Transitievergoeding verandert

Transitievergoeding Lindenhaeghe 2018

In Permanent Actueel van mei 2018 heeft u kunnen lezen dat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een nieuwe wet (de Wet arbeidsmarkt in balans, WAB)) heeft samengesteld. Dit wetsvoorstel heeft een verandering van de transitievergoeding tot gevolg.

Deze wijzigingen zouden in werking moeten treden met ingang van 1 januari 2020. Op 20 juli 2018 is reeds een aantal wetswijzigingen in het Staatsblad gepubliceerd. Het gaat hierbij om wijzigingen die in bepaalde situaties een compensatie of beperking van de transitievergoeding mogelijk maken. De wijzigingen hebben betrekking op Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en de Wet financiering sociale verzekeringen. Hieronder een korte uitleg van het toepassingsgebied waarop de wijzigingen betrekking hebben en de aanpassingen rond de hoogte van de compensatie.

Toepassingsgebied

Als een werknemer langdurig ziek wordt, dan is de werkgever verplicht het loon gedurende maximaal 104 weken door te betalen. Daarnaast moet de werkgever voldoende re-integratie-inspanningen verrichten conform de Wet verbetering Poortwachter. Uiteraard zorgt dit voor een kostenpost bij de werkgever. Als na 104 weken loondoorbetaling blijkt dat de werknemer nog steeds arbeidsongeschikt is en de werkgever heeft geen passend werk voorhanden, dan kan de werkgever ontslag aanvragen bij het UWV. De werkgever is dan een transitievergoeding verschuldigd. De overheid wil de kosten voor de werkgevers bij het einde van het dienstverband na langdurige arbeidsongeschiktheid verlagen, zonder dat de rechten van de werknemers geschaad worden.

Daarnaast zijn werkgevers een transitievergoeding verschuldigd als een werknemer wordt ontslagen in verband met bedrijfseconomische omstandigheden. De ontslagaanvraag wordt bij UWV ingediend, omdat de werkgever een noodzakelijke kostenbesparing wil realiseren. Het vervolgens moeten betalen van een transitievergoeding draagt dan niet bij aan het realiseren van bestendige arbeidsrelaties, aldus de overheid. Onder ontslag in verband met bedrijfseconomische redenen wordt overigens mede verstaan ontslag in verband met het beëindigen van het bedrijf.

Hoogte compensatie

De werkgever krijgt een compensatie van de betaalde transitievergoeding én de eventueel gemaakte transitie- en inzetbaarheidskosten. Een werkgever mag deze kosten onder voorwaarden in mindering brengen op de transitievergoeding. Ook deze kosten worden dus door het UWV gecompenseerd. De hoogte van de compensatie wordt op een aantal punten echter beperkt:

 

  • De periode waar de compensatie over wordt berekend, eindigt na twee jaar ziekte. Na deze twee jaar hoeft de werkgever het loon immers niet meer door te betalen. De periode van de opzegtermijn blijft daarmee buiten beschouwing;
  • De compensatie is niet hoger dan het aan de werknemer tijdens ziekte betaalde brutoloon;
  • Als de werkgever een loonsanctie opgelegd heeft gekregen, omdat hij onvoldoende re-integratie-inspanningen heeft geleverd, dan telt deze periode niet mee;
  • De compensatie bij beëindiging van het dienstverband met wederzijds goedvinden is alleen maar van toepassing als de reden van ontslag gelijk is aan een wettelijke reden waarbij recht zou bestaan op een transitievergoeding.

Reactie toevoegen

 
Editie
Regeerprogramma: aan de slag met fundamentele ideeën OCTAS

Regeerprogramma: aan de slag met fundamentele ideeën OCTAS

Het nieuwe kabinet, zo leest het eind vorige week gepresenteerde Regeerprogramma, "verbetert en vereenvoudigt de WIA met concrete voorstellen, geïnspireerd...

Internetconsultatie verlenging en wijziging SLIM-regeling

Internetconsultatie verlenging en wijziging SLIM-regeling

SZW is maandag gestart met de internetconsultatie voor verlenging en aanpassing van de SLIM-subsidieregeling. Met deze regeling wordt vanaf 2020 jaarlijks subsidiebudget...

UWV: te hoge WIA-uitkering hoeft in beginsel niet te worden teruggebetaald

UWV: te hoge WIA-uitkering hoeft in beginsel niet te worden teruggebetaald

UWV gaat verdiepend onderzoek doen naar tienduizenden mogelijk niet juist berekende WIA-uitkeringen en corrigeert deze ook wanneer blijkt dat iemand niet krijgt...

Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid

Vanaf 1 januari 2025 volledige handhaving op schijnzelfstandigheid

Op 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst volledig handhaven op schijnzelfstandigheid. Bedrijven en organisaties die mensen als zzp’er inhuren voor werk dat...

Ken je vak! Verdeling hypotheekschuld

Ken je vak! Verdeling hypotheekschuld

(Lindenhaeghe in Katern Hypotheken, VVP 3-2024) Wanneer partners besluiten om samen een huis te kopen, komen ze voor een aantal belangrijke financiële beslissingen...

Lindenhaeghe ziet adviseurs struikelen over PE-examen

Lindenhaeghe ziet adviseurs struikelen over PE-examen

Dat de slagingspercentages afgelopen kwartaal gemiddeld zijn gedaald, ligt volgens Lindenhaeghe aan een aantal examenonderwerpen die door adviseurs als lastig wordt...

"BAZ vergroot behoefte aan voorlichting en advies"

"BAZ vergroot behoefte aan voorlichting en advies"

"Nu er voor IB-ondernemers een verplichte verzekering met geheel eigen kenmerken en spelregels komt,wordt de behoefte aan goede voorlichting en passend advies zelfs...

BAZ: RADI AOV wil snel duidelijkheid over peildatum

BAZ: RADI AOV wil snel duidelijkheid over peildatum

RADI AOV ziet een aantal goede elementen in het Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ), maar heeft ook diverse vragen en zorgen....

Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"

Adfiz: "BAZ goed doordacht geheel"

Adfiz betitelt het Wetsvoorstel basisverzekering arbeidsongeschiktheid zelfstandigen (BAZ) als een goed doordacht geheel. In haar reactie op de internetconsultatie...

Geen Eerstejaars Ziektewetbeoordeling-convenant

Geen Eerstejaars Ziektewetbeoordeling-convenant

UWV werkt momenteel hard om de achterstanden in de WIA weg te werken. Deze prioritering heeft consequenties, waardoor UWV op dit moment geen Eerstejaars Ziektewetboordeling-convenant...