Vakmanschap en enthousiasme
(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen doen die anders niet mogelijk waren.
Afgelopen jaar heb ik grotendeels buiten de verzekeringswereld gewerkt. Dat was leuk om te doen. Ik werkte voor een opdrachtgever in de zorghulpmiddelenbranche. Het zal je zijn opgevallen dat er tegenwoordig talloze scootmobielen rondrijden. Dat is onder andere te danken aan mijn opdrachtgever. Ik heb een mooie inkijk gekregen in de wereld van beleidsmedewerkers, WMO, WLZ, zorgverzekeraars, gehandicaptenraden, PGB en UWV. Als klant heb je het in die wereld niet altijd eenvoudig!
Afgelopen zomer ging mijn zoon van twaalf tijdens de vakantie een dagje mee naar ‘dat bedrijf van die rolstoelen’. Hij had van mij verhalen gehoord en wilde met eigen ogen zien hoe dat in het echt gaat. Stiekem met het beeld dat het heel saai moest zijn om de hele dag rond te lopen in een bedrijf vol rolstoelen en scootmobielen.
Zijn beeld veranderde snel! Hij vond het superleuk om op een scootmobiel rond te rijden. En hij werd enthousiast over hoe de mensen binnen het bedrijf samenwerken en wat zij voor klanten maken. Eerlijk is eerlijk, er werken binnen het bedrijf specialisten die als echte kunstenaars en vaklui fantastische oplossingen maken voor klanten die bijna niet meer mobiel kunnen zijn.
Geraakt
Hun vakmanschap en enthousiasme voor het vak en de klanten raakten mijn zoon. En mij ook. Een hulpmiddelenadviseur legde uit hoe hij met klanten in gesprek gaat, kijkt hoe zij bewegen en dan een oplossing uitwerkt om klanten weer mobiel te maken. Zorgen dat mensen met een beperking weer kunnen meedoen in het maatschappelijk leven.
In de woorden van mijn zoon: “Dat is toch bijzonder. Je gaat naar mensen die weinig kunnen. Je bedenkt een oplossing. En met jouw oplossing kunnen mensen iets wat ze daarvoor niet lukte. Wat voor opleiding heb ik hiervoor nodig?”. Het antwoord is ergotherapie.
‘Je helpt klanten, er is vakmanschap nodig en soms een grote dosis vernuft’
Betekenisvolle meer uitdragen
Ik ben benieuwd hoe dat in de verzekeringswereld gaat. Vinden jongens van de leeftijd van mijn zoon het werken in de branche mooi? Kunnen ze zien hoe het in de financiële sector werkt met het bedenken van oplossingen waardoor klanten dingen kunnen doen die voorheen niet lukten? Of niet konden?
In de kern is het werken in de financiële wereld niet anders dan werken in bijvoorbeeld de mobiliteitshulpmiddelenbranche. Je helpt klanten, er is vakmanschap nodig en soms een grote dosis vernuft om oplossingen te maken voor mensen die het hard nodig hebben. En ik kom veel mensen tegen die vanuit vakmanschap en enthousiasme praten over het vak en klanten.
Ik denk dat het goed is om het betekenisvolle van de verzekeringswereld meer uit te dragen. Daar wordt de buitenwereld enthousiast over en zorgt er misschien voor dat jongens als mijn zoon voor het vak gaan kiezen.
Reactie toevoegen
Meer over
Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal
(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...
Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies
Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....
Onderzoek naar toekomst van intermediair
MCH Consultancy en Adviesbureau Fred de Jong zijn in samenwerking met VKG onderzoek gestart naar detoekomst van het intermediair. Zij roepen adviseurs op aan het...
Onzekere consumenten onvoldoende voorbereid op financiële tegenslag
Financieel adviseurs kunnen een belangrijke rol spelen in het beter voorbereiden van consumenten op financiële tegenslag. Maar dat vraagt wel om een andere...
(Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 6-2020) Vroeger speelde ik met mijn vrienden het spelletje ‘De omgekeerde wereld’. Een...
(door Ron Verhulsdonck, Country President Benelux bij Chubb) Op 27 oktober had ik drie speeddates. Met Chubb-medewerkers welteverstaan, in het kader van International...
Het overlijdensrisico verzekeren: een kwestie van verantwoordelijkheid nemen
(Partner in Kennis Scildon VVP 5-2020) Kunnen de financiële gevolgen die ontstaan na overlijden van een kostwinner voldoende worden opgevangen door nabestaanden...
(De omslag door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy, in Ken je vak! VVP 5-2020) Afgelopen zomer brandde het bedrijf van mijn buurman tot de grond af. Vindt...
Dit kan ons allemaal overkomen
Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy. Pas geleden zag ik het programma ‘Steenrijk Straatarm’. Iedere aflevering ruilt een stel met veel geld...
BNP Paribas Cardif: "Bewustzijn over hypotheekverzekeringen niet hoog genoeg"
Uit recent onderzoek in opdracht van BNP Paribas Cardif blijkt dat veel Nederlandse consumenten geen idee hebben waarvoor zij zijn verzekerd met betrekking tot waarschijnlijk...