Van onderhandelen naar verbinden
(Rubriek Vrouw en Advies, VVP 4-2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die kunnen ook van mannen komen) die belangrijk zijn voor de verdere ontwikkeling van het adviesvak. Dit keer Rolita Hermelijn, eigenaar van RMH-Insurance, aangesloten bij B2BSure in Amersfoort.
Waarom het je voor de financiële sector gekozen?
Toen ik in de assurantiesector ging werken, ontdekte ik al snel mijn passie voor het co-assurantie vak. Bij co-assurantie moeten meerdere verzekeraars op één polis tekenen. Dat maakt dat het een wereld is die altijd in beweging is en een prachtige sector met unieke uitdagingen. Ik had het geluk dat mijn toenmalige werkgever ook co-assurantie zaken deed op Lloyd’s (Londen). Ik heb hier unieke inzichten gekregen in de kracht van menselijke verbinding. Dat geeft me nog steeds extra motivatie.
Meer dan 25 jaar heb ik met passie gewerkt bij Havelaar en van Stolk. Ik heb me daar gespecialiseerd in co-assurantie in de breedste zin met een speciale focus op de binnenvaartsector. Deze sector trok me vooral aan vanwege de ingewikkelde risico’s. Ik heb nu mijn eigen bedrijf RMH Insurance BV en ben aangesloten als partner bij de franchiseorganisatie B2BSure BV. Hier ben ik ook verantwoordelijk voor de co-assurantie cel. Vaak ben ik de enige vrouw aan tafel bij belangrijke onderhandelingen. Zo heb ik ervaren hoe belangrijk het is om naast cijfers en voorwaarden ook de menselijke kant van zaken te benadrukken.
Voorbeelden van vrouwelijke waarden in financieel advies?
Een situatie die me bijblijft, is een periode waarin de verzekeringsmarkt bijzonder ‘hard‘ was. Zowel in Nederland als op Lloyd’s. Mijn mannelijke collega’s richten hun aandacht vooral op de premie en de voorwaarden. Ik koos voor het belang van de langdurige relatie met onze klanten, de Binnenvaart Onderlingen, en maakte de ‘zachte kanten’ ook onderwerp van de continuatie. Ik sprak bijvoorbeeld over de zorgen die de klanten hadden als het contract niet verlengd werd en de angsten van hun verzekerden. Maar ook over hun manier van ondernemen, hun visie en missie en hun belang in de binnenvaart casco markt. Door deze aanpak kregen we een band die verder ging dan alleen de cijfers, wat uiteindelijk leidde tot een goede deal.
Rolita Hermelijn: ‘Naar een inclusieve en dynamische sector.’
Deze ervaring heeft me geleerd dat zowel masculiene als feminiene energie onmisbaar zijn in onze branche. Hoewel kennis van de markt en de producten essentieel is, is het minstens zo belangrijk om te begrijpen wat er speelt bij onze klanten. Een klant van mij is een grote reder in de binnenvaart. Recent zei hij tegen mij dat hij het altijd fijn vindt als ik op kantoor kom voor de voorbereiding van de continuatie van de vloot. Vooral omdat ik luister naar wat hen bezighoudt en waar de zorgen liggen. En dat ze er altijd op kunnen vertrouwen dat ik hen op de juiste wijze presenteer bij verzekeraars.
Feminiene energie kenmerkt zich door empathie te tonen, oprecht te luisteren en vertrouwensrelaties op te bouwen. Hierdoor kunnen we niet alleen betere verzekeringsoplossingen bieden, maar ook een duurzame samenwerking opbouwen.
Wat was je grootste uitdaging?
Mijn grootste uitdaging was het doorbreken van de genderbarrières in de jaren ’90. Door vastberadenheid, professionaliteit en het gebruik van vrouwelijke waarden zoals empathie en relatiebeheer, heb ik mijn weg gevonden en een succesvolle carrière opgebouwd als Register Makelaar in Assurantiën (RMiA).
Welke trend zie je?
Ik zie een duidelijke trend naar meer diversiteit en inclusiviteit van vrouwen in de financiële sector. Laten we vooral samenwerken en elkaars sterke punten benutten. Dan kunnen we de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren en een meer menselijke aanpak van verzekeren realiseren.
Tips voor collega’s
Voor mijn collega-vrouwen: wees niet bang om je stem te laten horen en je unieke feminiene perspectief en aanpak te delen. Je hebt waardevolle inzichten en een zeer waardevolle manier van zaken te doen die goed is voor onze sector.
Voor mijn collega-mannen: sta open voor de bijdragen van vrouwen en waardeer de diversiteit van gedachten en benaderingen. Samen kunnen we een inclusieve en succesvolle sector opbouwen.
Fundamenten
Vertrouwen is de sleutel naar duurzame verbindingen. Daar zijn drie fundamenten voor nodig:
1. Wees altijd authentiek. Ken jezelf goed en leer hoe je je ego kleiner kan laten worden.
2. Ben empathisch. Zo voel je echt wat er speelt en kun je zorgen voor veiligheid en verbinding in de relatie.
3. Wees professioneel in je vakmanschap.
De financiële wereld heeft nog steeds veel masculiene energie. Maar de sector heeft zowel masculiene als feminiene energie nodig om te groeien. Door samen te werken en elkaars sterke punten te waarderen, kunnen we een inclusieve en dynamische sector creëren die klaar is voor de toekomst. Dat willen we toch allemaal?
Reactie toevoegen
Meer over
(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP-special Business Innovation 2024) Het belang van inclusiviteit op de werkvloer krijgt steeds meer aandacht, en dat is niet...
(Roy van den Anker, Alpina Group, in rubriek Cultuur, VVP 4-2024) Er wordt gelukkig steeds vaker gesproken over cultuur als een essentieel onderdeel van organisaties....
(Uit VVP 3-2024) In de rubriek Vrouw en Advies deze keer een vrouwelijke HR-directeur binnen de financiële sector aan het woord. Over het belang van vrouwelijke...
(Reane Dalger in rubriek Cultuur, VVP 3-2024) Iedereen heeft wel een guilty pleasure toch? Het kan een activiteit, gewoonte of voorkeur zijn waar je stiekem erg...
(Uit VVP 2-2024) In de rubriek Vrouw en Advies laat VVP vrouwelijke financieel adviseurs aan het woord over vrouwelijke waarden (en die kunnen ook van mannen komen)...
Een toekomst waarin gender equality normaal is
(Seada van den Herik, Onderlinge 's-Gravenhage, in rubriek Cultuur, VVP 2-2024) Tien jaar geleden was ik als directeur Reaal Leven op een adviseursevent in gesprek...
(Henk Jansen, Expat Mortgages, in rubriek 'Visie op verandering', VVP 20-2024) Op vrijdag 1 maart mocht ik bij Athora, het moederbedrijf van Zwitserleven en Reaal,...
Nominaties Top 50 Women in Sustainable Finance 2024 van start
WIFS (Women in Financial Services) organiseert voor het derde jaar op rij de Top 50 Women in Sustainable Finance: een lijst van vrouwen die werken aan duurzaamheid...
"Antenne ontwikkelen voor polarisatie op werkvloer"
Slechts een krappe meerderheid (54 procent) van werkend Nederland geeft in onderzoek door Centraal Beheer aan zich vrij te voelen om op de werkvloer ideeën...
(Partner in kennis SVC Groep in VVP-special Duurzaam Advies 2024) Hoewel het verminderen van ongelijkheid één van de duurzaamheidsdoelen van de Verenigde...