Verantwoordelijkheid van de hele branche

Mark de Rijke nieuw

Aanbieders en intermediairs die verder kijken dan het moment van afsluiten, en afspraken maken om de klant ook tijdens de looptijd van een product zo goed mogelijk van dienst te zijn, nemen in de toekomst een sterke positie in.

Toezichthouders AFM en DNB verleggen momenteel hun focus van de kwaliteit van het advies bij afsluiten naar het onderhoud van complexe financiële producten. Door passend onderhoud is de consument voorbereid op toekomstige ontwikkelingen, zoals betaalbaarheid van de hypotheek bij pensionering. Maar denk ook aan maatschappelijke vraagstukken als verduurzaming en vergrijzing.

De aandacht voor nazorg sluit aan bij de toenemende aandacht van consumenten(programma’s) voor het traject na afsluiten, hoewel die zich wel vaak lijkt te beperken tot het kunnen behalen van financieel voordeel. De omslag van transactie naar relatie is een door velen in de sector langgekoesterde wens en lijkt voor alle betrokkenen gunstig. Toch is deze transitie tot dusverre achtergebleven bij de ambitie. Belangrijkste oorzaak voor het huidige gebrek aan (proactieve) nazorg? Geen samenwerking, anders dan gericht op nieuwe klanten.

Wel degelijk wettelijke gronden

Twee redenen worden genoemd waardoor samenwerken tussen intermediair en aanbieder niet mogelijk zou zijn: met name de AVG, maar recent ook het provisieverbod (waarin data delen zou worden gezien als leads verstrekken). Op de achtergrond speelt de angst bij de aanbieder voor oversluitingen vast ook een rol.

Toch bestaan er wel degelijk wettelijke grondslagen voor het verstrekken van informatie over lopende leningen aan bemiddelaars. Op de bemiddelaar (en op de aanbieder) rust namelijk een wettelijke plicht in verband met nazorg. Daarnaast gelden de gerechtvaardigde belangen, zoals genoemd in de AVG, van aanbieder en intermediair. Door het delen van adequate informatie wordt de bemiddelaar in staat gesteld aan diens zorgplicht te voldoen. Als de klant vervolgens voor het sluiten van het product wordt geïnformeerd over de gegevensuitwisseling, die geanonimiseerd op lening- of polisnummerniveau plaatsvindt, staat niets een uitgebreide samenwerking op het gebied van nazorg aan de klant meer in de weg.

Ideaalplaatje

Idealiter maken aanbieder en intermediair afspraken over de opvolging van adviessignalen. Bovendien nemen ze elkaar mee in rechtstreekse communicatie met de klant. Maar voor een goede borging van nazorg is meer nodig. De onderlinge rolverdeling dient ook afgestemd te worden. Per mogelijke wijziging (beheer) dient te worden bepaald of die advies vereist of niet. Op deze manier is helder wie de zorgplicht heeft. Bij adviesgevoelige (impactvolle) mutaties - verhogingen, hoofdelijk ontslag, grotere aflossingen, rentemiddeling of omzetting aflosvorm - wordt de klant dan terugverwezen naar de adviseur. Uiteraard heeft de klant te allen tijde de mogelijkheid om te switchen van adviseur, wellicht daarin beperkt door het aanstellingsbeleid van de aanbieder.

Wie pakt handschoen op?

In de selectie van een aanbieder wordt gelet op de hoogte van de rente of premie, op productvoorwaarden, en het acceptatiebeleid. Het is momenteel nog niet erg gebruikelijk dat de dienstverlening van een aanbieder na afsluiten van een product door een adviseur wordt meegewogen. Dat gaat veranderen. In een wereld waarin technologische ontwikkelingen in toenemende mate gaan zorgen voor procesversnellingen en nieuwe adviesmogelijkheden, wordt het huidige onderscheid tussen aanbieders minder groot. Datzelfde geldt voor intermediairs. Aanbieders en intermediairs die daarom verder kijken dan het moment van afsluiten, en afspraken maken om de klant ook tijdens de looptijd van een product zo goed mogelijk van dienst te zijn, nemen in de toekomst een sterke positie in. De uitnodiging staat!

‘Adviseur gaat dienstverlening van een aanbieder na afsluiten van een product meewegen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Expats: verborgen groep op de koopwoningmarkt

Expats: verborgen groep op de koopwoningmarkt

Expats zijn een verborgen groep op de woningmarkt, stelt De Hypotheekshop. Was het vroeger een kleine groep die tijdelijk in Nederland verbleef, tegenwoordig strijken...

Energielabel C wordt steeds meer de norm voor geldverstrekkers

Energielabel C wordt steeds meer de norm voor geldverstrekkers

De Hypotheekshop ziet dat energielabel C steeds meer de norm wordt van geldverstrekkers. De adviesketen: "Een recente ontwikkeling is dat sommige financiers uitsluitend...

Daling hypotheekrente komt tot stilstand

Daling hypotheekrente komt tot stilstand

Afgelopen week hebben geldverstrekkers vaker de rente verhoogd dan verlaagd, aldus De Hypotheekshop. Dat is voor het eerst sinds eind oktober weer gebeurd. Ook voor...

"ECB dwingt banken tot hogere rente op aflossingsvrije hypotheken"

"ECB dwingt banken tot hogere rente op aflossingsvrije hypotheken"

De Hypotheekshop verwacht dat de renteopslag voor aflossingsvrije hypotheken omhoog zal gaan, wellicht naar 0,5 tot één procent. De adviesketen: "Al...

Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan

Huizenkopers in Noord-Holland vragen de hoogste hypotheken aan

Starters (391.000 euro en doorstromers (408.000 euro) in Noord-Holland hebben vorig jaar gemiddeld de hoogste hypotheekaanvragen gedaan. Dat blijkt uit het overzicht...

Hypotheekrente blijft dalen

Hypotheekrente blijft dalen

De vaste hypotheekrente, aldus De Hypotheekshop, daalt sinds eind oktober – al tien weken op rij. In die periode is de middel(lange) rente vijf jaar vast met...

"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"

"Hoge boetes ontmoedigen maatwerk bij hypotheken"

Hoewel de samenleving als geheel flexibeler wordt, wordt vertaling daarvan binnen het hypotheekadvies volgens De Hypotheekshop "als lastiger ervaren. Een bestendige...

Hypotheker: jonge kopers meest actief op huizenmarkt

Hypotheker: jonge kopers meest actief op huizenmarkt

Het aantal jonge huizenkopers dat een hypotheek aanvraagt stijgt met 26 procent in vergelijking met vorig jaar", aldus cijfers van De Hypotheker. Het aandeel jonge...

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hogere rente lastig voor pensioenfondsen en verzekeraars

Hoewel het verschil tussen een rentevaste periode van tien en 20 jaar ongeveer hetzelfde is gebleven (0,20-0,30 procentpunt), kiezen meer mensen vanwege de hogere...

Starters betalen nu de hoogste hypotheekrente

Starters betalen nu de hoogste hypotheekrente

Door de NHG-korting betaalden starters sinds jaar en dag gemiddeld de laagste rente op hun hypotheek. Daar lijkt met ingang van het huidige kwartaal verandering...