Toppers vragen om extern advies

Jeroen Bais LI

Bouwstenen voor succes door Jeroen Bais (Next Step Factory)

Als adviseur én ondernemer kun je niet alles zelf bedenken. Wil je sneller groeien, meer plezier hebben, meer geld verdienen of een betere balans tussen werk en privé bereiken, dan moet je ergens advies inwinnen.

Uit onderzoek blijkt dat zeven op de tien ondernemers het belangrijk vinden om bij iemand anders advies in te winnen. Daarbij is het opvallend dat weinig ondernemers in de praktijk professioneel advies inwinnen. In ruim driekwart van de gevallen (78 procent) wordt de levenspartner als meest belangrijke adviseur genoemd. Daarna de medewerkers en/of de accountant. U kunt als adviseur en ondernemer veel leren van een onafhankelijke specialist. Er is een consultant voor zo ongeveer alles. Hun specialistische k ennis en ervaring kan u rechtstreeks naar het antwoord leiden en u jaren van verspilde moeite en geld besparen. Extern advies beperkt zich echter niet tot ingehuurde consultants. Zo kan een ondernemer zich ook door andere partijen laten begeleiden.

Collega adviseurs

• Adviseurs die u kent, kunnen ook de rol van klankbord vervullen en hebben het voordeel dat zij uw branche kennen.

Andere ondernemers

• Er zijn veel overeenkomsten tussen verschillende bedrijven en soms ziet een collega-ondernemer dingen die u zelf niet ziet. Tegelijkertijd denkt hij als een ondernemer en dat is een kwaliteit die andere partijen (uw partner of medewerkers) mogelijk niet bezitten.

Cliënten

• Sommige klanten hebben misschien de vaardigheden die u zoekt en kunnen iets aan uw bedrijf toevoegen. Wees niet bang hen inzage in uw bedrijf te geven. U zult versteld staan hoe graag sommige klanten bereid zijn u te helpen slagen en te verbeteren. Vergeet niet dat ze een uniek perspectief hebben. Ze staan namelijk ook aan de ontvangende kant van uw dienstverlening.

Nooit af

Doorgaans winnen de meeste ondernemers alleen bij beslismomenten advies in. Terwijl je in praktijk ziet dat bedrijven die op topniveau presteren dit juist doorlopend blijven doen. Ze creëren, net als topsporters, een continue proces voor het zoeken naar periodieke externe input in elk aspect van hun bedrijf. Neem bijvoorbeeld Sven Kramer. Naast hard trainen, zoekt hij samen met zijn coach constant naar betere manieren om zijn sport te beoefenen. Je zou denken dat als je eenmaal olympisch kampioen bent, je kunt stoppen met het zoeken naar externe input. Met uw bedrijf is het gewoon hetzelfde; het is nooit af.

Maak een keuze

Hoewel een goed advies soms een aantal (eerste) inzichten oplevert die waarde hebben, is het onwaarschijnlijk dat u uw bedrijfsdoelen bereikt als u geen voortdurende stimulans voor verandering heeft. Om de waarde te maximaliseren moet u regelmatig met uw adviseur om tafel (driemaandelijks of zelfs maandelijks, afhankelijk van uw vereisten). Begin met het uitvoeren van een eerste analyse van uw bedrijf en breng in kaart op welke gebieden u mogelijk hulp nodig heeft.

Zodra u uw sterke en zwakke punten hebt geïdentificeerd, kunt u vervolgens de belangrijkste uitdagingen die u het eerst wilt aanpakken, verkorten of prioriteren. Dit is een cruciale stap omdat je niet alles in de eerste vijf minuten kunt doen. Kies één onderdeel in uw bedrijf waarop u met de hulp van één adviseur, versnelling wilt realiseren. Te veel tegelijk proberen te doen of te veel externe mensen tegelijkertijd gebruiken, kan voor iedereen verwarrend zijn en leidt vaak tot slechte(-re) resultaten.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

De kunst van vragen stellen

De kunst van vragen stellen

(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...

Ga voor de relatie

Ga voor de relatie

(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...

Kom uit je groef

Kom uit je groef

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...

Ondernemen met impact

Ondernemen met impact

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2022) In het boek ‘Impactvol ondernemen in de praktijk’ geven Paul van Ruiten en collega-auteurs...

Samenhang werkt

Samenhang werkt

(Jelle Bartels, Next Step Factory in VVP 01-2022) Als ondernemer in de financiële dienstverlening komt er nogal wat op je af. Hoe houd jij je staande in een...

Moed om te leiden

Moed om te leiden

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 6-2021) Het vereist moed om een oneindige mindset vol te houden. Hoe verzamelen we die moed? In een wereld die beheerst...

Continu verbeteren met waardige rivalen

Continu verbeteren met waardige rivalen

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 4-2021) Het is niet altijd makkelijk om anderen als waardige rivalen te zien. Vooral als we ze niet leuk vinden. Toch...

Bouw aan vertrouwensteams

Bouw aan vertrouwensteams

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 3-2021) Een vertrouwensteam bouw je niet op de hei, maar hier en nu midden in je bedrijf. Het hoeft niet...

Zet je in voor een goede zaak

Zet je in voor een goede zaak

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! in VVP 2-2021) Als je wilt blijven spelen In de wereld van het oneindige spel schreef ik in mijn vorige artikel...