Transitievergoeding verandert

Transitievergoeding Lindenhaeghe 2018

In Permanent Actueel van mei 2018 heeft u kunnen lezen dat de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een nieuwe wet (de Wet arbeidsmarkt in balans, WAB)) heeft samengesteld. Dit wetsvoorstel heeft een verandering van de transitievergoeding tot gevolg.

Deze wijzigingen zouden in werking moeten treden met ingang van 1 januari 2020. Op 20 juli 2018 is reeds een aantal wetswijzigingen in het Staatsblad gepubliceerd. Het gaat hierbij om wijzigingen die in bepaalde situaties een compensatie of beperking van de transitievergoeding mogelijk maken. De wijzigingen hebben betrekking op Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek en de Wet financiering sociale verzekeringen. Hieronder een korte uitleg van het toepassingsgebied waarop de wijzigingen betrekking hebben en de aanpassingen rond de hoogte van de compensatie.

Toepassingsgebied

Als een werknemer langdurig ziek wordt, dan is de werkgever verplicht het loon gedurende maximaal 104 weken door te betalen. Daarnaast moet de werkgever voldoende re-integratie-inspanningen verrichten conform de Wet verbetering Poortwachter. Uiteraard zorgt dit voor een kostenpost bij de werkgever. Als na 104 weken loondoorbetaling blijkt dat de werknemer nog steeds arbeidsongeschikt is en de werkgever heeft geen passend werk voorhanden, dan kan de werkgever ontslag aanvragen bij het UWV. De werkgever is dan een transitievergoeding verschuldigd. De overheid wil de kosten voor de werkgevers bij het einde van het dienstverband na langdurige arbeidsongeschiktheid verlagen, zonder dat de rechten van de werknemers geschaad worden.

Daarnaast zijn werkgevers een transitievergoeding verschuldigd als een werknemer wordt ontslagen in verband met bedrijfseconomische omstandigheden. De ontslagaanvraag wordt bij UWV ingediend, omdat de werkgever een noodzakelijke kostenbesparing wil realiseren. Het vervolgens moeten betalen van een transitievergoeding draagt dan niet bij aan het realiseren van bestendige arbeidsrelaties, aldus de overheid. Onder ontslag in verband met bedrijfseconomische redenen wordt overigens mede verstaan ontslag in verband met het beëindigen van het bedrijf.

Hoogte compensatie

De werkgever krijgt een compensatie van de betaalde transitievergoeding én de eventueel gemaakte transitie- en inzetbaarheidskosten. Een werkgever mag deze kosten onder voorwaarden in mindering brengen op de transitievergoeding. Ook deze kosten worden dus door het UWV gecompenseerd. De hoogte van de compensatie wordt op een aantal punten echter beperkt:

 

  • De periode waar de compensatie over wordt berekend, eindigt na twee jaar ziekte. Na deze twee jaar hoeft de werkgever het loon immers niet meer door te betalen. De periode van de opzegtermijn blijft daarmee buiten beschouwing;
  • De compensatie is niet hoger dan het aan de werknemer tijdens ziekte betaalde brutoloon;
  • Als de werkgever een loonsanctie opgelegd heeft gekregen, omdat hij onvoldoende re-integratie-inspanningen heeft geleverd, dan telt deze periode niet mee;
  • De compensatie bij beëindiging van het dienstverband met wederzijds goedvinden is alleen maar van toepassing als de reden van ontslag gelijk is aan een wettelijke reden waarbij recht zou bestaan op een transitievergoeding.

Reactie toevoegen

 
Editie
Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbond over arbeidsongeschiktheidsstelsel: liever onderhoud dan afbraak

Verbondsdirecteur Harold Herbert stelt dat het beter is om te komen tot snelle verbeteringen binnen het arbeidsongeschiktheidsstelsel, dan om jarenlang te discussiëren...

Aandeel eigenrisicodragers WGA constant

Aandeel eigenrisicodragers WGA constant

UWV verwacht dat het aandeel eigenrisicodragers WGA in 2024 constant blijft. Dat schrijft de uitvoeringsorganisatie in haar Januarinota 2024. UWV: "Sinds 2018 schommelt...

Uitkeringslasten arbeidsongeschiktheidswetten blijven stijgen

Uitkeringslasten arbeidsongeschiktheidswetten blijven stijgen

De totale uitkeringslasten voor de arbeidsongeschiktheidswetten stijgen in 2024 volgens de januarinota van UWV verder naar 17,9 miljard euro (2023: 16,2 miljard)....

Wetsvoorstel Van Gennip dreigt te ontsporen

Wetsvoorstel Van Gennip dreigt te ontsporen

De Raad voor de rechtspraak adviseert minister Van Gennip om haar wetsvoorstel tot wijziging van de re-integratieverplichtingen in het tweede ziektejaar bij werknemers...

Lindenhaeghe ziet inschrijvingen PE-examens enorme vlucht nemen

Lindenhaeghe ziet inschrijvingen PE-examens enorme vlucht nemen

Ook in het laatste kwartaal zijn de aantallen PE-examens achtergebleven, maar volgens Lindenhaeghe is inmiddels een kentering zichtbaar. Edwin Deijs, commercieel...

Overbruggingsmaatregelen verdeling pensioen bij scheiding

Overbruggingsmaatregelen verdeling pensioen bij scheiding

De regering zal bij nota van wijziging overbruggingsmaatregelen voorstellen waardoor de verdeling van pensioen bij scheiding al eerder in de geest van het uitgestelde...

Het juiste spoor

Het juiste spoor

(Angelo Wiegmans, Bedrijf Plus, in Ken je vak! VVP 6-2023) Het is belangrijk dat werkgevers door hun financieel adviseur bij de afweging van het eigenrisicodragerschap...

SER: “Creëer een nieuw en vereenvoudigd verlofkader"

SER: “Creëer een nieuw en vereenvoudigd verlofkader"

De SER adviseert het nieuwe kabinet om de huidige verlofregelingen te bundelen en onder te brengen in een nieuwe Wet maatschappelijk verlof met drie pijlers: zorg...

Een kwestie van accepteren

Een kwestie van accepteren

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 6-2023) Bij de beoordeling van een AOV-aanvraag is medische informatie nodig, om in te schatten of sprake is...

Afsluiting van spoor 1

Afsluiting van spoor 1

(Marjol Nikkels, CS Opleidingen, in Ken je vak! VVP 6-2023) Het kabinet wil kleine en middelgrote werkgevers onder voorwaarden de mogelijkheid geven om na het...