Transparant zijn over dienstverlening

glazen bol via Pixabay

(Adfiz in VVP 01-2020) Voor een goed klantbegrip is het cruciaal dat de nadruk ligt op de waarde en opbrengst van de dienstverlening.

Het ‘transparantievraagstuk’ houdt de gemoederen in Den Haag al geruime tijd flink bezig. Hoewel de noodzaak om transparantie bij schadeverzekeringen wettelijk te regelen ontbreekt, lijkt de minister toch aan te sturen op nieuwe transparantie-eisen. In het licht daarvan is het belangrijk erop te focussen dat de nieuwe regels bijdragen aan inzicht en begrip onder consumenten. Er moet voor gewaakt worden dat ze niet doorslaan in eenzijdige aandacht voor de kosten van dienstverlening.

Kennisdossier

Adfiz en haar leden beschikken over de kennis van wat er nodig is om de consument zinvol te informeren over financiële dienstverlening. Deze kennis wordt verzameld en gedeeld via een apart kennisdossier, Transparantie in dienstverlening. Daarin vinden leden onder andere de volgende modellen: Dienstenwijzer, die verantwoord invulling geeft aan de transparantiewens zoals de minister die tot nu toe kenbaar heeft gemaakt; Overeenkomst van opdracht, voor doorlopende dienstverlening met provisie; Voorwaarden doorlopende dienstverlening.

In het kennisportaal is ook de klantleaflet Transparantie in dienstverlening gepresenteerd. Juist dit leaflet kan de adviseur helpen om samen met de klant aan de hand van vier stappen goed te bespreken wat het belang en de waarde van de dienstverlening is, zodat de klant weet wat hij mag verwachten:

Inventarisatie en analyse van de huidige situatie

In deze eerste stap op het leaflet legt een adviseur de klant uit wat er moet gebeuren en wat hij daarbij van zijn adviseur kan verwachten. Als dit eenmaal in kaart is gebracht, rijst vanzelf de vraag welke risico’s de klant zelf kan (hoe groot is de schade?) en wil (hoe groot is de kans?) dragen. De laatste fase in deze stap is het inventariseren van risico’s die al gedekt zijn.

Advies over dekkingen

Nu uit de inventarisatie en analyse een goed en actueel beeld is ontstaan van de klantsituatie is ook duidelijk geworden wat de klant nog moet regelen. Daar gaan we in de tweede stap van het leaflet dan ook op in. De adviseur kan hier opnieuw toelichten wat de klant van hem mag verwachten. Dat is enerzijds advies over vragen als ‘welke risico’s moet ik verzekeren?’ en ‘wat kan ik doen om schade te voorkomen?’. En anderzijds hulp bij uitleg van polisvoorwaarden, consequenties van eigen risico’s en kwaliteit van de verzekeraar.

Informeren en onderhouden van de verzekeringen

De derde stap toont de klant enkele acties van zijn adviseur om ervoor te zorgen dat de gekozen verzekering altijd up-to-date blijft, zoals het opvolgen van veranderingen in wet- en regelgeving of de persoonlijke situatie. Dit sluit aan bij het kennisdossier Actief Klantbeheer.

Helpen bij schade

In de laatste stap kan de adviseur uitleggen wat er allemaal kan komen kijken bij een schade. Zaken als overbruggingsmaatregelen, de schademelding zelf en zorgen voor een goed en snel herstel.

De klantleaflet Transparantie in dienstverlening en andere modellen zijn voor leden te downloaden van het extranet van Adfiz. Niet-leden kunnen over de tools contact opnemen met Adfiz via info@adfiz.nl.

Partner van dit artikel
Adfiz

Adfiz

Ondernemers in financiële dienstverlening opereren in een markt die voortdurend in beweging is. Wetgeving, ketenvraagstukken, innovatie en digitalisering, en klanten die steeds meer waarde verlangen. Adfiz is de branchevereniging voor onafhankelijk financieel adviseurs die ondernemers helpt effectief en efficiënt hun positie in te nemen. Belangenbehartiging, kennis en kwaliteit staan daarbij...

Reactie toevoegen

 
TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

VVP-poll: regeldruk advieskantoren schaadt het klantbelang.

"Als ik vandaag met leden spreek dan is de meest gehoorde klacht de enorme tijd die verloren gaat aan het voldoen aan regels en aan administratieve verplichtingen....

Aan de slag met provisietransparantie

Aan de slag met provisietransparantie

(Adfiz in Ken je vak! VVP 6-2023) Adfiz biedt uitgebreide ondersteuning bij de implementatie van actieve provisietransparantie. Na jaren van discussie met de...

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

Adfiz: "Kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder te maken"

"Mijn oproep aan adviseurs, maar zeker ook aan verzekeraars, toezichthouder en politiek is deze: de kostendrempel nemen we niet weg door kosten nóg zichtbaarder...

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Toetsing niet uitbreiden naar vakbekwaamheid buiten vakgebied"

"Stop met herhaald toetsen van eerder getoetste vakbekwaamheid en breid inhoud toetsing niet uit naar vakbekwaamheid buiten vakgebied financieel adviseur." Aldus...

Zelf markt eerlijker maken

Zelf markt eerlijker maken

(Vanja Bentum, MoneyView, in VVP 6-2023) De markt van verzekeringen is continu in beweging. Soms worden punten van discussie platgeslagen door het Verbond van...

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN genomineerd in categorie Verzekerbaarheid Adfiz-onderzoek

a.s.r., de Vereende en NN zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "De overstromingsdekking van a.s.r. op...

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF genomineerd in categorie Ketenefficiency Adfiz-onderzoek

Dazure, NN en TAF zijn genomineerd in de categorie Ketenefficiency van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. Adfiz: "Op basis van de data-analyse heeft Onesurance...

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek

Florius, NN en NN/Ohra zijn genomineerd in de categorie Duurzame Ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024, Dazure, NN en Summa Adviesgroep in de categorie...