Van huis tot werk: mijn duurzaamheidsreis

(Seada van den Herik, Onderlinge 's-Gravenhage, in rubriek Cultuur, VVP 1-2025) In 2019 kwam mijn dochter thuis met een schoolproject over het verduurzamen van onze woning. Tot onze opluchting bleek ons huis al redelijk duurzaam te zijn, dankzij een grondige verbouwing in 2012. Toch waren er nog een paar stappen te zetten. Dat jaar besloten we als gezin om serieus werk te maken van verduurzaming; we schaften onder meer een elektrische auto aan en installeerden zonnepanelen met een eigen auto-oplader.
De warmtepomp lieten we toen nog even voor wat het was. Uiteindelijk hebben we die in 2024 geïnstalleerd, omdat onze oude CV-ketel echt aan vervanging toe was. In het voorjaar en de zomer waren we super enthousiast over de warmtepomp en besloten we het gas helemaal af te sluiten. Helaas ontdekten we in het late najaar dat de capaciteit van de warmtepomp niet voldoende was om een snelle temperatuurdaling buiten op te vangen. Dus hebben we nu een tweede back-up warmtepomp erbij. Je leert weer een hoop!
Al deze investeringen hebben we gedaan met ons eigen spaargeld. Bij de zonnepanelen bleek het nog niet zo eenvoudig om dit gewoon tegen betaling te regelen. Bijna alle aanbieders boden een constructie aan waarbij je gespreid betaalt over de jaren. Dat klinkt sympathiek, maar als ik vroeg hoeveel rente ze dan berekenden, kreeg ik geen antwoord. Toen ik zelf uitrekende hoe de investering werd omgeslagen naar maandelijkse betalingen, bleek de rente veel hoger te zijn dan wat ik op mijn spaarrekening kreeg. Dus besloten we zelf te investeren.
Voor een deel van de samenleving is zelf investeren niet mogelijk. Gelukkig heeft bijna driekwart van de ouderen een koopwoning met een fikse overwaarde. Zij kunnen de overwaarde van hun woning vrijmaken met een overwaardehypotheek, waarmee ze kunnen investeren in bijvoorbeeld dubbel glas, isolatie of zonnepanelen. Dat OG een overwaardehypotheek aanbiedt, past naadloos in onze maatschappelijke ambitie om het voor ouderen mogelijk te maken langer thuis te blijven wonen.
Ambities
Binnen mijn organisatie investeren we op allerlei manieren in duurzaamheid. Natuurlijk willen we in de eerste plaats onze klanten en leden (van 50 jaar en ouder) ondersteunen bij gelukkig ouder worden, met focus op de financiële kant (inkomen voor later) en langer thuiswonen. Dit doen we met producten, diensten, toegankelijke website en telefonische bereikbaarheid waarbij je direct een collega aan de lijn krijgt..
Voor onze collega’s omarmen we actief gendergelijkwaardigheid, diversiteit en inclusiviteit. Wij willen een sociaal bedrijf zijn en besteden oprechte aandacht aan ontwikkeling van onze collega’s, werk-privébalans, opleidingen en betrokkenheid. Dit zien we terug in een ziekteverzuim onder vier procent en een medewerker betrokkenheid van 8,4 (op schaal tot 10). Eigenlijk zou iedere organisatie het welzijn van zijn medewerkers bovenaan de prioriteitenlijst moeten zetten. Gelukkig zie ik om mij heen en in het Sectorbestuur Arbeidsvoorwaarden veel verzekeraars die dit ook belangrijk vinden!
In onze bedrijfsvoering streven we naar CO2-neutraliteit in 2050. Met de verhuizing in 2019 naar ons pand op de Anna van Saksenlaan hebben we een grote stap gezet. Dit duurzame pand is aangesloten op het warmtenet. Onlangs hebben we nog de puntjes op de i gezet met onze verlichting en het energiecontract. Ook hebben we onze reiskostenregeling aangepast om fietsen en openbaar vervoer te stimuleren en de ‘benzine’-vergoeding te verminderen. We zullen echter extern compensatie moeten vinden om echt CO2-neutraal te worden. Ook op het gebied van beleggingen streven we naar een duurzame portefeuille, met accenten door impactbeleggen. We sturen bewust op verschillende scores (ESG, SDG, CO2, SFDR) bij de keuzes in onze beleggingsportefeuille. We lichten onze duurzaamheid ook toe in ons jaarverslag.
Meetbaar
Onze intenties zijn oprecht en de afgelopen jaren hebben we op al deze thema’s de nodige extra maatregelen genomen. Veel nieuwe collega’s ervaren dit ook als duurzaam en positief. Echter, hoe maak je dit meetbaar en controleerbaar voor de buitenwereld?
Als nicheplayer in de verzekeringssector is het een uitdaging om onze duurzaamheid goed zichtbaar te maken. De verplichte rapportages (CSRD, SFDR, EED en andere rapportages vanuit DNB/AFM/StV) vergen zoveel inspanning dat we nauwelijks tijd overhouden om gegevens en rapportages aan te leveren voor andere duurzaamheidsrankings en verantwoording.
Als onderlinge kiezen wij er bewust voor om zoveel mogelijk tijd en aandacht te blijven besteden aan het luisteren naar de behoeften van onze adviseurs en leden, vooral daar op in te spelen en aan hen verantwoording af te leggen. Duurzaamheid is een reis die we met elkaar blijven afleggen. We hebben immers maar één planeet om op te leven met elkaar!
Reactie toevoegen
Meer over
Verbond voltooit eerste ESG-standaarden
Het Verbond van Verzekeraars heeft de eerste fase voor de ontwikkeling van ESG-rapportagestandaarden voor verzekeraars afgerond. Daarmee zet de sector een belangrijke...
VVP Ondernemersdag kennissessie Avéro Achmea: duurzaamheid loont
Duurzaamheid loont, zo blijkt uit de praktijk. Er zijn veel uitdagingen. Ga het gesprek aan met partners én klanten om tot verzekerbare oplossingen te komen....
De kracht van samen: van roeiboot tot onderlinge
(Seada van den Herik, Onderlinge 's-Gravenhage, in VVP 3-2025) Toen ik in 2022 werd gekozen als voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Roeibond voelde het als...
Oproep: "Durf de taart te delen"
"De verkiezingen die eraan komen? Die worden opnieuw een spiegel van hoe Nederland naar zichzelf kijkt. Maar de financiële sector hoeft niet af te wachten tot...
WIFS publiceert Top 50 Women in Sustainable Finance 2025
Tijdens een feestelijke bijeenkomst bij a.s.r. in Utrecht presenteerde WIFS dinsdag de Top 50 Women in Sustainable Finance 2025: vijftig vrouwelijke leiders die...
(Richardo Cruz Fortes, Expat Mortgages, in VVP 3-2025) Ik schrijf dit vanuit Marokko. Vakantie. Zon, geuren, kleuren, gesprekken, ontmoetingen. En telkens proef...
Innovatie volgt de samenleving
(Uit katern Innovatieve Producten in VVP 3-2025) De samenleving ontwikkelt zich op allerlei vlakken en het kan niet anders of productontwikkeling en dienstverlening...
(Paul Burger, Ansvar/Turien & Co., in Ken je vak! VVP 3-2025) De kassière vroeg me of het biologische of normale bananen waren en sloeg vervolgens de...
(Richard Meinders, SVC Groep en lid VVP Ondernemerspanel, in VVP-special Business Support 2025) Ontwikkel een duidelijke visie en koppel hier strategische doelen...
(Björn Jalving, Turien & Co., in Ken je vak! Duurzaamheid, VVP 2-2025) Op het moment dat ik deze column schrijf, kijk ik met een tevreden gevoel terug...










