Verbreding van advies helpt klanten verder
(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De adviesmarkt verbreedt zich, ziet Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships bij Nationale-Nederlanden (NN). Hypotheekadvies wordt woonadvies en bij schadeverzekeringen verschuift het vizier naar preventie, veilig verduurzamen en bedrijfscontinuiteit. “Met onze extra diensten, tooling en data-inzichten kunnen adviseurs hun klanten nog beter van dienst zijn.”
“Klanten bedienen met verzekeringen en een productcheck op prijs en condities, dat is de basis,” vindt Harry van der Zwan. Het verschil maak je met advies, is zijn stellige overtuiging. Klanten vinden extra adviesdiensten bij een verzekeringsproduct steeds belangrijker. “Voor een ondernemer is bedrijfscontinuïteit cruciaal. Alleen een goede verzekering is daarvoor nog geen garantie.”
‘De adviseur wordt voor de klant als het ware een risico- en zorgplichtmanager’
“Ik zal een voorbeeld geven”, zegt Van der Zwan. “Stel, je bent horecaondernemer en hebt een strandpaviljoen dat tot de grond toe afbrandt. Beroer der kan het niet, net nu het zomerseizoen begint. Je bedrijf ligt stil, precies in de periode waarvan je het moet hebben. Dat is echt rampzalig, ook als je goed verzekerd bent. Daarom hebben we DataSmart ontwikkeld. DataSmart is een service waarbij slimme sensoren veelvoorkomende brandrisico’s monitoren, waaronder slijtage of overbelasting in de meterkast. Zodra een verhoogd brandrisico gesignaleerd wordt, krijg je als horecaondernemer een melding en een advies wat je kunt doen.”
Notificatiesysteem voor inspecties
Van der Zwan vindt tooling en data-inzichten zo belangrijk, omdat ze inzicht geven en het mogelijk maken risico’s te beperken. Hij geeft nog een voorbeeld. “Boven een schadepolis hangt altijd de vraag of de vereiste keuringen nog geldig zijn. Klanten zijn daar niet mee bezig, want daar hebben ze een adviseur voor. Maar die adviseur heeft heel véél klanten en tovert deze informatie niet zomaar tevoorschijn. Hoe mooi is het dan als er een systeem is, dat adviseurs tijdig en automatisch waarschuwt als klanten inspecties moeten laten uitvoeren? Daarom werken we momenteel aan een notificatie systeem, dat dit mogelijk maakt.”
Een notificatiesysteem helpt zowel de adviseur als de klant, benadrukt Van der Zwan. “Zo’n systeem maakt het verzekeringsproduct beter en het advies sterker. Wanneer klanten een verzekering afsluiten, verwachten zij dat schade gedekt is. De notificaties zor gen ervoor dat dit zo blijft. Natuurlijk staat in de voorwaarden dat we dekken bij brand, maar niet als bepaalde keuringen niet zijn geweest. Dan is een reminder daarvoor bijzonder waardevol.”
De adviseur wordt volgens Van der Zwan steeds meer een consultant die inzicht geeft in schaderisico’s en het beperken daarvan. “De adviseur wordt voor de klant als het ware een risico- en zorgplichtmanager. En NationaleNederlanden ondersteunt adviseurs in die rol en versterkt hun positie.”
Harry van der Zwan: ‘Wij transformeren van hypotheekverstrekker naar woondienstverlener.’
Kennis delen
Een versterkende rol ziet NN eveneens voor zichzelf weggelegd bij hypotheken en verduurzaming. Eind mei verscheen bijvoorbeeld de whitepaper Van droom naar eerste koopwoning over uitdagingen en kansen voor starters op de woningmarkt. Deze whitepaper is bedoeld om financieel adviseurs die hypotheek advies geven te inspireren en te informeren over koopstarters. En in april verscheen het trendrapport Duurzame mobiliteit over de misvattingen en het gebrek aan kennis die die transitie in de weg staan. Beide publicaties zijn te downloaden van de NN-website. Daar is ook een tool te vinden waarmee adviseurs de kosten van elektrisch rijden voor hun klanten kunnen berekenen ( elektrischrijden.nn.nl).
Veilig verduurzamen
Van der Zwan: “In de meeste huishoudens is verduurzaming een belangrijk thema, zeker als de gasprijs stijgt. Dat is een grote hap uit het huishoudboekje en daarmee is verduurzaming écht een terrein voor financieel adviseurs. Want waar begin je als klant? Energiebesparing? Isolatie? Duurzame energievoorziening? En heb je hiervoor straks nog de juiste opstalverzekering? Adviseurs zijn bij uitstek in staat om klanten inzicht te geven in de financiële gevolgen van de verschillende opties.”
Bij verbreding van hypotheekadvies naar woonadvies kan het intermediair ook op Nationale-Nederlanden rekenen. Wij transformeren van hypotheekverstrekker naar woondienstverlener. Met een gecombineerd productenpalet op het gebied van wonen. Dit producten- en dienstenpalet omvat onder andere hypotheken, woonverzekeringen, overlijdensrisicoverzekering en rechtsbijstandsverzekering. Aangevuld met duurzaam schadeherstel en andere diensten.
Verzekerbaarheid
Zonnepanelen zijn bij NN al langer standaard meeverzekerd in de opstalverzekering. Maar verduurzaming stelt verzekeraars geregeld voor uitdagingen, zo beaamt Van der Zwan. “Wij vinden dat verzekerbaarheid verduurzaming niet in de weg hoeft te staan. Dus nemen we allerlei initiatieven om duurzame risico’s te verzekeren. Schade door zonnepaneeldeeltjes – bijvoorbeeld na een brand – verzekeren we daarom mee op de zakelijke milieuschadeverzekering.”
Een greep uit de andere duurzaamheidsinitiatieven. NN heeft een eigen herstelnetwerk ingericht met als doel het herstel van schade te verduurza-men door – zo mogelijk – te gaan her stellen in plaats van vervangen. En Nationale-Nederlanden heeft een zogeheten Klimaat Acceptatie Team. Hier kunnen adviseurs nieuwe risico’s door verduurzamingsinitiatieven melden. Het team onderzoekt dan of er een oplossing mogelijk is.
Advies van waarde
Van der Zwan: “Als NN geloven wij in de waarde van onafhankelijk advies. Ad viseurs weten als geen ander wat hun klanten drijft en bezighoudt. Daarom hechten we aan een goede relatie met adviseurs en ontwikkelen we proposities en extra diensten zoveel mogelijk in cocreatie met hen. Zo vergroten we samen de waarde van advies voor de klant: NN met proposities, kennis, tooling en data, de adviseur met onafhankelijk advies.”
Reactie toevoegen
Meer aandacht nodig voor financiën en pensioenvoorlichting
Meer aandacht voor de privé - en bedrijfsfinanciën staat hoog op het lijstje van goede voornemens voor 2025. Een kwart van de particulieren, ruim de...
Adfiz Prestatie Onderzoek 2025 nominaties Verzekerbaarheid
DAS, Nationale-Nederlanden en TAF zijn genomineerd in de categorie Verzekerbaarheid van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: DAS met Contracten van...
Nominaties 'Duurzame ontwikkeling' Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
AnsvarIdéa/Turien, De Goudse en Nationale-Nederlanden zijn genomineerd in categorie Duurzame ontwikkeling van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie...
Pensioenbewustzijn blijven aanjagen
(Uit VVP 5-6 2024) Het nieuwe pensioenstel betekent niet ineens een veel groter pensioenbewustzijn. Het zal nodig blijven dat bewustzijn aan te jagen. Dat stellen...
Samen bouwen aan een gezond(er) Nederland
(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP 5-6 2024) Wat zijn jouw goede voornemens voor het nieuwe jaar? Grote kans dat gezond(er) leven één...
Eerste nominaties Adfiz Prestatie Onderzoek 2025
Nationale-Nederlanden, Scildon en TAF zijn genomineerd in de categorie Klantbelang van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2025. Nominatie 1: “Met het Letselschade...
NN: volmacht voor Domcura in Duitsland
Nationale-Nederlanden Schade Intermediair gaat samenwerken met de Duitse verzekeringsspecialist Domcura in Kiel. Met het partnerschap wordt NN in een volmachtconstructie...
Nieuwbouw is bij woningzoekers populairder dan bestaande bouw
Van de woningzoekenden en huiseigenaren geeft 39 procent de voorkeur aan wonen in een nieuwe, moderne woonwijk, wat aanzienlijk meer is dan de 25 procent die liever...
NN haalt particuliere schadeportefeuille weer naar huis
Nationale-Nederlanden gaat per 1 juli 2026 haar intermediaire particuliere schadeverzekeringen weer zelf beheren. Edwin Grutterink, directeur Nationale-Nederlanden...
Helft klanten van adviseurs is neutraal over hoogte provisie
(Update 10 oktober). Wat een financieel adviseur allemaal bij schadeverzekeringen voor de klant doet is onvoldoende bekend bij het publiek. Zowel bij mensen zonder...