Verantwoordelijkheid voor volmachtgevers

Michael Mackaaij 2016

Volmachtgevers zetten de laatste weken gezamenlijk in op een verlaging van de tekencommissie. Het ondermijnt het vertrouwen binnen het volmachtkanaal, dat nu net aan het herstellen was van een jarenlange discussie over het verdienmodel.

Vooropgesteld, een doorlopende kritische blik op kosten binnen de gehele keten is een randvoorwaarde voor een goed functionerende verzekeringsbranche. Maatschappelijk wordt er verwacht dat we de keten zo efficiënt mogelijk vorm geven. Dat is de eerste pijler voor het vertrouwen dat klanten in onze bedrijfstak hebben. De andere pijler onder dat vertrouwen is de continuïteit van dienstverlening. En voor die continuïteit is een gezond winstniveau cruciaal. Niet alleen om in periodes van tegenwind te kunnen blijven functioneren. Ook om in de huidige tijd van snelle veranderingen investeringen te kunnen verrichten, om zo succesvol te blijven.

In de afgelopen jaren hebben verzekeraars gestuurd op kostenverlagingen om te komen tot een rendementsverbetering. De verlaging van vergoedingen aan gevolmachtigden betekent concreet een verdere rendementsverbetering van verzekeraars ten koste van het rendement van gevolmachtigden. De voorgestelde verlaging van de tekencommissie wordt met twee argumenten onderbouwd. Ten eerste de noodzaak om het rendement voor de verzekeraar te verbeteren, ten tweede de vergelijking met het ‘goedkopere’ provinciale kanaal.

Om het rendement te verbeteren, ogen de huidige voorgestelde verlagingen klein: 1% verlaging van de tekencommissie leidt tot 1% rendementsverbetering. Echter, voor de gevolmachtigde is het effect enorm. Het gaat het al snel om 8% van de bruto-omzet en daarmee om 50% van de brutowinst. Waarom wordt de gewenste rendementsverbetering niet bereikt door de brutopremies met 1% te verhogen?

Ten tweede wordt gesteld dat het provinciale kanaal goedkoper opereert, daarmee implicerend dat het volmachtkanaal inefficiënt opereert. Dit is echter appels met peren vergelijken. De kosten binnen het provinciale kanaal van verzekeraars zijn geen maatstaf voor het volmachtkanaal. De verlaging van kosten van de verzekeraar in het provinciale kanaal zijn deels bereikt door werkzaamheden te staken of te verleggen naar de aangesloten tussenpersonen. De lagere kostenstructuur van het provinciale kanaal voor verzekeraars heeft dan ook geleid tot een hogere kostenstructuur voor tussenpersonen. Daardoor is het provinciale kanaal voor tussenpersonen inefficiënt en duur geworden.

Serviceproviders en volmachten hebben deze verschraling van dienstverlening aangegrepen door de tussenpersonen te ontzorgen. Daarbij hebben zij de unieke plaats in de keten gebruikt om efficiënt vergelijken mogelijk te maken. De ontwikkeling in premievolumes laten hun succes zien: provinciale premievolumes dalen terwijl volmacht-premievolumes stijgen. Het volmachtkanaal en het provinciale kanaal zijn onvergelijkbare distributiekanalen geworden, die door hun verschil echter ook keuze bieden aan klanten. Een keuze die heeft geleid tot een fijnmazige en laagdrempelige toegang voor eindklanten. Het succes van het volmachtkanaal wordt met name genoten bij de aangesloten tussenpersonen, die met behulp van serviceproviders efficiënt kunnen werken ten behoeve van de eindklant.

Het belang van de eindklant dient centraal te staan. Die is op de korte termijn gebaat bij lage premies, maar op de lange termijn bij continuïteit van dienstverlening. Als je als volmachtgever een verlaging wilt doorvoeren van de vergoeding die je aan businesspartners gunt, moet je daarvoor uitstekende argumenten hebben. Anderzijds dien je ervan overtuigd te zijn, dat je een dergelijke verlaging kunt doorvoeren zonder gevaar voor de continuïteit van businesspartners.

‘Het belang van de eindklant dient centraal te staan’

In de huidige markt, waarin het aantal volmachtgevers afneemt en de machtsbalans is verstoord, rust op de overgebleven volmachtgevers een grote verantwoordelijkheid om te waken voor het belang van de businesspartners. Een gezond financieel bedrijfsmodel is cruciaal, niet alleen voor die businesspartners, maar vooral ook voor de miljoenen klanten die via dat kanaal bediend worden.

Reactie toevoegen

 
Editie
Oproep aan de sector

Oproep aan de sector

In navolging van Yarden en NNEK heeft ook MultiSafe een klantjaarverslag uitgebracht. Het idee voor dergelijke verslagen is ontstaan op het New Financial Forum....

MultiSafe reikt Klantverslag uit aan Yarden

MultiSafe reikt Klantverslag uit aan Yarden

In navolging van Yarden heeft MultiSafe een Klantjaarverslag uitgebracht. Michael Mackaaij (MultiSafe) overhandigde woensdag 16 december het eerste Klantverslag...

Multisafe start campagne brandpreventie

Multisafe start campagne brandpreventie

MultiSafe is een brandpreventiecampagne gestart. De brand die in dit kader in het eigen pand was gefotoshopt, is als 1 april-grap rondgestuurd. MultiSafe liet de...

"consumentenbond toont zich slecht verliezer"

"consumentenbond toont zich slecht verliezer"

"De Consumentenbond toont zich een slecht verliezer. Daar schiet niemand wat mee op. Consumenten niet, uw organisatie niet en ook de assurantiebranche niet",...

Multisafe: "uitspraak kon niet duidelijker"

Multisafe: "uitspraak kon niet duidelijker"

"MultiSafe is blij met de uitspraak, en met name met de uitgebreide argumentatie die aan duidelijkheid niets te wensen over laat." Aldus MultiSafe op haar...

"verlies zaak tegen MultiSafe verlies voor klant"

"verlies zaak tegen MultiSafe verlies voor klant"

De Consumentenbond beraadt zich op de uitspraak in de zaak tussen haar en MultiSafe, nadat de rechtbank in Utrecht MultiSafe in het gelijk heeft gesteld. Ondertussen...

Multisafe: Consumentenbond in ongelijk gesteld

Multisafe: Consumentenbond in ongelijk gesteld

MultiSafe heeft bij de introductie van een vaste basisbijdrage rechtmatig gehandeld. Dat oordeelde woensdagochtend de rechtbank in Utrecht in de zaak die de Consumentenbond...

Woensdagochtend uitspraak \'multisafe\'

Woensdagochtend uitspraak \'multisafe\'

De rechtbank in Utrecht doet woensdagochtend inderdaad zoals verwacht uitspraak in de zaak van de Consumentenbond tegen MultiSafe. De Consumentenbond verwijt MuliSafe...

Vonnis in zaak consumentenbond\/multisafe op 16 mei

Vonnis in zaak consumentenbond\/multisafe op 16 mei

Op 16 mei doet de rechtbank Utrecht uitspraak in de zaak die de Consumentenbond heeft aangespannen tegen MultiSafe. Omdat de zaak als mediagevoelig is aangemerkt,...

Praktijktips topadviseurs succesvolle nieuwe beloningsmodellen

Praktijktips topadviseurs succesvolle nieuwe beloningsmodellen

VVP organiseert op 6 februari 2012 de praktijkdag 'Beloningstips uit de praktijk', een must go voor adviseurs in transitie. Alle professionele adviseurs in Nederland...