Verbreding van advies helpt klanten verder

Kennisartikel Nationale-Nederlanden foto Harry_van_der_Zwam-24-04-16-69

(Partner in kennis Nationale-Nederlanden in VVP-special De Waarde van Advies 2024) De adviesmarkt verbreedt zich, ziet Harry van der Zwan, Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships bij Nationale-Nederlanden (NN). Hypotheekadvies wordt woonadvies en bij schadeverzekeringen verschuift het vizier naar preventie, veilig verduurzamen en bedrijfscontinuiteit. “Met onze extra diensten, tooling en data-inzichten kunnen adviseurs hun klanten nog beter van dienst zijn.”

...

“Klanten bedienen met verzekeringen en een productcheck op prijs en condities, dat is de basis,” vindt Harry van der Zwan. Het verschil maak je met advies, is zijn stellige overtuiging. Klanten vinden extra adviesdiensten bij een verzekeringsproduct steeds belangrijker. “Voor een ondernemer is bedrijfscontinuïteit cruciaal. Alleen een goede verzekering is daarvoor nog geen garantie.”

‘De adviseur wordt voor de klant als het ware een risico- en zorgplichtmanager’

“Ik zal een voorbeeld geven”, zegt Van der Zwan. “Stel, je bent horecaondernemer en hebt een strandpaviljoen dat tot de grond toe afbrandt. Beroer der kan het niet, net nu het zomerseizoen begint. Je bedrijf ligt stil, precies in de periode waarvan je het moet hebben. Dat is echt rampzalig, ook als je goed verzekerd bent. Daarom hebben we DataSmart ontwikkeld. DataSmart is een service waarbij slimme sensoren veelvoorkomende brandrisico’s monitoren, waaronder slijtage of overbelasting in de meterkast. Zodra een verhoogd brandrisico gesignaleerd wordt, krijg je als horecaondernemer een melding en een advies wat je kunt doen.”

Notificatiesysteem voor inspecties

Van der Zwan vindt tooling en data-inzichten zo belangrijk, omdat ze inzicht geven en het mogelijk maken risico’s te beperken. Hij geeft nog een voorbeeld. “Boven een schadepolis hangt altijd de vraag of de vereiste keuringen nog geldig zijn. Klanten zijn daar niet mee bezig, want daar hebben ze een adviseur voor. Maar die adviseur heeft heel véél klanten en tovert deze informatie niet zomaar tevoorschijn. Hoe mooi is het dan als er een systeem is, dat adviseurs tijdig en automatisch waarschuwt als klanten inspecties moeten laten uitvoeren? Daarom werken we momenteel aan een notificatie systeem, dat dit mogelijk maakt.”

Een notificatiesysteem helpt zowel de adviseur als de klant, benadrukt Van der Zwan. “Zo’n systeem maakt het verzekeringsproduct beter en het advies sterker. Wanneer klanten een verzekering afsluiten, verwachten zij dat schade gedekt is. De notificaties zor gen ervoor dat dit zo blijft. Natuurlijk staat in de voorwaarden dat we dekken bij brand, maar niet als bepaalde keuringen niet zijn geweest. Dan is een reminder daarvoor bijzonder waardevol.”

De adviseur wordt volgens Van der Zwan steeds meer een consultant die inzicht geeft in schaderisico’s en het beperken daarvan. “De adviseur wordt voor de klant als het ware een risico- en zorgplichtmanager. En NationaleNederlanden ondersteunt adviseurs in die rol en versterkt hun positie.”

Harry van der Zwan: ‘Wij transformeren van hypotheekverstrekker naar woondienstverlener.’

Kennis delen

Een versterkende rol ziet NN eveneens voor zichzelf weggelegd bij hypotheken en verduurzaming. Eind mei verscheen bijvoorbeeld de whitepaper Van droom naar eerste koopwoning over uitdagingen en kansen voor starters op de woningmarkt. Deze whitepaper is bedoeld om financieel adviseurs die hypotheek advies geven te inspireren en te informeren over koopstarters. En in april verscheen het trendrapport Duurzame mobiliteit over de misvattingen en het gebrek aan kennis die die transitie in de weg staan. Beide publicaties zijn te downloaden van de NN-website. Daar is ook een tool te vinden waarmee adviseurs de kosten van elektrisch rijden voor hun klanten kunnen berekenen ( elektrischrijden.nn.nl).

Veilig verduurzamen

Van der Zwan: “In de meeste huishoudens is verduurzaming een belangrijk thema, zeker als de gasprijs stijgt. Dat is een grote hap uit het huishoudboekje en daarmee is verduurzaming écht een terrein voor financieel adviseurs. Want waar begin je als klant? Energiebesparing? Isolatie? Duurzame energievoorziening? En heb je hiervoor straks nog de juiste opstalverzekering? Adviseurs zijn bij uitstek in staat om klanten inzicht te geven in de financiële gevolgen van de verschillende opties.”

Bij verbreding van hypotheekadvies naar woonadvies kan het intermediair ook op Nationale-Nederlanden rekenen. Wij transformeren van hypotheekverstrekker naar woondienstverlener. Met een gecombineerd productenpalet op het gebied van wonen. Dit producten- en dienstenpalet omvat onder andere hypotheken, woonverzekeringen, overlijdensrisicoverzekering en rechtsbijstandsverzekering. Aangevuld met duurzaam schadeherstel en andere diensten.

Verzekerbaarheid

Zonnepanelen zijn bij NN al langer standaard meeverzekerd in de opstalverzekering. Maar verduurzaming stelt verzekeraars geregeld voor uitdagingen, zo beaamt Van der Zwan. “Wij vinden dat verzekerbaarheid verduurzaming niet in de weg hoeft te staan. Dus nemen we allerlei initiatieven om duurzame risico’s te verzekeren. Schade door zonnepaneeldeeltjes – bijvoorbeeld na een brand – verzekeren we daarom mee op de zakelijke milieuschadeverzekering.”

Een greep uit de andere duurzaamheidsinitiatieven. NN heeft een eigen herstelnetwerk ingericht met als doel het herstel van schade te verduurza-men door – zo mogelijk – te gaan her stellen in plaats van vervangen. En Nationale-Nederlanden heeft een zogeheten Klimaat Acceptatie Team. Hier kunnen adviseurs nieuwe risico’s door verduurzamingsinitiatieven melden. Het team onderzoekt dan of er een oplossing mogelijk is.

Advies van waarde

Van der Zwan: “Als NN geloven wij in de waarde van onafhankelijk advies. Ad viseurs weten als geen ander wat hun klanten drijft en bezighoudt. Daarom hechten we aan een goede relatie met adviseurs en ontwikkelen we proposities en extra diensten zoveel mogelijk in cocreatie met hen. Zo vergroten we samen de waarde van advies voor de klant: NN met proposities, kennis, tooling en data, de adviseur met onafhankelijk advies.”

Reactie toevoegen

 
NN start online portaal voor slachtoffers letselschade

NN start online portaal voor slachtoffers letselschade

NN heeft het Letselschadeportaal geopend. In dit portaal kunnen slachtoffers eenvoudig de afwikkeling van hun letselschade volgen, documenten uploaden en communiceren...

NN: "Advies Octas biedt opties voor oplossen hardheden WIA"

NN: "Advies Octas biedt opties voor oplossen hardheden WIA"

Nationale-Nederlanden is positief dat het rapport van OCTAS aandacht heeft voor de noodzaak van preventie en draagt graag hiervoor mogelijke praktische oplossingsrichtingen...

Met nieuwe functie Harry van der Zwan wil NN belang intermediaire kanaal verder onderstrepen

Met nieuwe functie Harry van der Zwan wil NN belang intermediaire kanaal verder onderstrepen

Nationale-Nederlanden heeft Harry van der Zwan benoemd tot Chief Commercial Officer Brokers & Partnerships. In zijn nieuwe functie rapporteert hij rechtstreeks...

Winnaars Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Winnaars Adfiz Prestatie Onderzoek 2024

Dazure, Florius, Nationale-Nederlanden en TAF zijn de categoriewinnaars van het Adfiz Prestatie Onderzoek 2024. De winnaars zijn donderdag bekend gemaakt op de Adfiz...

NN zet licht op groen voor verzekering sekswerkers

NN zet licht op groen voor verzekering sekswerkers

Nationale-Nederlanden kondigt aan dat ze per direct sekswerkers, werkzaam als zzp’er en ten minste 21 jaar oud, de mogelijkheid geeft zakelijke schadeverzekeringen...

Ook NN schikt in woekerpoliszaak

Ook NN schikt in woekerpoliszaak

Na a.s.r. schikt ook NN in de woekerpoliszaak van belangenorganisaties tegen de verzekeraar. Met de schikking is een bedrag gemoeid van 360 miljoen euro. Dit bedrag...

NN start campagne 'Maak je plannen waar, dit jaar'

NN start campagne 'Maak je plannen waar, dit jaar'

Om Nederlanders te motiveren in actie te komen, is Nationale-Nederlanden een campagne gestart met als thema 'Maak je plannen waar, dit jaar’. Hiermee spoort...

NN Hypotheken: "Duurzaamheid vraagt om een breder adviesmodel van hypotheekadviseurs"

NN Hypotheken: "Duurzaamheid vraagt om een breder adviesmodel van hypotheekadviseurs"

In de laatste aflevering van de podcastserie Inspiratieverhalen staat de visie van Nationale-Nederlanden op de rol van de adviseur bij het verduurzamen van de woningmarkt...

Pensioen en flexibiliteit belangrijke arbeidsvoorwaarden

Pensioen en flexibiliteit belangrijke arbeidsvoorwaarden

Werkgevers die zich willen onderscheiden op de krappe arbeidsmarkt hoeven volgens NN-onderzoek bij het zoeken van personeelsleden nog slechts op twee punten te focussen....

NN investeert in platform voor preventieve mantelzorgondersteuning

NN investeert in platform voor preventieve mantelzorgondersteuning

Nationale-Nederlanden verzelfstandigt de start-up Zorggenoot. NN Ventures neemt als medeoprichter een minderheidsbelang. Zorggenoot is een platform dat werkgevers...