Vanuit een solide basis naar gezamenlijke groei

NN Volmacht in bedrijf 2021

(Partner in Kennis NN in katern 'Volmachten vol in bedrijf!' in VVP 1-2021) De afgelopen jaren werkte Nationale-Nederlanden hard aan de toekomstbestendigheid van het volmachtkanaal. Zo rolde de verzekeraar een digitaal productassortiment uit en verbeterde ze de datakwaliteit. Bovendien bundelden Reaal Schadeverzekeringen en Nationale-Nederlanden hun krachten. Maurice Wagenaar en Arjan Nollen: “Inmiddels zijn we de grootste volmachtgever van Nederland. Ons huis is op orde. We zijn er klaar voor om samen met de volmachten de groeikansen in de markt te benutten.”

...

Maurice Wagenaar, directeur Volmacht, NN Zakelijk Schade. “We hebben een turbulente tijd achter de rug. Maar onze inspanningen van de afgelopen jaren beginnen nu hun vruchten af te werpen. De basis is solide en financieel staan we er goed voor. De resultaten van onze volmachtportefeuille zijn goed, onze omzet is naar verwachting en het rendement en volume zijn sterk verbeterd. Dat heeft zich eind 2020 vertaald in een goed verlopen verlengingsseizoen. We hebben aanzienlijk minder premieverhogingen hoeven door te voeren en kunnen de dekking voor de klant waarborgen. Zo bieden we voorspelbaarheid, rust en continuïteit aan onze volmachten en klanten.”

Volume, rendement én kwaliteit

Arjan Nollen, directeur Marketing & Verkoop NN Zakelijk Schade, geeft aan dat de verlengingen in goede samenwerking met de volmachtkantoren zijn doorgevoerd. “Volmachten hebben het rendements- en kwaliteitsdenken omarmd. Volume blijft natuurlijk relevant, maar kwaliteit is belangrijker geworden, aan zowel de verdienkant als de operationele kant. Daar zijn we trots op. De volmachtmarkt is gegroeid en groeit nog steeds. Een bestendige en beheersbare volmachtmarkt, waarin continue stabiele rendementen worden behaald en die volledig voldoet aan wet- en regelgeving, vinden we met elkaar belangrijk.”

Conversie

Inmiddels is de formele integratie van Reaal Schadeverzekeringen en NationaleNederlanden afgerond. Wagenaar: “We hebben ons volmachtbeleid geharmoniseerd. Daarnaast hebben we onze Reaalcollega’s hier verwelkomd en werken we nu in één volmachtteam. Het aantal medewerkers is uitgebreid, waardoor ons team nu op volle sterkte opereert. Voor 2021 en 2022 staat de conversie van de portefeuilles naar ons vernieuwde productassortiment op het programma.

Daarover maken we met alle volmachtkantoren al individuele afspraken, waarbij we zo veel mogelijk rekening houden met hun wensen, tijd en capaciteit. We zetten daarbij in op rendabel behoud van de portefeuille. Bij de voorbereiding op de conversie maken we een portefeuilleanalyse. Op dit moment verwachten we de premiegevolgen sterk te kunnen beperken.”

Verbreding productassortiment

De integratie van Reaal Schadeverzekeringen en Nationale-Nederlanden betekent dat de concurrentiekracht is verbeterd en het productassortiment voor de volmacht is verbreed. “We hebben de Bromfietsverzekering en de Woonhuisverzekering voor woningen met een rieten dak aan onze portefeuille toegevoegd”, vertelt Nollen. “Ook werken we aan een scherpere premie voor onze Auto- en Woonverzekeringen. Bovendien gaat onze wagenparkpropositie zich straks ook richten op de grotere wagenparken tot 150 voertuigen, waarvoor we maatwerk willen aanbieden. Ten slotte verwachten we in de loop van 2021 onze particuliere Inboedelverzekering te verrijken met een cyberdekking, inclusief ondersteuning door een helpdesk. Met deze initiatieven versterken we de basis voor gezamenlijke groei met de volmacht.”

Verbetering datakwaliteit

De afgelopen jaren gebruikte NationaleNederlanden data-analyses om het rendement van de portefeuilles te verbeteren. “In het kader van onze gezamenlijke groei werken we nu samen met de volmacht aan de verdere verbetering van de datakwaliteit”, aldus Wagenaar. “Ons Data Driven Underwriting-team bestaat inmiddels uit negen medewerkers. Zij houden zich voortdurend bezig met het analyseren van onder meer klantgegevens en klantgedrag, en het geautomatiseerd verrijken van data. Deze analyses bieden risicotechnische en commerciële inzichten, waarmee de volmacht zijn portefeuille kwalitatief en kwantitatief kan laten groeien. We kunnen bijvoorbeeld geautomatiseerd zien dat een geel kenteken (particulier gebruik) wordt gewijzigd in een blauw kenteken (personenvervoer). In ons streven naar verbetering van de datakwaliteit werken we samen met de Stichting Uniforme Inrichting Volmachtketen, waarin verzekeraars, volmachten en softwareleveranciers zijn vertegenwoordigd.”

Digitalisering

Om processen efficiënter te maken voor volmacht én klant, blijft Nationale-Nederlanden investeren in de digitalisering van de volmachtketen. Wagenaar: “We ondersteunen dit proces onder meer met de introductie van een educatieprogramma: het NN Partner Programma. Door middel van micro-learnings leggen we uit hoe digitale processen van onze volmachtafdeling in hun werk gaan: van het aanvragen van offertes tot het uitvoeren van goed portefeuillebeheer. Ook gaan we in op complexe onderwerpen, zoals het voldoen aan de Sanctiewet en het tijdig kunnen signaleren van fraude. We rollen dit programma binnenkort uit en gaan het vervolgens ieder kwartaal uitbreiden.”

Kennis en kunde delen

Bij het uitbouwen van haar positie als opinieleider en professioneel volmachtgever blijft Nationale-Nederlanden volmachtkantoren in 2021 helpen met het verrijken van hun kennis, kunde en ondernemerschap. Nollen: “Zo gaan we naast de introductie van het NN Partner Programma verder met het ontwikkelen van onze diensten Hello Mobility voor wagenparken en Perfect Day voor cyber- en datasecurity. Ook staan er weer enkele kennis- en samenspraaksessies op het programma - fysiek als het kan, online als het moet - waar onze acceptatiespecialisten op een interactieve manier kennis delen met de specialisten van de volmachtkantoren.”

Klaar voor de toekomst

Alles overziend denken Nollen en Wagenaar dat Nationale-Nederlanden klaar is voor de toekomst. “De afgelopen jaren zagen we een enorme consolidatie in de volmachtmarkt. Daardoor zijn er grote volmachten ontstaan. Verdere consolidatie ligt in de lijn der verwachting. Nationale-Nederlanden heeft niet stilgezeten. We hebben alle kennis, vaardigheden en menskracht in huis om huisvolmachten, serviceproviders en grote volmachten in hun kracht te zetten door hen optimaal te bedienen.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
NN lanceert NN Social Innovation Fund

NN lanceert NN Social Innovation Fund

Nationale-Nederlanden heeft het NN Social Innovation Fund gelanceerd. Het fonds, met een initiële investering van EUR 5 miljoen, is gericht op het ondersteunen...

NN luidt alarmklok over sterk toenemend ziekteverzuim

NN luidt alarmklok over sterk toenemend ziekteverzuim

Het ziekteverzuimpercentage stijgt in 2022 voor het eerst sinds twintig jaar boven de 5 procent. Tegelijkertijd neemt de verzuimduur toe en maakt 70 procent van...

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Slechts 5 procent Nederlanders verzekerd tegen schade door cybercriminaliteit

Iets meer dan de helft van alle Nederlanders wil zich beter beschermen tegen cybercriminaliteit, zo blijkt uit onderzoek van PanelWizard in opdracht van Nationale-Nederlanden...

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Finale VVP Advies Award 2022 in beeld

Bekijk de beeldimpressie van Jeffrey Korte van de zinderende finale van de VVP Advies Award 2022 in de belevingsstudio’s van First Impression in Tilburg. [object...

Henk Scheenstra treedt terug als CEO van Heinenoord Holding

Henk Scheenstra treedt terug als CEO van Heinenoord Holding

Henk Scheenstra treedt per 17 oktober terug als CEO van Heinenoord Holding. Arie van den Berg neemt de functie waar totdat de procedure voor de benoeming van een...

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak wint VVP Advies Award 2022

Jähnig + Ter Braak is de winnaar van de Advies Award 2022, de jaarlijkse prijs van VVP voor het meest klantgerichte advieskantoor. “Wij bouwen met onze...

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Bepaal vanmiddag wie de VVP Advies Award 2022 wint!

Woon vanmiddag de spectaculaire, korte live-uitzending van de finale van de VVP Advies Award 2022 bij en bepaal wie zich het meest klantgerichte advieskantoor...

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

“We gaan adviseurs nog beter helpen bij klantbediening”

(Partner in Kennis Nationale-Nederlanden in VVP Special Actief Klantbeheer, oktober 2022) Nationale-Nederlanden heeft de ambitie de best gewaardeerde intermediaire...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

En de categoriewinnaars van de VVP Advies Award 2022 zijn...

Geerts (Particulier), L&B Groep (Zakelijk), Jänig + Ter Braak (Hypotheken), Pensioen-Coaching (Pensioen), Finenzo Deventer (Digitale Innovatie), Expat...

Pensioen-Coaching winnaar VVP Advies Award categorie Pensioen

Pensioen-Coaching winnaar VVP Advies Award categorie Pensioen

Pensioen-Coaching is de winnaar geworden van de Advies Award in de categorie Pensioen. Johan van Gisteren neemt, samen met Jeanette de Jong en Paul Vriends, de...