Verantwoordelijkheid nemen

Enno Wiertsema nieuw 2018 resized

Enno Wiertsema: ‘Spiraal moet doorbroken worden.’

Najaar 2020 hebben VNAB, Verbond en Adfiz de handen ineengeslagen om te onderzoeken hoe ze ervoor kunnen zorgen dat zogezegd lastige zakelijke risico’s tegen een acceptabele premie en onder acceptabele voorwaarden gedekt blijven. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een set prolongatierichtlijnen en –uitgangspunten voor 2021, gericht op de samenwerking binnen de keten. Dus niet op de inhoud. Daarvan kun je zeggen – en sommigen doen dat ook – dat dat een gemiste kans is. Dat we inhoudelijke onderwerpen die we nu als maatwerk aan tafel bespreken, juist in generieke inhoudelijke richtlijnen moeten vervatten.

En ergens snap ik die stellingname ook wel. De verharding van de markt en daarmee samenhangende problemen rondom de prolongaties zijn met de prolongatierichtlijnen en -uitgangspunten alleen, naar alle waarschijnlijkheid niet meteen de wereld uitgeholpen. Ik had dat zelf ook liever anders gezien. Maar moeten we dan maar niets doen? En sikkeneurig op elkaar lopen afgeven? Nee, dát gaat ons, en daarmee de klant, pas verder helpen… Of zou dat de boel juist verergeren en de markt nog meer op slot doen gaan?

Goede aanzet

Oké, die spiraal moest dus doorbroken worden en de richtlijnen en uitgangspunten zijn daar een goede aanzet toe. We moeten bovendien niet vergeten dat richtlijnen zelf, waarschijnlijk het probleem niet oplossen. Deel van het probleem is juist dat er te generiek over risico’s wordt geoordeeld. We hebben maatwerk nodig, en dat vraagt om meer tijd en bereidheid, niet om voorgeschreven inhoud.

Tegelijkertijd moeten we – als gehele sector – eens bij onszelf te rade gaan. Het kan toch niet zo zijn dat ondernemers het slachtoffer worden van enerzijds verzekeraars die hun verantwoordelijkheid niet nemen? En die, in plaats van de risico’s van klanten afdekken, meer bezig zijn met hoe ze ervoor kunnen zorgen dat ze zélf zo min mogelijk risico lopen? Dat is de wereld op z’n kop. En, ik heb het al vaker gezegd, een verkeerd signaal naar de maatschappij.

Risico’s goed managen

Anderzijds is het ook belangrijk dat adviseurs de risico’s van hun klanten op een goede manier managen. Dat ze op tijd en regelmatig met hun klanten in gesprek gaan en blijven. En gedurende het jaar goed in de gaten houden of de klant de maatregelen uitvoert die zijn afgesproken om de risico’s te verkleinen of te beheersen. Als je pas tegen het einde van het jaar weer eens poolshoogte gaat nemen, ben je te laat; zoveel is zeker. Het is keihard werken in zo’n harde markt. Dat is taai want er blijft steeds veel onduidelijk en onzeker.

Dus laten we werken met dat wat we wel hebben: vakkennis, passie voor onze klant en nu ook prolongatierichtlijnen en –uitgangspunten. Want die geven houvast en duidelijkheid over het proces en daarmee ruimte om te focussen op de inhoud. En nee, daarmee zijn we er nog niet. Maar de eerste horde is genomen.

‘Laten we werken met dat wat we wél hebben’

Reactie toevoegen

 
Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

5, 4, 3, 2, 1, go!

5, 4, 3, 2, 1, go!

Dit jaar ‘trakteerde’ Adfiz tijdens haar nieuwjaarsbijeenkomst de aanwezigen op een powerspeech van Ben 'Tyler' Tiggelaar, expert in leiderschap, verandering...

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

"VoogdijVerzekerd regelt alles rondom voogdijschap"

De GoedIdee VoogdijVerzekerd, een nieuw product van Dazure dat er onder meer voor zorgt dat kinderen goed verzorgd achterblijven na het overlijden van de ouder(s),...

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Vijf initiatieven NN genomineerd in Adfiz Prestatie Onderzoek

Nationale-Nederlanden werd in alle vier categorieën (duurzame ontwikkeling, klantbelang, ketenefficiency en verzekerbaarheid) van het Adfiz Prestatie Onderzoek...

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

TAF wint ketenefficiency-award met InkomensZeker AOV

"Yes! Voor de tweede keer op rij. Winnaar van het Adfiz prestatie onderzoek. De award ketenefficiëncy", aldus Michiel Meijer, commercieel directeur TAF. "Super...

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

Florius: award is erkenning voor ons als groene pionier

"Geweldige erkenning voor onze continue drive voor innovatie en duurzaamheid!", aldus Karin Polman, directeur Florius, winnaar in de categorie 'Duurzame ontwikkeling'...