Verbreding van advies helpt klanten verder
(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De adviesmarkt verbreedt zich, ziet Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships bij Nationale-Nederlanden (NN). Hypotheekadvies wordt woonadvies en bij schadeverzekeringen verschuift het vizier naar preventie, veilig verduurzamen en bedrijfscontinuiteit. “Met onze extra diensten, tooling en data-inzichten kunnen adviseurs hun klanten nog beter van dienst zijn.”
“Klanten bedienen met verzekeringen en een productcheck op prijs en condities, dat is de basis,” vindt Harry van der Zwan. Het verschil maak je met advies, is zijn stellige overtuiging. Klanten vinden extra adviesdiensten bij een verzekeringsproduct steeds belangrijker. “Voor een ondernemer is bedrijfscontinuïteit cruciaal. Alleen een goede verzekering is daarvoor nog geen garantie.”
‘De adviseur wordt voor de klant als het ware een risico- en zorgplichtmanager’
“Ik zal een voorbeeld geven”, zegt Van der Zwan. “Stel, je bent horecaondernemer en hebt een strandpaviljoen dat tot de grond toe afbrandt. Beroer der kan het niet, net nu het zomerseizoen begint. Je bedrijf ligt stil, precies in de periode waarvan je het moet hebben. Dat is echt rampzalig, ook als je goed verzekerd bent. Daarom hebben we DataSmart ontwikkeld. DataSmart is een service waarbij slimme sensoren veelvoorkomende brandrisico’s monitoren, waaronder slijtage of overbelasting in de meterkast. Zodra een verhoogd brandrisico gesignaleerd wordt, krijg je als horecaondernemer een melding en een advies wat je kunt doen.”
Notificatiesysteem voor inspecties
Van der Zwan vindt tooling en data-inzichten zo belangrijk, omdat ze inzicht geven en het mogelijk maken risico’s te beperken. Hij geeft nog een voorbeeld. “Boven een schadepolis hangt altijd de vraag of de vereiste keuringen nog geldig zijn. Klanten zijn daar niet mee bezig, want daar hebben ze een adviseur voor. Maar die adviseur heeft heel véél klanten en tovert deze informatie niet zomaar tevoorschijn. Hoe mooi is het dan als er een systeem is, dat adviseurs tijdig en automatisch waarschuwt als klanten inspecties moeten laten uitvoeren? Daarom werken we momenteel aan een notificatie systeem, dat dit mogelijk maakt.”
Een notificatiesysteem helpt zowel de adviseur als de klant, benadrukt Van der Zwan. “Zo’n systeem maakt het verzekeringsproduct beter en het advies sterker. Wanneer klanten een verzekering afsluiten, verwachten zij dat schade gedekt is. De notificaties zor gen ervoor dat dit zo blijft. Natuurlijk staat in de voorwaarden dat we dekken bij brand, maar niet als bepaalde keuringen niet zijn geweest. Dan is een reminder daarvoor bijzonder waardevol.”
De adviseur wordt volgens Van der Zwan steeds meer een consultant die inzicht geeft in schaderisico’s en het beperken daarvan. “De adviseur wordt voor de klant als het ware een risico- en zorgplichtmanager. En NationaleNederlanden ondersteunt adviseurs in die rol en versterkt hun positie.”
Harry van der Zwan: ‘Wij transformeren van hypotheekverstrekker naar woondienstverlener.’
Kennis delen
Een versterkende rol ziet NN eveneens voor zichzelf weggelegd bij hypotheken en verduurzaming. Eind mei verscheen bijvoorbeeld de whitepaper Van droom naar eerste koopwoning over uitdagingen en kansen voor starters op de woningmarkt. Deze whitepaper is bedoeld om financieel adviseurs die hypotheek advies geven te inspireren en te informeren over koopstarters. En in april verscheen het trendrapport Duurzame mobiliteit over de misvattingen en het gebrek aan kennis die die transitie in de weg staan. Beide publicaties zijn te downloaden van de NN-website. Daar is ook een tool te vinden waarmee adviseurs de kosten van elektrisch rijden voor hun klanten kunnen berekenen ( elektrischrijden.nn.nl).
Veilig verduurzamen
Van der Zwan: “In de meeste huishoudens is verduurzaming een belangrijk thema, zeker als de gasprijs stijgt. Dat is een grote hap uit het huishoudboekje en daarmee is verduurzaming écht een terrein voor financieel adviseurs. Want waar begin je als klant? Energiebesparing? Isolatie? Duurzame energievoorziening? En heb je hiervoor straks nog de juiste opstalverzekering? Adviseurs zijn bij uitstek in staat om klanten inzicht te geven in de financiële gevolgen van de verschillende opties.”
Bij verbreding van hypotheekadvies naar woonadvies kan het intermediair ook op Nationale-Nederlanden rekenen. Wij transformeren van hypotheekverstrekker naar woondienstverlener. Met een gecombineerd productenpalet op het gebied van wonen. Dit producten- en dienstenpalet omvat onder andere hypotheken, woonverzekeringen, overlijdensrisicoverzekering en rechtsbijstandsverzekering. Aangevuld met duurzaam schadeherstel en andere diensten.
Verzekerbaarheid
Zonnepanelen zijn bij NN al langer standaard meeverzekerd in de opstalverzekering. Maar verduurzaming stelt verzekeraars geregeld voor uitdagingen, zo beaamt Van der Zwan. “Wij vinden dat verzekerbaarheid verduurzaming niet in de weg hoeft te staan. Dus nemen we allerlei initiatieven om duurzame risico’s te verzekeren. Schade door zonnepaneeldeeltjes – bijvoorbeeld na een brand – verzekeren we daarom mee op de zakelijke milieuschadeverzekering.”
Een greep uit de andere duurzaamheidsinitiatieven. NN heeft een eigen herstelnetwerk ingericht met als doel het herstel van schade te verduurza-men door – zo mogelijk – te gaan her stellen in plaats van vervangen. En Nationale-Nederlanden heeft een zogeheten Klimaat Acceptatie Team. Hier kunnen adviseurs nieuwe risico’s door verduurzamingsinitiatieven melden. Het team onderzoekt dan of er een oplossing mogelijk is.
Advies van waarde
Van der Zwan: “Als NN geloven wij in de waarde van onafhankelijk advies. Ad viseurs weten als geen ander wat hun klanten drijft en bezighoudt. Daarom hechten we aan een goede relatie met adviseurs en ontwikkelen we proposities en extra diensten zoveel mogelijk in cocreatie met hen. Zo vergroten we samen de waarde van advies voor de klant: NN met proposities, kennis, tooling en data, de adviseur met onafhankelijk advies.”
Reactie toevoegen
De waarde van advies volgens ChatGPT
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wat is de waarde van financieel advies? VVP vroeg het aan ChatGPT. Dit soort generatieve kunstmatige intelligentie...
(Partner in kennis Nh1816 in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De plek waar ‘een gulden een daalder waard is’ (of een euro een fors tikkie) is...
(Uit VVP-special De Waarde van Advies 2024) De financiële consument is niet bereid te betalen voor advies. Mensen die minder financieel geletterd zijn, snappen...
Kennissessie NN VVP-event Inkomen: samen ziekteverzuim verlagen
Nationale-Nederlanden riep in haar kennissessie op het VVP-event Inkomen adviseurs op te helpen bij het verlagen van het ziekteverzuim in Nederland. Ga in gesprek...
Als de wereld van je klant op z’n kop staat
(Partner in kennis ARAG in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Chimène (39 jaar) kreeg plotseling een discussie met haar buurman over de erfgrens van...
(Ron Heuts, Zekerheuts, in VVP-special De Waarde van Advies) Voor mij is de waarde van goed advies met de klant samen naar zijn bedrijf of persoonlijke situatie...
Risicogestuurd adviseren heeft de toekomst
(Partner in kennis Avéro Achmea in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Wie onderneemt, heeft te maken met onzekerheden. Maar hoe kom je erachter of dit...
(Enno Wiertsema, Adfiz, in VVP-special De Waarde van Advies 2024) Adviseurs moeten consumenten per 1 juli 2024 vóór het afsluiten van een nieuw contract...
Onveranderde waarde in een veranderende wereld
(Opinie Jan Berndsen, AFM, in VVP-special De Waarde van Advies) De toegevoegde waarde van een adviseur is onverminderd groot. Niet alleen omdat u producten kunt...
VVP-special De Waarde van Advies: advieswaarde meer uitdragen
De waarde van financieel advies is onmiskenbaar, maar het blijft belangrijk haar uit te dragen. Actieve provisietransparantie, schrijft Adfiz in de VVP-special De...