Vechten tegen computer says no

Gert Vasse 2018

Door Gert Vasse (Yellowtail)

Je hebt het vast zelf ook wel eens meegemaakt, van die Babylonische spraakverwarringen waarbij je denkt ‘praat ik nou zo onduidelijk of begrijpt hij/zij het echt niet?’ Een collega van mij heeft onlangs veel moeite moeten doen om een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten in plaats van een arbeids-geschiktheidsverzekering...

Vanuit Yellowtail zijn wij sinds dit jaar dagelijks bezig met het trainen van innovatieve chatbots, zodat zij zelfstandig een gedegen klantdialoog kunnen voeren. Ik hoor je denken, wat heeft het afsluiten van een verzekering te maken met innovatieve chatbots? Lees verder hoe deze twee verhalen bij elkaar komen.

De eerdergenoemde collega koos ervoor om zelf online een arbeidsongeschiktheidsverzekering af te sluiten en had na diverse voorwaarden- en premievergelijkingen gekozen voor aanbieder A. Gezien de ingevulde uitgebreide gezondheidsverklaring en de hoogte van het verzekerde risico, was een medische keuring noodzakelijk. Precies op dat moment begon het gedoe: er was aanleiding om een bepaald gezondheidsrisico extra onder de loep te nemen. Een premieverhoging zou voor de hand liggen omdat mijn collega nu eenmaal ook dat bepaalde bekende risico wilde afdekken. De basisreden om je tot een verzekeraar te wenden, is omdat deze juist bepaalde risico’s beter kan dragen dan een individueel persoon, toch? De medewerker aan de lijn dacht daar nadrukkelijk anders over. ‘Wij willen u wel verzekeren maar dan sluiten we dat bepaalde gezondheidsrisico uit’, was het antwoord. Anekdote: de initieel geoffreerde premie zou dan gelijk blijven, dus een ‘mindere verzekering’ tegen een gelijke premie....

Mijn collega heeft menig discussie moeten voeren en uiteindelijk een formele klacht moeten indienen. Uiterst gefrustreerd omdat hij simpelweg niet gehoord werd en moest vechten tegen ‘computer says no’ gedrag. Om de zaak vlot te trekken, is er een tussenpersoon ingeschakeld die het voor elkaar kreeg bij dezelfde maatschappij ook dat gezondheidsrisico af te dekken tegen een al met al acceptabele 10 procent premieopslag. Eind goed al goed.

Het trainen van chatbots is een gaaf, leerzaam én grappig traject. Voor het hypotheek-domein hebben we inmiddels een werkende chatbot die qua kennisniveau al een behoorlijk gesprek kan voeren met een oriënterende hypotheekklant. Zelf ben ik best wel onder de indruk van de wijze waarop de chatbot doorvraagt om scherp te krijgen wat nu de exacte behoefte of vraag is van de betreffende klant. In de hiervoor genoemde verzekeringscasus was dat bijvoorbeeld een welkome back-on-track interactie geweest.

Waar wij nu vooral op focussen is het beter leren kennen van de consument om de consument vervolgens persoonlijk te kunnen benaderen. Via gedragsprofielen kunnen wij snel herkennen met welk type consument wij te maken hebben. Erik is bijvoorbeeld zorgeloos en chaotisch. Terwijl wij Sanne herkennen als nauwgezet en gewetensvol. De chatbot weet daar tegenwoordig wel raad mee. Erik wil vooral goed ondersteund worden in het proces, terwijl Sanne zelf de controle wil hebben. Erik en Sanne ervaren vervolgens een persoonlijke dialoog en hebben een prettig gesprek.

Dat gesprek verloopt zo goed dat ze de chatbot beginnen uit te dagen. Een afwijkende vraag, een grap en een grol. Men vindt het vaak leuk om de chatbot even uit te testen. Hier ligt ook voor ons nog een mooie uitdaging. De ene keer reageert de chatbot heel gevat terwijl hij de andere keer volledig het spoor bijster is en verwoede

‘Het goede nieuws: zo’n chatbot is net als een mens zelflerend’

pogingen doet om het gesprek weer tot de kernvraag terug te brengen. Maar het goede nieuws is dat zo’n chatbot net als een mens zelflerend is; dus alle ervaringen slaat hij op in zijn computerbrein om daar een volgende passende gelegenheid dankbaar gebruik van te maken. Al doende leert men.

Over leren gesproken: je krijgt vaak de melding dat ‘dit gesprek opgenomen wordt voor trainingsdoeleinden’. In de casus van de arbeids(on-)geschiktheidsverzekering helpt dat waarschijnlijk om bij een volgende gelegenheid meer klantgericht te handelen. Chatbotgesprekken worden over het algemeen doorlopend gemonitord. Enerzijds voor het zelflerend vermogen en anderzijds om de ongemakkelijke situaties op te slaan, zodat de programmeurs de juiste input hebben om het gedrag van de chatbot te finetunen. Want uiteindelijk begint het met elkaar goed te begrijpen. Of je nu met een mens of computer te maken hebt.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

Deloitte: "Next GenAI en Tech belangrijke versnellers transformatie naar klantvriendelijkheid tegen lagere kosten"

"Door artificiële intelligentie (AI) verschuift de focus van polis- en administratiegerichte taken naar dienstverlening en ontzorging." Dat is een van de ontwikkelingen...

Fast én slow service

Fast én slow service

(Uit katern Pensioen & Vermogen, VVP 2-2024) “Klanten willen flexibel leven en eisen zowel fast als slow service”, aldus trendonderzoeker Mark...

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

AFM en DNB schetsen uitgangspunten toezicht op AI

In een dinsdag verschenen rapport schetsen AFM en DNB uitgangs- en aandachtspunten te voor het vormgeven van het toezicht op artificiële intelligentie (AI)....

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund investeert in Laka

Achmea Innovation Fund heeft een investering gedaan in Laka. Laka, opgericht in 2017 in Londen, is een mobiliteitsinsurtech, die inmiddels actief is in  meerdere...

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

Hoe groter jouw succes hoe beter voor aarde en samenleving

(Gijs Mensing, Rethinq, in VVP-special Duurzaam Advies 2024) We hebben een andere manier van waardecreatie nodig. Sommigen geloven sterk dat we naar een regeneratief...

Nadenken over keuzes

Nadenken over keuzes

(Lex de Bruijn, Insurance Data, in katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Voor een succesvolle implementatie van een Business Intelligence (BI) ofwel datastrategie...

Blijf heer en meester over data

Blijf heer en meester over data

(Uit katern Haal meer uit data in VVP 1-2024) Weet wat u wilt met data, dat is de vraag die vooraf gaat aan elke andere beslissing op gegevensvlak. Vervolgens...

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

Doorbreek met elkaar de paradox van innovatie

(Uit VVP 6-2023) In oktober 2022 spreken Harold Mahadew (Verbond van Verzekeraars), Justin Schlee (ANVA) en Otto Lagemaat (Doccle) elkaar informeel over de paradox...

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

Allianz Partners lanceert allyz mobiele app

"De lancering van de mobiele app in Frankrijk, Duitsland en Nederland is een belangrijke mijlpaal in de uitbreiding van ons digitale platform." Aldus Allianz Partners...

Matthijs Mons benoemd in centrale directie Conclusion

Matthijs Mons benoemd in centrale directie Conclusion

Matthijs Mons is benoemd tot directeur Business Platforms binnen de centrale directie van Conclusion Nederland. Daarnaast blijft hij aan het roer van Yellowtail...