Verbreding van advies helpt klanten verder

Kennisartikel Nationale-Nederlanden foto Harry_van_der_Zwam-24-04-16-69

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De adviesmarkt verbreedt zich, ziet Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships bij Nationale-Nederlanden (NN). Hypotheekadvies wordt woonadvies en bij schadeverzekeringen verschuift het vizier naar preventie, veilig verduurzamen en bedrijfscontinuiteit. “Met onze extra diensten, tooling en data-inzichten kunnen adviseurs hun klanten nog beter van dienst zijn.”

...

“Klanten bedienen met verzekeringen en een productcheck op prijs en condities, dat is de basis,” vindt Harry van der Zwan. Het verschil maak je met advies, is zijn stellige overtuiging. Klanten vinden extra adviesdiensten bij een verzekeringsproduct steeds belangrijker. “Voor een ondernemer is bedrijfscontinuïteit cruciaal. Alleen een goede verzekering is daarvoor nog geen garantie.”

‘De adviseur wordt voor de klant als het ware een risico- en zorgplichtmanager’

“Ik zal een voorbeeld geven”, zegt Van der Zwan. “Stel, je bent horecaondernemer en hebt een strandpaviljoen dat tot de grond toe afbrandt. Beroer der kan het niet, net nu het zomerseizoen begint. Je bedrijf ligt stil, precies in de periode waarvan je het moet hebben. Dat is echt rampzalig, ook als je goed verzekerd bent. Daarom hebben we DataSmart ontwikkeld. DataSmart is een service waarbij slimme sensoren veelvoorkomende brandrisico’s monitoren, waaronder slijtage of overbelasting in de meterkast. Zodra een verhoogd brandrisico gesignaleerd wordt, krijg je als horecaondernemer een melding en een advies wat je kunt doen.”

Notificatiesysteem voor inspecties

Van der Zwan vindt tooling en data-inzichten zo belangrijk, omdat ze inzicht geven en het mogelijk maken risico’s te beperken. Hij geeft nog een voorbeeld. “Boven een schadepolis hangt altijd de vraag of de vereiste keuringen nog geldig zijn. Klanten zijn daar niet mee bezig, want daar hebben ze een adviseur voor. Maar die adviseur heeft heel véél klanten en tovert deze informatie niet zomaar tevoorschijn. Hoe mooi is het dan als er een systeem is, dat adviseurs tijdig en automatisch waarschuwt als klanten inspecties moeten laten uitvoeren? Daarom werken we momenteel aan een notificatie systeem, dat dit mogelijk maakt.”

Een notificatiesysteem helpt zowel de adviseur als de klant, benadrukt Van der Zwan. “Zo’n systeem maakt het verzekeringsproduct beter en het advies sterker. Wanneer klanten een verzekering afsluiten, verwachten zij dat schade gedekt is. De notificaties zor gen ervoor dat dit zo blijft. Natuurlijk staat in de voorwaarden dat we dekken bij brand, maar niet als bepaalde keuringen niet zijn geweest. Dan is een reminder daarvoor bijzonder waardevol.”

De adviseur wordt volgens Van der Zwan steeds meer een consultant die inzicht geeft in schaderisico’s en het beperken daarvan. “De adviseur wordt voor de klant als het ware een risico- en zorgplichtmanager. En NationaleNederlanden ondersteunt adviseurs in die rol en versterkt hun positie.”

Harry van der Zwan: ‘Wij transformeren van hypotheekverstrekker naar woondienstverlener.’

Kennis delen

Een versterkende rol ziet NN eveneens voor zichzelf weggelegd bij hypotheken en verduurzaming. Eind mei verscheen bijvoorbeeld de whitepaper Van droom naar eerste koopwoning over uitdagingen en kansen voor starters op de woningmarkt. Deze whitepaper is bedoeld om financieel adviseurs die hypotheek advies geven te inspireren en te informeren over koopstarters. En in april verscheen het trendrapport Duurzame mobiliteit over de misvattingen en het gebrek aan kennis die die transitie in de weg staan. Beide publicaties zijn te downloaden van de NN-website. Daar is ook een tool te vinden waarmee adviseurs de kosten van elektrisch rijden voor hun klanten kunnen berekenen ( elektrischrijden.nn.nl).

Veilig verduurzamen

Van der Zwan: “In de meeste huishoudens is verduurzaming een belangrijk thema, zeker als de gasprijs stijgt. Dat is een grote hap uit het huishoudboekje en daarmee is verduurzaming écht een terrein voor financieel adviseurs. Want waar begin je als klant? Energiebesparing? Isolatie? Duurzame energievoorziening? En heb je hiervoor straks nog de juiste opstalverzekering? Adviseurs zijn bij uitstek in staat om klanten inzicht te geven in de financiële gevolgen van de verschillende opties.”

Bij verbreding van hypotheekadvies naar woonadvies kan het intermediair ook op Nationale-Nederlanden rekenen. Wij transformeren van hypotheekverstrekker naar woondienstverlener. Met een gecombineerd productenpalet op het gebied van wonen. Dit producten- en dienstenpalet omvat onder andere hypotheken, woonverzekeringen, overlijdensrisicoverzekering en rechtsbijstandsverzekering. Aangevuld met duurzaam schadeherstel en andere diensten.

Verzekerbaarheid

Zonnepanelen zijn bij NN al langer standaard meeverzekerd in de opstalverzekering. Maar verduurzaming stelt verzekeraars geregeld voor uitdagingen, zo beaamt Van der Zwan. “Wij vinden dat verzekerbaarheid verduurzaming niet in de weg hoeft te staan. Dus nemen we allerlei initiatieven om duurzame risico’s te verzekeren. Schade door zonnepaneeldeeltjes – bijvoorbeeld na een brand – verzekeren we daarom mee op de zakelijke milieuschadeverzekering.”

Een greep uit de andere duurzaamheidsinitiatieven. NN heeft een eigen herstelnetwerk ingericht met als doel het herstel van schade te verduurza-men door – zo mogelijk – te gaan her stellen in plaats van vervangen. En Nationale-Nederlanden heeft een zogeheten Klimaat Acceptatie Team. Hier kunnen adviseurs nieuwe risico’s door verduurzamingsinitiatieven melden. Het team onderzoekt dan of er een oplossing mogelijk is.

Advies van waarde

Van der Zwan: “Als NN geloven wij in de waarde van onafhankelijk advies. Ad viseurs weten als geen ander wat hun klanten drijft en bezighoudt. Daarom hechten we aan een goede relatie met adviseurs en ontwikkelen we proposities en extra diensten zoveel mogelijk in cocreatie met hen. Zo vergroten we samen de waarde van advies voor de klant: NN met proposities, kennis, tooling en data, de adviseur met onafhankelijk advies.”

Reactie toevoegen

 
VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

VVP Advies Award 2024 voor toekomstbouwer du Gardijn

Het advieskantoor du Gardijn is de publiekswinnaar van de VVP Advies Award 2024. Het kantoor kreeg de meeste stemmen in de finaleronde dinsdagmiddag. Nieuw in...

VVP Advies Award 2024: uw stem telt!

VVP Advies Award 2024: uw stem telt!

Ga op 1 oktober om 16.00 uur naar www.adviesawards.nl en bepaal mee wie van de drie finalisten de VVP Advies Award 2024 wint! Uw stem telt, dus laat haar niet...

Verder kijken dan OCTAS-rapport

Verder kijken dan OCTAS-rapport

(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Het zesde VVP-event Inkomen viel met de neus in de boter. Immers, SZW was net de internetconsultatie gestart van het wetsvoorstel...

Verzuim verlagen

Verzuim verlagen

(Uit katern Inkomen, VVP 4-2024) Nationale-Nederlanden riep in haar kennissessie op het VVP-event Inkomen adviseurs op te helpen bij het verlagen van het ziekteverzuim...

Wat is werkelijk van waarde in het leven?

Wat is werkelijk van waarde in het leven?

(André van Luijk, Bureau van Luijk, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Ook als je enorm veel geld of bezittingen hebt, kun je slaaf van je geld of...

Alles in het belang van de klant

Alles in het belang van de klant

(Barbara Stoopman, Nouveau Consultancy, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat betekent de waarde van advies voor mij als adviseur? Over deze vraag moest...

De waarde van duurzaam advies

De waarde van duurzaam advies

(Kees Dullemond, INSVER, in VVP-special De Waarde van Advies) We staan aan het begin van de transitie naar meer duurzaamheid in de samenleving en de verzekeringsbranche....

Leef jouw unieke waarde

Leef jouw unieke waarde

(Maurice van den Hemel, business coach, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Hoe communiceer ik mijn unieke waarde? Wat is deze waarde dan eigenlijk? Dit...

Creëer waarde voor je klant en win zielen

Creëer waarde voor je klant en win zielen

(Turhan Özgüner, voorzitter NVHP, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Recent begeleidde ik de algemene ledenvergadering van de nvhp. Deze keer...

"We moeten onze meerwaarde meer bij onze klanten onder de aandacht brengen"

"We moeten onze meerwaarde meer bij onze klanten onder de aandacht brengen"

Bert Sonneveld, voorzitter Federatie van Assurantieclubs, roept in een column adviseurs en organisaties van adviseurs op hun toevoegde waarde meer te benadrukken....