Verantwoordelijkheid van de hele branche

Mark de Rijke nieuw

Aanbieders en intermediairs die verder kijken dan het moment van afsluiten, en afspraken maken om de klant ook tijdens de looptijd van een product zo goed mogelijk van dienst te zijn, nemen in de toekomst een sterke positie in.

Toezichthouders AFM en DNB verleggen momenteel hun focus van de kwaliteit van het advies bij afsluiten naar het onderhoud van complexe financiële producten. Door passend onderhoud is de consument voorbereid op toekomstige ontwikkelingen, zoals betaalbaarheid van de hypotheek bij pensionering. Maar denk ook aan maatschappelijke vraagstukken als verduurzaming en vergrijzing.

De aandacht voor nazorg sluit aan bij de toenemende aandacht van consumenten(programma’s) voor het traject na afsluiten, hoewel die zich wel vaak lijkt te beperken tot het kunnen behalen van financieel voordeel. De omslag van transactie naar relatie is een door velen in de sector langgekoesterde wens en lijkt voor alle betrokkenen gunstig. Toch is deze transitie tot dusverre achtergebleven bij de ambitie. Belangrijkste oorzaak voor het huidige gebrek aan (proactieve) nazorg? Geen samenwerking, anders dan gericht op nieuwe klanten.

Wel degelijk wettelijke gronden

Twee redenen worden genoemd waardoor samenwerken tussen intermediair en aanbieder niet mogelijk zou zijn: met name de AVG, maar recent ook het provisieverbod (waarin data delen zou worden gezien als leads verstrekken). Op de achtergrond speelt de angst bij de aanbieder voor oversluitingen vast ook een rol.

Toch bestaan er wel degelijk wettelijke grondslagen voor het verstrekken van informatie over lopende leningen aan bemiddelaars. Op de bemiddelaar (en op de aanbieder) rust namelijk een wettelijke plicht in verband met nazorg. Daarnaast gelden de gerechtvaardigde belangen, zoals genoemd in de AVG, van aanbieder en intermediair. Door het delen van adequate informatie wordt de bemiddelaar in staat gesteld aan diens zorgplicht te voldoen. Als de klant vervolgens voor het sluiten van het product wordt geïnformeerd over de gegevensuitwisseling, die geanonimiseerd op lening- of polisnummerniveau plaatsvindt, staat niets een uitgebreide samenwerking op het gebied van nazorg aan de klant meer in de weg.

Ideaalplaatje

Idealiter maken aanbieder en intermediair afspraken over de opvolging van adviessignalen. Bovendien nemen ze elkaar mee in rechtstreekse communicatie met de klant. Maar voor een goede borging van nazorg is meer nodig. De onderlinge rolverdeling dient ook afgestemd te worden. Per mogelijke wijziging (beheer) dient te worden bepaald of die advies vereist of niet. Op deze manier is helder wie de zorgplicht heeft. Bij adviesgevoelige (impactvolle) mutaties - verhogingen, hoofdelijk ontslag, grotere aflossingen, rentemiddeling of omzetting aflosvorm - wordt de klant dan terugverwezen naar de adviseur. Uiteraard heeft de klant te allen tijde de mogelijkheid om te switchen van adviseur, wellicht daarin beperkt door het aanstellingsbeleid van de aanbieder.

Wie pakt handschoen op?

In de selectie van een aanbieder wordt gelet op de hoogte van de rente of premie, op productvoorwaarden, en het acceptatiebeleid. Het is momenteel nog niet erg gebruikelijk dat de dienstverlening van een aanbieder na afsluiten van een product door een adviseur wordt meegewogen. Dat gaat veranderen. In een wereld waarin technologische ontwikkelingen in toenemende mate gaan zorgen voor procesversnellingen en nieuwe adviesmogelijkheden, wordt het huidige onderscheid tussen aanbieders minder groot. Datzelfde geldt voor intermediairs. Aanbieders en intermediairs die daarom verder kijken dan het moment van afsluiten, en afspraken maken om de klant ook tijdens de looptijd van een product zo goed mogelijk van dienst te zijn, nemen in de toekomst een sterke positie in. De uitnodiging staat!

‘Adviseur gaat dienstverlening van een aanbieder na afsluiten van een product meewegen’

Reactie toevoegen

 
Editie
Hypotheekshop: kansen starters worden beter

Hypotheekshop: kansen starters worden beter

Het aantal hypotheekaanvragen in november lag met circa 26.000 aanvragen via HDN ongeveer 16 procent lager in vergelijking met de maand oktober. De daling komt vooral...

"Oudere zelfstandige ondernemers slechter toegang tot hypotheek"

"Oudere zelfstandige ondernemers slechter toegang tot hypotheek"

De mogelijkheden voor zelfstandige ondernemers ouder dan vijftig jaar voor een hypotheek zijn niet best en zullen wellicht nog verder verslechteren, aldus De Hypotheekshop,...

Hypotheekrente stijgt voor zevende week op rij

Hypotheekrente stijgt voor zevende week op rij

Voor de zevende week op rij is de hypotheekrente flink gestegen.  Op 20 en 30 jaar vast met NHG zijn de hoogste rentes inmiddels boven de 5 procent uitgekomen,...

Maximale overbrugging beperkt verlaagd

Maximale overbrugging beperkt verlaagd

Enkele geldverstrekkers hebben volgens De Hypotheekshop wat meer zekerheid ingebouwd in hun acceptatiebeleid door de maximale overbrugging van een nog niet (definitief)...

Hypotheekshop: lichte paniek bij geldverstrekkers

Hypotheekshop: lichte paniek bij geldverstrekkers

"Er lijkt sprake van een lichte paniek bij de veertig actieve geldverstrekkers in Nederland. Verhogingen met wel 0,40 tot 0,70%-punt per keer komen veelvuldig voor,...

De Hypotheekshop Arnhem Franchisenemer van het jaar

De Hypotheekshop Arnhem Franchisenemer van het jaar

Franchisenemers Dick van der Lee en Mike Steentjes van De Hypotheekshop Arnhem Noord, Arnhem Schuytgraaf en Huissen zijn uitgeroepen tot franchisenemers van het...

Aantal echtscheidingen neemt toe

Aantal echtscheidingen neemt toe

Hypotheekadviseurs zien een toename van het aantal echtscheidingen, aldus rapporteert de Hypotheekshop op de 'Dag van de Scheiding'. Uit eerder onderzoek van TNS...

Hypotheekshop: daling hypotheekrente stagneert

Hypotheekshop: daling hypotheekrente stagneert

Na zeven weken van daling is de hypotheekrente gestagneerd, zo concludeert de Hypotheekshop. Het totaalgemiddelde daalde in de week van 22 augustus naar 3,78 procent...

"Hypotheekrente weer aan het dalen"

"Hypotheekrente weer aan het dalen"

Na een forse stijging van de hypotheekrente sinds oktober vorig jaar, is de hypotheekrente nu weer aan het dalen. De kapitaalmarktrente daalde al vanaf juni en met...

Hypotheekshop opent vestiging in Bodegraven

Hypotheekshop opent vestiging in Bodegraven

De Hypotheekshop heeft op 1 augustus een vestiging in Bodegraven geopend. De vestiging wordt geleid door Roy van Dreumel en Sebastiaan Kramer. Het netwerk van de...