Transparant zijn over dienstverlening
(Adfiz in VVP 01-2020) Voor een goed klantbegrip is het cruciaal dat de nadruk ligt op de waarde en opbrengst van de dienstverlening.
Het ‘transparantievraagstuk’ houdt de gemoederen in Den Haag al geruime tijd flink bezig. Hoewel de noodzaak om transparantie bij schadeverzekeringen wettelijk te regelen ontbreekt, lijkt de minister toch aan te sturen op nieuwe transparantie-eisen. In het licht daarvan is het belangrijk erop te focussen dat de nieuwe regels bijdragen aan inzicht en begrip onder consumenten. Er moet voor gewaakt worden dat ze niet doorslaan in eenzijdige aandacht voor de kosten van dienstverlening.
Kennisdossier
Adfiz en haar leden beschikken over de kennis van wat er nodig is om de consument zinvol te informeren over financiële dienstverlening. Deze kennis wordt verzameld en gedeeld via een apart kennisdossier, Transparantie in dienstverlening. Daarin vinden leden onder andere de volgende modellen: Dienstenwijzer, die verantwoord invulling geeft aan de transparantiewens zoals de minister die tot nu toe kenbaar heeft gemaakt; Overeenkomst van opdracht, voor doorlopende dienstverlening met provisie; Voorwaarden doorlopende dienstverlening.
In het kennisportaal is ook de klantleaflet Transparantie in dienstverlening gepresenteerd. Juist dit leaflet kan de adviseur helpen om samen met de klant aan de hand van vier stappen goed te bespreken wat het belang en de waarde van de dienstverlening is, zodat de klant weet wat hij mag verwachten:
Inventarisatie en analyse van de huidige situatie
In deze eerste stap op het leaflet legt een adviseur de klant uit wat er moet gebeuren en wat hij daarbij van zijn adviseur kan verwachten. Als dit eenmaal in kaart is gebracht, rijst vanzelf de vraag welke risico’s de klant zelf kan (hoe groot is de schade?) en wil (hoe groot is de kans?) dragen. De laatste fase in deze stap is het inventariseren van risico’s die al gedekt zijn.
Advies over dekkingen
Nu uit de inventarisatie en analyse een goed en actueel beeld is ontstaan van de klantsituatie is ook duidelijk geworden wat de klant nog moet regelen. Daar gaan we in de tweede stap van het leaflet dan ook op in. De adviseur kan hier opnieuw toelichten wat de klant van hem mag verwachten. Dat is enerzijds advies over vragen als ‘welke risico’s moet ik verzekeren?’ en ‘wat kan ik doen om schade te voorkomen?’. En anderzijds hulp bij uitleg van polisvoorwaarden, consequenties van eigen risico’s en kwaliteit van de verzekeraar.
Informeren en onderhouden van de verzekeringen
De derde stap toont de klant enkele acties van zijn adviseur om ervoor te zorgen dat de gekozen verzekering altijd up-to-date blijft, zoals het opvolgen van veranderingen in wet- en regelgeving of de persoonlijke situatie. Dit sluit aan bij het kennisdossier Actief Klantbeheer.
Helpen bij schade
In de laatste stap kan de adviseur uitleggen wat er allemaal kan komen kijken bij een schade. Zaken als overbruggingsmaatregelen, de schademelding zelf en zorgen voor een goed en snel herstel.
De klantleaflet Transparantie in dienstverlening en andere modellen zijn voor leden te downloaden van het extranet van Adfiz. Niet-leden kunnen over de tools contact opnemen met Adfiz via info@adfiz.nl.
Partner van dit artikel
Reactie toevoegen
Wij zijn nog lang niet overbodig
(Pepijn van Kleef van MoneyView in VVP 4) Al dertig jaar is MoneyView in de financiële sector de noodzakelijke luis in de pels. MoneyView werd opgericht om...
Adfiz land in met opleidingsdag Wtp
Adfiz organiseert in oktober op voor leden en niet-leden vijf verschillende locaties een opleidingsdag Wet toekomst pensioenen voor adviseurs. De opleidingsdag biedt...
Beroep op zelfstandig financieel advieskanaal blijft stabiel
Driekwart van de consumenten en negen van de tien bedrijven in Nederland zijn klant van een onafhankelijk financieel adviesbedrijf. Onafhankelijk financieel adviseurs...
Adfiz: "Koppel vrijstelling aan verbetering van het energielabel"
“Mensen met lagere inkomens zijn hierdoor gedwongen zich te richten op de huizenmarkt van huizen met een ongunstig energielabel.” Dat stelt Adfiz in...
Adfiz: goed letten op wettelijke eisen bij beloning freelancers
Een recent gepubliceerde aanwijzing van de AFM laat zien hoe nauwgezet de beloning van freelancers moet voldoen aan de wettelijke eisen, meent Adfiz. De AFM constateerde...
Maak gebruik van wat er al mogelijk is
(Uit VVP-special Digitale Innovatie 2023) “Kunstmatige intelligentie, robotisering, big data, machine learning; het zijn stuk voor stuk innovatieve technologieën...
Adfiz: “Gegevensdeling bij keuzebegeleiding niet beperken tot pensioenuitvoerders”
Adfiz wil dat het 'Besluit gegevensverstrekking keuzebegeleiding' vooruitloopt op aankomende Europese regelgeving. Adfiz: “Om een betere keuzebegeleiding mogelijk...
Zomerserie, deel 8: Enno Wiertsema
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...
Jeanete van Antwerpen juryvoorzitter duurzame ontwikkeling Adfiz Prestatie Onderzoek
Jeanet van Antwerpen (Lid Raad van de Leefomgeving en Infrastructuur (RLI)) is de nieuwe juryvoorzitter van de categorie Duurzame Ontwikkeling in het Adfiz Prestatie...
Onno Paymans volgt Jaap Meijers op bij BIPAR
Tijdens de annual meeting in Madrid is de Nederlandse kandidaat Onno Paymans gekozen tot nieuwe voorzitter van de International Affairs Committee van BIPAR. In deze...