Transparantie zegt niets over kwaliteit

Stephania Ammerlaan-Beeke: ‘Ik miste de daadwerkelijke focus op de klant.’

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Actieve provisietransparantie gaat het gesprek met de klant over de daadwerkelijke dienstverlening niet op gang brengen. Transparantie zegt namelijk niets over je kwaliteit”, aldus Stephania Ammerlaan – Beeke van Stephania Finance – Financieel Zeker.

Stephania werkt met een vaste fee als het gaat om hypotheekadvies en financiële planning. “Als ik puur kijk vanuit het advieskantoor dan zou het te rechtvaardigen zijn als ik meer in rekening breng voor een advies, gezien alle dienstverlening die ik toevoeg. Ik denk bijvoorbeeld aan een overlijdensrisicoverzekering of een draagplichtovereenkomst. Het zou voor de klant niet goed zijn als hij dit niet wil of kan betalen. Daarom reken ik een vaste fee hiervoor. Dan weet de klant waar hij op kan rekenen. Wat ik wel beter kan doen, is de klant af en toe wat meer zelf laten doen. Dat scheelt veel tijd en bovendien geeft het de klant ook meer inzicht wat er allemaal bij hypotheekadvies of een financiële planning komt kijken.”

Stephania Ammerlaan-Beeke: ‘Geef mij maar de vakschilder.’

Juist omdat Stephania altijd met een vaste fee heeft gewerkt, heeft ze zichzelf, met name in het begin en met name bij financiële planningen, financieel wel eens tekort gedaan. “Maar je leert door te doen. Ik weet inmiddels van te voren veel beter hoeveel tijd een advies in beslag zal nemen.”

Communicatie

Stephania geeft in de opdracht tot dienstverlening duidelijk aan wat de kosten voor de klant zullen zijn. ”En in het gesprek geef ik aan hoeveel tijd ik waarvoor nodig heb. Mocht er toch een probleem zijn, dan vind ik het leuk om te begrijpen waar het hem precies in zit. Met wie vergelijkt de klant dan mijn service? Is het een klant die het leuk vindt om af te dingen of is de financiering echt een probleem? De klant moet weten wat het werk van een adviseur inhoudt en als hij dit te duur vindt, even goede vrienden, maar dan kan hij simpelweg niet bij mij terecht. In het begin vond ik dit best spannend om te zeggen, maar dat went. Daar komt bij dat ik toegevoegde waarde bied voor de klant en dat ik vind dat ik niet echt veel vraag voor mijn adviezen.”

Dubbel

Stephania is niet direct voor of tegen het provisieverbod bij hypotheken en aanverwante verzekeringen. “Ik sta er een beetje dubbel in. Aan de ene kant brokkelt de solidariteit af. Mensen met een kleine beurs betalen evenveel als mensen die advies makkelijk kunnen veroorloven. Dat beginsel is mooi, maar het werk blijft hetzelfde. Een gelijk tarief zou op zich eerlijker zijn. Bovendien verdwijnt de prikkel om een zo hoog mogelijk hypotheek te verstrekken.”

Wel is Stephania voor actieve provisietransparantie bij particuliere schadeverzekeringen. “Laat maar zien waar wat wordt verdiend. Maar laat ook goed weten wat je dan precies doet voor je klant.”

Volgens Stephania is de oorzaak van de voortdurende discussie over beloning in onze branche het gebrek aan vertrouwen. “De klant weet simpelweg niet wat we voor hem doen. Daar ligt de sleutel. Ik vergelijk ons werk wel eens met een schilder. Je huis laten schilderen, kost geld. Tuurlijk kun je het zelf ook wel, maar wordt het ook net zo goed? Hoe weet je welke kwasten je moet gebruiken, wat de beste verf is en hoeveel lagen je waar moet aanbrengen? En al die tijd die je kunt besparen… Ik zou het wel weten. Geef mij maar de vakschilder.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie

Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie

(Update 10 oktober). Wat een financieel adviseur allemaal bij schadeverzekeringen voor de klant doet is onvoldoende bekend bij het publiek. Zowel bij mensen zonder...

Volledige transparantie over tarieven

Volledige transparantie over tarieven

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik ben volledig transparant over mijn tarieven en leg uit wat de klant hiervoor mag verwachten. Nog nooit heeft een...

Laat zien wat je voor de klant doet

Laat zien wat je voor de klant doet

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Persoonlijk heb ik geen enkel bezwaar tegen actieve provisietransparantie. Laat maar zien wat je allemaal voor de...

Vrijheid is onbetaalbaar

Vrijheid is onbetaalbaar

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik volg de beloningsdiscussie zijdelings, maar ben er niet mee bezig. Ik focus mij op mijn klanten en mijn portefeuille...

Werken zonder stopwatch

Werken zonder stopwatch

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Ik kan niet elke minuut declareren bij mijn klanten en dat wil ik ook niet. Als ik met een ‘stopwatch’...

Sector moet meegroeien met de tijd

Sector moet meegroeien met de tijd

(Frisse Blik Expert Panel, VVP 3-2024) “Tevreden klanten krijg je door goede service en als je tevreden klanten hebt, krijg je automatisch goede ambassadeurs...

Uitkomst VVP-poll: provisieverbod bij uitvaartverzekeringen begraven

Uitkomst VVP-poll: provisieverbod bij uitvaartverzekeringen begraven

Een zeer ruime meerderheid (89 procent) van de stemmers op de afgelopen VVP-poll is het eens met Adfiz-directeur Enno Wiertsema dat het provisieverbod bij uitvaartverzekeringen...

Vooruitgang en persoonlijke groei

Vooruitgang en persoonlijke groei

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “2023 was een jaar van vooruitgang, verdere professionalisering, waardevolle samenwerkingen en persoonlijke groei”,...

Het jaar van de reflectie

Het jaar van de reflectie

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “Er gebeurt veel in de wereld. Oorlogen, spanningen, vluchtelingen die gehuisvest moeten worden, huizencrisis, inflatie,...

Verandering en bezinning

Verandering en bezinning

(Frisse Blik Expert Panel in VVP 6-2023) “De belangrijkste woorden die 2023 goed schetsen zijn verandering en bezinning”, aldus Tim Klerx van Klerx...