Van tussenpersoon naar financieel regisseur
De intermediaire markt krimpt in aantal kantoren. Op dit moment zijn er nog net iets meer dan 6.000 intermediairs actief. Hoewel ze allemaal te boek staan als intermediair is er onder deze groep veel diversiteit. Niet qua vrouwelijke of allochtone ondernemers, maar wel qua businessmodellen. Steeds meer intermediairs willen af van de traditionele rol als tussenpersoon.
De tussenpersoon is een begrip. Iedereen heeft wel een beeld bij een tussenpersoon en daarom is deze term ook zo herkenbaar voor de consument. Maar de meeste tussenpersonen noemen zichzelf liever financieel adviseur. Dat klinkt wat chiquer, maar kan ook verwarrend zijn. Want de accountant en fiscalist noemt zich ook vaak financieel adviseur. Uiteindelijk is hoe je jezelf noemt niet zo belangrijk, het gaat erom welke waarde je toevoegt voor je klant. Daarom is het belangrijk om te weten welke behoefte jouw klanten nu daadwerkelijk hebben.
‘Sluit beter aan bij de bredere financiële behoefte van de consument’
Voor mij is een tussenpersoon een intermediair die zich hoofdzakelijk bezighoudt met de bemiddeling in particuliere schadeverzekeringen met als beloning provisie. En dat is nog steeds de grootste groep kantoren. Met name deze kantoren lopen bedrijfseconomische risico’s. De consument sluit steeds vaker, zo zie ik in onderzoeken bevestigd, online zijn polissen. De premies en provisies staan onder druk. De Nederlandsche Bank voorspelt dat de schadepremie de komende jaren gaat dalen als gevolg van nieuwe technologische ontwikkelingen. Er komt actieve provisietransparantie en verzekeraars verlagen af en toe al de provisies om hun eigen rendementen op peil te kunnen houden. De tussenpersoon die grotendeels voor zijn inkomsten afhankelijk is van provisie op particuliere schadeverzekeringen gaat het zwaar krijgen. Daarom mijn advies om minder afhankelijk te worden van de premie-en provisieontwikkelingen en beter aan te sluiten op de bredere financiële behoefte van de consument.
Financiële toekomst
De financieel adviseur richt zich vooral op de huidige financiële situatie van een klant in brede zin. De financieel regisseur of financiële gids focust zich op de financiële toekomst van een klant en zijn manier van leven. Als je naar de behoefte van de klant kijkt, dan gaat dat meestal verder dan alleen risico’s afdekken. Consumenten willen ontzorgd worden, zekerheid hebben, gemak en consumenten willen de financiële ruimte om hun gewenste leven te leiden.
Vorig jaar heb ik samen met Björn Bierhaalder (MCH Consultancy) onderzocht hoe intermediairs zichzelf positioneren en hoe consumenten dat zien. Daaruit bleek dat consumenten intermediairs meer als tussenpersoon zien, terwijl het intermediair zichzelf vooral als financieel adviseur positioneert. Daar zit een mismatch. Wil je als intermediair meer dan alleen een tussenpersoon zijn, dan moet je op een andere manier aansluiten bij de klantbehoefte. Een financieel adviseur is anders dan iemand die alleen verzekeringen afsluit. Gevraagd en ongevraagd adviseren over meer dan alleen verzekeren, vraagt een andere mindset van een intermediair.
De overtreffende trap is de positionering van financieel regisseur. Dat vraagt om een integrale en multidisciplinaire benadering van klanten, dat vraagt om een investering voor de lange termijn en daar horen andere kennis en vaardigheden bij.
Duurzame relaties
Een goede financieel regisseur kan met minder klanten, meer rendement maken en een hogere klanttevredenheid bereiken. De financieel regisseur bouwt duurzame relaties op met zijn klanten, wat de waarde van de portefeuille op termijn ook positief beïnvloedt. En financieel regisseurs zijn minder afhankelijk van banken en verzekeraars. Maar of je als intermediair financieel regisseur wilt zijn, begint met de vraag hoe jij jezelf wilt positioneren en welke financiële behoeftes jouw klanten hebben.
Reactie toevoegen
Reacties
Robin - - 26 maart 2021
Het onderzoek waar naar wordt verwezen, is dit onderzoek openbaar? Zo ja, kan ik dit rapport ontvangen? Ben zeer benieuwd.
Anders kijken naar financieel advies
(Fred de Jong in VVP-special Business Innovation 2024) De waarde van financieel advies is niet alleen materieel maar vooral ook immaterieel. Financieel advies...
Actualiteitencollege HAN: versterk je rol als mkb-adviseur
De Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) organiseert 17 oktober een actualiteitencollege om financiële professionals concrete handvatten te bieden bij complexe...
Waarde van advies meer uitventen
(Fred de Jong, onderzoeker, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Ruim tien jaar terug mocht ik in opdracht van Avéro Achmea onderzoek doen naar de...
VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen
De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...
Duurzaam advies aan mkb is integraal
(Fred de Jong, onderzoeker en associate lector, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) De ontwikkeling naar brede, integrale adviseur voor het mkb is voor financieel...
Maak financieel kwetsbare huishoudens vitaal
(Björn Bierhaalder en Fred de Jong in katern Veilig Wonen in VVP 6-2023) Financieel vitale mensen zijn de levensader voor een gezonde financiële sector...
Masterclass succesvolle toekomst voor zelfstandig financieel advies
Fred de Jong en Björn Bierhaalder verzorgen op woensdagmiddag 25 oktober in Veenendaal de Masterclass tsuccesvolle oekomst van zelfstandig financieel advies....
Zomerserie, deel 5: Fred de Jong
Op welke ontwikkelingen is het absoluut noodzakelijk dat financieel adviseurs inspelen? En hoever zal de invloed van AI reiken bij financiële dienstverlening?...
HAN-symposium 'Als alleen geld niet meer leidend is'
Nieuw economisch denken voor de financieel professional, is het thema van het HAN-symposium ‘Als alleen geld niet meer leidend is’ dinsdagmiddag 20 juni....
Vier dimensies van adviseren over financiële vitaliteit
(Fred de Jong in VVP-special Financieel Vitaal 2023) Binnen de financiële sector worden verschillende begrippen gebruikt die allemaal te maken hebben met...