Vaak meer behoefte aan maatwerk

Mark de Rijke 2025

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Innovatie bereik je met name door samenwerking met anderen. Aldus Mark de Rijke, commercieel directeur bij De Hypotheker.

De Rijke: “Of financiële producten nog kunnen vernieuwen, is voor mij niet makkelijk te beoordelen. Ik zie de ruimte voor mogelijke verbeteringen/vernieuwingen vooral in het proces. Denk hierbij aan digitale identiteit en een snellere Know Your Customer, bijvoorbeeld via AI en biometrie. Maar ook het gebruik van AI in kredietbeoordeling, advies en chats. Ook kan er nog een efficiencyslag gemaakt worden in het beoordelingstraject, bijvoorbeeld acceptatie op basis van 100 procent brondata en stoppen met het scannen van documenten. Wat is er nu echt nodig aan informatie om een hypotheekaanvraag te kunnen beoordelen? Er wordt nu nog teveel geprobeerd het 40 jaar oude acceptatieproces (verder) te digitaliseren.

Je kunt als hypotheekadviseur zeker een bijdrage leveren aan productinnovatie door de positie de je hebt tussen klant en geldverstrekker. Als adviseur ben je volledig op de hoogte van de klantbehoefte, je weet waar klanten op vastlopen in het traject of waar er maatwerk nodig is. Inspelen op nieuwe samenlevingsvormen, bijzondere onderpanden, flexibiliteit in het beoordelen van de kredietwaardigheid zijn bijvoorbeeld onderwerpen die nog voor verbetering vatbaar zijn. Vanuit De Hypotheker nemen we daarom deel aan pilots en klankbordgroepen om nieuwe ontwikkelingen in de markt te testen.

Een voorbeeld van een vernieuwend product waaraan ik moet denken is het Obvion Energiebespaarpakket. Dit pakket richt zich op het stimuleren van energiebesparende maatregelen bij woningen. Bij De Hypotheker maakt verduurzaming standaard deel uit van ons advies, het is mooi om te zien dat geldverstrekkers dit ondersteunen met producten. Ook zakelijke financiering via non-bancaire financiers is een goed voorbeeld. Steeds meer ondernemers en vastgoedinvesteerders kiezen voor een financiering buiten de traditionele banken om. Deze ‘zakelijke hypotheek’ berust grotendeels op de waarde van het onderpand. Dit maakt de financiering sneller, transparanter en toegankelijker voor ondernemers met groeiplannen.

AI

Om AI goed te laten werken is veel data nodig op basis waarvan AI patronen kan herkennen en repliceren. Binnen De Hypotheker onderzoeken we actief hoe AI kan helpen om het adviesproces te verbeteren en efficiënter te maken. Het doel: meer focus op de klant en minder tijd kwijt aan administratie. We gaan een pilot starten met een speech-to-text tool, want met name het verwerken van oriëntatie- en inventarisatiegesprekken wordt ervaren als tijdsintensief. AI kan bijdragen aan tijdwinst, standaardisatie van verslaglegging en het verlagen van administratieve druk. Daarnaast is het een voordeel dat gespreksgegevens niet verloren gaan. Om breder te kijken naar kansen binnen onze organisatie, is de klankbordgroep AI & Innovatie opgericht waarin in kaart wordt gebracht welke onderdelen van het adviesproces het meeste tijd kosten en waar technologie kan helpen om efficiënter en uiteindelijk kwalitatief beter te werken.

Toezichthouders zijn doorgaans risicomijdend. Dit is natuurlijk niet verkeerd en risicobeheersing staat altijd boven innovatie. In mijn optiek is er vaak meer behoefte aan maatwerk. Adviseurs en geldverstrekkers worden hierin weleens beperkt door de bestaande kaders, terwijl maatwerk soms beter past bij een individuele klant, zoals ouderen of flexwerkers. Deze ruimte moet er kunnen zijn als het verantwoord en betaalbaar is voor de klant. Vanuit De Hypotheker pleiten we voor meer vertrouwen in de expertise van de adviseur mits er aantoonbaar in het klantbelang wordt gehandeld. Met alle opleidingseisen die er worden gesteld aan hypotheekadviseurs is dit wat mij betreft heel logisch.

Mark de Rijke: ‘Deel jouw klantinzichten met collega’s en geldverstrekkers.’

Praktijktips

Innovatie bereik je met name door samenwerking met anderen. Wij zijn altijd op zoek naar partijen waarmee we onze klanten een nog bredere dienstverlening kunnen aanbieden. Een voorbeeld hiervan is een samenwerking met DuurzaamXL waarbij klanten direct advies over het verduurzamen van hun woning ontvangen tijdens het adviestraject.

Maak optimaal gebruik van de beschikbare tools die er zijn om de klantreis zo efficiënt en transparant mogelijk te maken, bijvoorbeeld het gebruik van brondata.

Deel jouw klantinzichten met collega’s en geldverstrekkers. Waar lopen klanten tegenaan of welke wensen ontvang je vaak? Dan kunnen we nog sneller inspelen op verbeteringen of vernieuwingen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Adviesalerts! innovatieve producten

Adviesalerts! innovatieve producten

(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) Vernieuwing bij verzekeringen en hypotheken is vaak op het procesmatige vlak, aangejaagd door de digitalisering....

AI waar het kan, mens waar het moet

AI waar het kan, mens waar het moet

(Robert Witteveen, First Day Advisory Group, in VVP-special Slimmer Adviseren) De adviespraktijk kraakt. Klanten verwachten snelheid én persoonlijk contact....

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

NN wint FFP Innovatie Award 2025 met Pensioen APK

Tijdens het FFP Diner op 4 november is de Pensioen APK van Nationale-Nederlanden uitgeroepen tot winnaar van de FFP Innovatie Award 2025. Het is de eerste keer dat...

"Toename hypotheeklasten voor woningbezitters valt mee"

"Toename hypotheeklasten voor woningbezitters valt mee"

"Huizenbezitters die in de afgelopen tien jaar een hypotheek hebben afgesloten waarvan de rentevaste periode binnenkort afloopt, krijgen te maken met een hogere...

Durf jezelf te laten zien

Durf jezelf te laten zien

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Durf jezelf te laten zien. Ook als je geen verkooppraatjes houdt of een strak kantoor hebt. Klanten zoeken geen...

Geheel digitaal landschap opgetuigd

Geheel digitaal landschap opgetuigd

(Uit VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Door technologie onderdeel te maken van het adviesproces willen wij als organisatie stappen zetten om steeds slimmer te...

Stop met optimaliseren, begin met groeien

Stop met optimaliseren, begin met groeien

(Partner in kennis Onesurance in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) Voor het intermediair is innovatie bittere noodzaak. De autonome groei van klantenaantallen...

Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten

Slimmer adviseren met Inpact.ai assistenten

(Partner in kennis Inpact in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) “Hoeveel tijd gaat er bij jou verloren aan administratie?” De meeste adviseurs antwoorden...

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

VVP-special Slimmer Adviseren: maak nu de juiste keuzes!

In de VVP-special Slimmer Adviseren 2025 volop praktijktips om slimmer te adviseren. Met als doel uiteraard als adviseur meer tijd en persoonlijke aandacht voor...

Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen

Hoe AI en marketing het adviesvak fundamenteel veranderen

(Rondetafel in VVP-special Slimmer Adviseren 2025) De advieswereld verandert fundamenteel. Klanten worden veeleisender en vooral jongeren wenden zich af van het...