Uitkering AOV bestendig inkomen?
HYPOTHEKEN – De consument geniet een inkomen uit AOV. Zij vraagt een verhoging van haar hypotheek aan voor 30.000 euro. De aanbieder weigert dit met als argument dat een AOV-inkomen geen ‘bestendig inkomen’ is.
De consument is het hier niet mee eens en wijst onder meer op het volgende: het betreft een particuliere verzekering, de uitkering is gegarandeerd tot het 67e levensjaar’, de AOV biedt dekking bij beroepsarbeidsongeschiktheid zodat er geen noodzaak is voor omscholing, de uitkering bedraagt 100 procent ook bij gedeeltelijke arbeidsongeschiktheid.
De Geschillencommissie is van mening dat de geldverstrekker inderdaad mag oordelen dat een dergelijke uitkering niet gekwalificeerd kan worden als bestendig inkomen. De commissie: “Niet is gebleken dat de arbeidsongeschiktheid van de consument en daarmee haar AOV-uitkering definitief waren. Dit brengt mee dat de verzekeraar de consument nog periodiek, kon concluderen dat de consument weer arbeidsgeschikt was en als gevolg daarvan de uitkering kon stoppen. Hiermee staat naar het oordeel van de commissie in voldoende mate vast dat de bank de AOVuitkering als niet bestendig inkomen heeft kunnen en mogen aanmerken. Dat de bank hiermee misbruik heeft gemaakt van haar contracteer- en beleidsvrijheid is de commissie niet gebleken.”
– Uitspraak GC 2022-0822
De samenvatting Hypotheken wordt u aangeboden door de
Reactie toevoegen
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...
Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige
(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...
Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille
(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...