Transitievergoeding verandert

Transitievergoeding Lindenhaeghe 2018

In Permanent Actueel van mei 2018 heeft u kunnen lezen dat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een nieuwe wet (de Wet arbeidsmarkt in balans, WAB)) heeft samengesteld. Dit wetsvoorstel heeft een verandering van de transitievergoeding tot gevolg.

Deze wijzigingen zouden in werking moeten treden met ingang van 1 januari 2020. Op 20 juli 2018 is reeds een aantal wetswijzigingen in het Staatsblad gepubliceerd. Het gaat hierbij om wijzigingen die in bepaalde situaties een compensatie of beperking van de transitievergoeding mogelijk maken. De wijzigingen hebben betrekking op Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en de Wet financiering sociale verzekeringen. Hieronder een korte uitleg van het toepassingsgebied waarop de wijzigingen betrekking hebben en de aanpassingen rond de hoogte van de compensatie.

Toepassingsgebied

Als een werknemer langdurig ziek wordt, dan is de werkgever verplicht het loon gedurende maximaal 104 weken door te betalen. Daarnaast moet de werkgever voldoende re-integratie-inspanningen verrichten conform de Wet verbetering Poortwachter. Uiteraard zorgt dit voor een kostenpost bij de werkgever. Als na 104 weken loondoorbetaling blijkt dat de werknemer nog steeds arbeidsongeschikt is en de werkgever heeft geen passend werk voorhanden, dan kan de werkgever ontslag aanvragen bij het UWV. De werkgever is dan een transitievergoeding verschuldigd. De overheid wil de kosten voor de werkgevers bij het einde van het dienstverband na langdurige arbeidsongeschiktheid verlagen, zonder dat de rechten van de werknemers geschaad worden.

Daarnaast zijn werkgevers een transitievergoeding verschuldigd als een werknemer wordt ontslagen in verband met bedrijfseconomische omstandigheden. De ontslagaanvraag wordt bij UWV ingediend, omdat de werkgever een noodzakelijke kostenbesparing wil realiseren. Het vervolgens moeten betalen van een transitievergoeding draagt dan niet bij aan het realiseren van bestendige arbeidsrelaties, aldus de overheid. Onder ontslag in verband met bedrijfseconomische redenen wordt overigens mede verstaan ontslag in verband met het beëindigen van het bedrijf.

Hoogte compensatie

De werkgever krijgt een compensatie van de betaalde transitievergoeding én de eventueel gemaakte transitie- en inzetbaarheidskosten. Een werkgever mag deze kosten onder voorwaarden in mindering brengen op de transitievergoeding. Ook deze kosten worden dus door het UWV gecompenseerd. De hoogte van de compensatie wordt op een aantal punten echter beperkt:

 

  • De periode waar de compensatie over wordt berekend, eindigt na twee jaar ziekte. Na deze twee jaar hoeft de werkgever het loon immers niet meer door te betalen. De periode van de opzegtermijn blijft daarmee buiten beschouwing;
  • De compensatie is niet hoger dan het aan de werknemer tijdens ziekte betaalde brutoloon;
  • Als de werkgever een loonsanctie opgelegd heeft gekregen, omdat hij onvoldoende re-integratie-inspanningen heeft geleverd, dan telt deze periode niet mee;
  • De compensatie bij beëindiging van het dienstverband met wederzijds goedvinden is alleen maar van toepassing als de reden van ontslag gelijk is aan een wettelijke reden waarbij recht zou bestaan op een transitievergoeding.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
"Niet lukraak arbodienst kiezen die verzekeringsadviseur voorstelt"

"Niet lukraak arbodienst kiezen die verzekeringsadviseur voorstelt"

In een masterclass wordt werkgevers aangeraden niet lukraak de arbodienst te kiezen die de verzekeringsadviseur voorstelt bij de verzuimverzekering. Deze 'koppelverkoop'...

Geen terugwerkende kracht compensatieregeling

Geen terugwerkende kracht compensatieregeling

Kunnen ondernemers met terugwerkende kracht een beroep doen op de compensatieregeling per 1 januari 2021 voor kleine ondernemers die gedwongen stoppen met hun bedrijf?...

"Nieuwe zelfstandigenwet mist visie en is onuitvoerbaar"

"Nieuwe zelfstandigenwet mist visie en is onuitvoerbaar"

De Stichting van de Arbeid (werkgevers en werknemers) adviseert minister Koolmees om de voorstellen Wet minimumbeloning zelfstandigen en Wet op de zelfstandigenverklaring...

Kabinet schiet AOV-verzekerden met AOW-hiaat niet te hulp

Kabinet schiet AOV-verzekerden met AOW-hiaat niet te hulp

Het kabinet schiet AOV-verzekerden met een AOW-hiaat niet te hulp. Uit maandag gepresenteerd SEO-onderzoek blijkt dat het probleem bestaat, maar zich bij de huidige...

Kabinet gaat breed gesprek voeren over kwalificatie ZZP

Kabinet gaat breed gesprek voeren over kwalificatie ZZP

Het kabinet gaat de komende maanden in gesprek met werkgevers, werknemers, ZZP’ers en betrokken organisaties om het onderscheid helder te maken tussen werknemer...

Duidelijk wijzen op rechten bij Anw-hiaatverzekeringen

Duidelijk wijzen op rechten bij Anw-hiaatverzekeringen

Minister Koolmees roept uitvoerders op "na te gaan of de deelnemers en begunstigden van hun Anw-hiaatverzekeringen kunnen weten en begrijpen hoe lang hun uitkering...

Eindevaluatie fileert Participatiewet

Eindevaluatie fileert Participatiewet

De invoering van de Participatiewet heeft nauwelijks geleid tot verhoging van de baankansen, zoals beoogd met de wet. Voor de grootste groep, de klassieke bijstandsgerechtigden,...

Lindenhaeghe lanceert e-zine over future skills

Lindenhaeghe lanceert e-zine over future skills

Lindenaeghe heeft een e-zine met als titel 'Future Skills for Financials' ontwikkeld. Het magazine gaat over de ontwikkelingen waar de financiële branche de...

"Terecht geen zwangerschapsverlof voor zelfstandigen"

"Terecht geen zwangerschapsverlof voor zelfstandigen"

De wetgever heeft er bij de herinvoering van het zwangerschapsverlof voor zelfstandigen niet voor gekozen dit ook voor adoptie te doen. Dat stelt de Rechtbank Gelderland....

Conceptregeling STAP-budget naar Tweede Kamer

Conceptregeling STAP-budget naar Tweede Kamer

De ministers Koolmees en Van Engelshoven hebben eerder deze week de conceptregeling voor het STAP-budget naar de Tweede Kamer gestuurd. Daar staat in dat zowel werkenden...