Verbetering of tijdverspilling?

Christel van Bommel (portret)

(Christel van Bommel- Versluijs in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Wat 2023 ons gaat brengen? Dat is altijd afwachten, maar er zijn plannen genoeg. Om er een voor de branche uit te pakken: het dienstverleningsdocument (DVD) wordt vervangen door de vergelijkingskaart. De vraag is: is dit een verbetering of tijdverspilling?

Uit een evaluatie door de AFM van het provisieverbod is gebleken dat de klant het DVD onvoldoende gebruikt. Daarom heeft de minister van Financiën afgelopen zomer besloten dat het DVD moet worden vervangen door de vergelijkingskaart. Met als doel: een duidelijker document dat klanten stimuleert om dienstverleners te vergelijken. Maar de vraag is: vergelijken klanten dienstverleners wel door dit soort informatiedocumenten naast elkaar te leggen? Volgens mij niet. Vergelijken doe je door de website van dienstverlener te bekijken, meestal na aanbeveling van iemand die al jaren klant is bij die dienstverlener of daar al jaren mee samenwerkt. Je leest reviews en maakt een afspraak voor een intakegesprek om te kijken of er een klik met de adviseur is. Dat vertelt die vergelijkingskaart namelijk niet: wat de ervaringen van anderen zijn en of de (potentiële) klant het vertrouwen heeft in de adviseur dat hij op basis van zijn persoonlijke en financiële situatie een echt goed advies krijgt.

Wat staat er dan wel op de vergelijkingskaart? Wat de financiële dienstverlener voor de klant kan doen: advies, bemiddelen of allebei en in welke producten. Hoe je advies kunt krijgen: op kantoor, bij de klant thuis, videogesprek, etcetera. Dan is er ook nog ruimte voor de adviseur om uit te leggen waarom de klant voor hem moet kiezen. In maximaal 300 woorden. Ook wordt vermeld de adviseur op onafhankelijke of afhankelijke basis adviseert en wat de gemiddelde prijs voor de dienstverlening is. Oude wijn in nieuwe zakken als je het mij vraagt. Waarom wordt er niet een document dat echt iets toevoegt ontwikkeld?

‘Vergelijkingskaart oude wijn in nieuwe zakken’

Kwartetten?

Net als de DVD-generator stelt de AFM, als de definitieve vormgeving van de kaart bekend is, een applicatie beschikbaar waarmee de kaarten kunnen worden gemaakt. En dan? Kwartetten? Gaat een klant daadwerkelijk bij meerdere adviseurs langs voor een kennismaking en dan thuis de kaarten vergelijken? Dat doen klanten nu toch ook niet? Alle (nieuwe) klanten ontvangen voorafgaand aan de dienstverlening netjes een DVD, maar of ze dit ook lezen? De klant krijgt al zoveel informatie.

Als straks, de verwachting is april 2023, de vergelijkingskaart klaar is hebben financieel dienstverleners een half jaar de tijd om hun DVD’s om te zetten naar vergelijkingskaarten. In hun opdrachtbevestiging en op de website vervangen ze het ene woord voor het andere en de klant tekent netjes voor ontvangst. Vinkje gezet, klaar is Kees.

Als het echt anders had gemoeten, had het dan ook anders gedaan. Meer van deze tijd. Een document met tekst, dat maar door weinig mensen wordt gelezen en waar niemand op zit te wachten is naar mijn idee geen verbetering maar een verspilling van tijd. Tijd die veel beter aan de klant kan worden besteed.

Reactie toevoegen

 

Reacties

jeroen wolfsen - moneywise 6 april 2023

Ik had het niet beter kunnen verwoorden. Dit zijn bedenksel van AFM-ers die heel ver af staan van de praktijk.

Meer over
Duurzame drager, lekker praktisch

Duurzame drager, lekker praktisch

(Christel van Bommel-Versluijs, compliance-deskundige, in Ken je vak! VVP 2-2024) Kifid oordeelde recent in twee uitspraken dat de (gewijzigde) voorwaarden van...

Modelbrief

Modelbrief

(Adfiz in Ken je vak! VVP 2-2024) Samen met het Verbond van Verzekeraars heeft Adfiz stappen gezet om het traject collectieve waardeoverdracht te standaardiseren...

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

Hoe operationaliseer je een getraind algoritme?

(Dennie van den Biggelaar, Onesurance, in Ken je vak! VVP 2-2024) In dit tweede deel van de serie AI in de Adviespraktijk beantwoorden we de vraag: hoe operationaliseer...

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024: nieuwe gezichten in 'Uit de adviespraktijk'

VVP 2-2024, dinsdag verschenen, introduceert nieuwe gezichten in die o zo leuke rubriek ‘Uit de adviespraktijk’: Christian Dijkhof (Dijkhof & Partners,...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Met vreugde geven wij kennis…

Met vreugde geven wij kennis…

(Annemieke Postema, AOVdokter, in Ken je vak! VVP 2-2024) Minimaal de helft van de ondernemers besteedt weinig aandacht aan de zwangerschapsuitkering. Hopelijk...

Gedoe met taal

Gedoe met taal

(Mieke Dadema, Soepel, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wie bezig is met een onderwerp als laaggeletterdheid word zelf bewuster van zijn of haar eigen taalvaardigheid....

Blijf in beweging

Blijf in beweging

(Sonja Stalfoort, PuurKlant, in Ken je vak! VVP 2-2024) Wat klanten vandaag een goede klantervaring vinden, kan morgen alweer achterhaald zijn. Het punt waarop...

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

VVP Ken je vak! Duurzaamheid: rode draad bij vergroening

(Björn Jalving, Turien/Ansvar, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Over waarom een duurzame samenleving noodzakelijk is, raken we nooit uitgeschreven. Maar wat zullen...