verzekeraar meer kosten in rekening heeft gebracht dan de consumenten uit de offerte mochten begrijpen, is de verzekeraar toerekenbaar tekort geschoten,...

Dood in de WC-pot voor klacht

Dood in de WC-pot voor klacht

Aegon hoeft de schade niet te vergoeden die ontstond nadat de klager tijdens de vakantie van zijn buren ongevraagd hun WC doortrok. De spoelbak bleef lopen, waardoor...