U maakt het verschil!

Mart Vreven (Allianz): ‘Maak advies fiscaal aftrekbaar.’

(Partner in Kennis Allianz in VVP Special Cruciaal Beroep 2021).  Sinds maart 2021 staat mart vreven aan het roer bij allianz als commercieel directeur van zowel het schade-als het levenbedrijf van allianz. Mart (voorheen commercieel directeur employee benefits bij allianz) heeft de afgelopen jaren een succesvol salesteam pensioen en leven opgezet en heeft nu ook het salesteam schade onder zijn hoede.

“Ik heb jarenlang als adviseur mogen ervaren hoe cruciaal jouw advies kan zijn voor de klant, en hoe belangrijk het is er voor je klant te zijn als het tegenzit. Je merkt in de praktijk toch dat de consument thema’s als verzekeren, de financiering van de oude dag en het maken van financiële beslissingen moeilijke materie vindt. Dat wil zeggen; consumenten denken er bij tijd en wijle wel aan, maar schuiven concrete beslissingen en acties liever voor zich uit. Dit zie je met name terug in de particuliere markt. En gelukkig in mindere mate in de zakelijke markt,” aldus Vreven.

“Hoe vaak komt een klant of een ondernemer bij je in de lucht voor het inwinnen van advies? Wat je nu ziet is veelal pas op die momenten dat er een concrete aanleiding voor is. Terwijl het vanuit de adviseur wenselijk is om zijn klanten proactief te kunnen benaderen. Aan de andere kant geldt ook: hoeveel tijd kun je als adviseur nu daadwerkelijk besteden aan het proactief benaderen en adviseren van je klant?”

Verdergaande digitalisering

Wat dat laatste betreft hebben we de afgelopen jaren grote stappen gezet door de verdergaande digitalisering in de financiële sector. Denk aan de introductie van extranetten en digitale portalen, waardoor je zelf in de systemen van de verzekeraar of serviceprovider offertes kunt aanvragen of mutaties kunt doorvoeren. Denk ook aan de digitalisering van berichten en documentenstromen, waardoor deze eenvoudig via digitale platformen als Aplaza en TIME in de eigen administratie verwerkt worden. Maar ook aan de pensioenportalen die klanten toegang en inzicht geven in hun oudedagsvoorzieningen en de introductie van allerlei digitale adviestools. Allemaal ontwikkelingen die ertoe bijdragen dat de keten efficiënter werkt. Hierdoor zijn adviseurs minder tijd kwijt aan administratieve handelingen en kunnen ze zich meer richten op advisering.

Minder administratieve ballast

Vreven beaamt dat ook bij Allianz de afgelopen periode grote stappen qua digitalisering zijn gezet. “Met name binnen het Levenbedrijf hebben we de afgelopen jaren forse stappen gezet.” Zo hebben werkgevers die hun pensioenregeling bij Allianz hebben ondergebracht allemaal toegang tot het werkgeverportaal. Via dat portaal kunnen zij onder andere de meest voorkomende mutaties realtime verwerken, hebben zij inzicht in de rekening-courant en is een koppeling met het salarispakket van de werkgever mogelijk.

Daarnaast is er het Allianz Persoonlijk Pensioen Portaal; de centrale plaats waar werknemers alles kunnen vinden over hun pensioen bij Allianz. In het portaal zien zij hoeveel pensioenkapitaal er al is opgebouwd. En hoeveel pensioen zij naar verwachting ontvangen op hun pensioendatum in goede economische omstandigheden, maar ook in slechte omstandigheden. Verder kunnen werknemers online hun persoonlijke beleggingskeuzes aan ons doorgeven. En eenvoudig diverse scenario’s berekenen, zoals eerder met pensioen gaan of extra geld inleggen.”

“Door beide portalen heb je als pensioenadviseur minder administratieve ballast. En daarmee meer tijd voor hetgeen waar je als adviseur goed in bent, namelijk het zorgen voor gemoedrust, zekerheid en veiligheid van je klanten.”

Versnellen offerte-aanvraagproces

“De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we op het gebied van digitalisering bij het Schadebedrijf de afgelopen jaren achter liepen op de markt”, aldus Vreven. “Onze ambitie is dit zo snel mogelijk in te halen. Inmiddels trekken we een been bij. We versturen nu bijna al onze verzekeringsdocumenten via de Digitale Postbus TIME en Aplaza naar de adviseur. Dat bespaart een adviseur veel werk!”

“Maak ook zijn we druk bezig met het verbeteren van onze mkb-portal Allianz Bedrijven. Onder ander door het versnellen van het offerte-aanvraagproces bij de meest voorkomende zakelijke schadeverzekeringen. Zo wordt nu al in bijna 75 procent van alle gevallen direct een offerte afgegeven voor een AVB. Bij een personenautoverzekering is dat al 85 procent en bij een bestelautoverzekering zelfs meer dan 90 procent. Onze focus ligt nu op onze Brandverzekeringen. We zien dat daar het percentage directe offerte-afgifte lager is. Dit komt met name door de aard en de complexiteit van het Brandproduct. Naar aanleiding van de feedback van adviseurs hebben we onlangs de offertelimieten verhoogd. Ook is de offertestraat uitgebreid met de sectoren Horeca, Sport en Recreatie. Inmiddels kan men nu bij onze brandverzekeringen voor vrijwel 70 procent van alle mkb-risico’s via de portal een offerte aanvragen. Ons volgende korte termijn doel is om de wachttijden voor offerteverzoeken die uitvallen verder te verminderen.”

Samenwerking blijven verbeteren

“In de tijd dat ik als adviseur werkte, heb ik mogen ervaren hoe belangrijk de samenwerking met een verzekeraar is. Wij als verzekeraar moeten waarmaken wat u als adviseur aan uw klanten belooft. Binnen het Schadebedrijf hebben we daar de laatste jaren steken laten vallen. We moeten de samenwerking met u nog gemakkelijker maken. Voor de meest voorkomende mkb-risico’s en mutaties moeten wij in staat zijn u gemak te bieden door deze optimaal te digitaliseren. Zodat u juist uw tijd kunt inzetten voor persoonlijk advies. Het geeft u ook extra tijd om samen met onze specialisten de meer complexe verzekeringsrisico’s te bespreken”

Reactie toevoegen

 
Allianz in zee met Cardano voor beheer pensioenvermogen

Allianz in zee met Cardano voor beheer pensioenvermogen

Allianz heeft Cardano gekozen als vermogensbeheerder voor de beschikbare premieregelingen van Allianz Pensioen en Allianz PPI Pensioen. Het gaat in totaal om ruim...

Allianz stelt 6 miljoen euro beschikbaar voor Turkije en Syrië

Allianz stelt 6 miljoen euro beschikbaar voor Turkije en Syrië

Allianz Group stelt zes miljoen euro beschikbaar ter ondersteuning van hulp- en herstelinspanningen na de aardbevingen in Turkije en Syrië. CEO Oliver Bäte:...

Minder dan kwart zzp'ers heeft AOV

Minder dan kwart zzp'ers heeft AOV

Niet meer kunnen werken en wegvallen klanten en wanbetaling. Dat zijn de grootste risico’s waar zzp’ers wakker van liggen, aldus Allianz-onderzoek. Allianz:...

Allianz geeft adviseurs meer tijd voor vinden alternatief voor opgezegde polissen

Allianz geeft adviseurs meer tijd voor vinden alternatief voor opgezegde polissen

Allianz heeft toegezegd waar nodig meer tijd te geven om een alternatief te vinden voor opgezegde polissen, aldus Adfiz. In specifieke gevallen zal Allianz aan adviseurs...

De revolutie mag beginnen

De revolutie mag beginnen

(Uit Katern Vermogensbeheer in VVP 5-2022) “Er zijn in de financiële sector zoveel mogelijkheden om diensten inclusiever en beter te maken. Drie simpele...

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

En de winnaar is... de onafhankelijke adviseur!

(Finale VVP Advies Award 2022 in VVP 5) Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de VVP Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van vvp voor het meest klantgerichte...

Allianz verhoogt zakelijke premies

Allianz verhoogt zakelijke premies

Allianz voert op een aantal zakelijke schadeverzekeringen een premieverhoging door. De verzekeraar: “In een aantal productlijnen zien we helaas een stijging...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

"Werkgevers wachten met implementatie nieuwe pensioenstelsel"

"Werkgevers wachten met implementatie nieuwe pensioenstelsel"

Het implementeren van het nieuwe pensioenstelsel blijft op het to-do-lijstje van veel werkgevers staan. Zo heeft 76 procent van de mkb’ers nog geen actie ondernomen....