Verhalen vertellen werkt

Ken je vak! Bouwstenen voor succes

(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 06-2022)  Als je onderscheidend wilt zijn, zul je moeten starten met het vertellen van een verhaal. Klanten kopen uiteindelijk niet wat je doet, maar waarom je het doet.

Als financieel adviseur neem je een unieke plek in in het leven van mensen. Helaas is deze waarde bijna niet te zien. Pak de gemiddelde website van een adviseur er maar eens bij. En misschien die van jezelf ook wel. Je zult zien dat er niet veel verschil te vinden is. Toch is elk kantoor uniek. Als wij in gesprek raken, blijkt er altijd een verhaal te zijn waarom het kantoor is ontstaan. Het is de basis voor jouw merk en jouw verhaal naar jouw klanten. Als je hiervan gebruik gaat maken, zorg je dat je klant ook echt voor jouw kantoor gaat kiezen.

Verhalen vertellen doen we al sinds eeuwen. En nog steeds gebruik je dit bewust en onbewust elke dag. Hoe beter de verhalen, hoe gemakkelijker te onthouden. Hoewel er hele onderzoeken zijn gedaan naar het vertellen van een goed verhaal en er inmiddels hele opleidingen voor worden gegeven kun je starten met deze drie stappen:

Het begin

In het begin introduceer je de hoofdpersoon (jij, je kantoor, etcetera). Je laat hier zien hoe je ooit begon en hoe het er dagdagelijks eruit zag toen je nog niet was wat je nu bent. In verhalenstijl wordt dit beschreven als ‘er was eens…’ en ‘elke dag’.

‘Hoe beter het verhaal, hoe gemakkelijker om te onthouden’

Het midden

Hier komt de plotwending. In verhalenstijl: ‘tot op een dag’. Wat is er destijds gebeurd waarom je nu het kantoor bent dat je bent. In een film herken je dit zodra het hoofdpersoon de uitdaging aangaat. Ofwel het is genoeg en nu neem ik actie (en beschrijf welke actie dan). Deze actie moet uitdagend zijn! Een besluit om voor jezelf te beginnen is niet voor iedereen zomaar genomen!

Daarna vertel je wat je toen allemaal overkwam (en daardoor…). Zorg dat jouw verhaal ook laat zien wat je uitdagingen zijn geweest (en hoe je die overwonnen hebt). Het is voor je klanten leuk om te lezen dat jij ook een mens bent.

Het einde

Tot slot geef je aan wat er nu allemaal is. Het ‘totdat uiteindelijk’ in het verhaal. En het ‘vanaf die dag’. Zodat ik precies weet waarom je doet wat je doet en hoe je daartoe gekomen bent.

Schrijf dit verhaal op. Bespreek dit met medewerkers, familie en vrienden. Oefen met wat vertrouwde klanten. Kijk goed wat hun reactie is. Een verhaal dat slaat op jouw identiteit lokt emoties uit. Zolang dat niet zo is, blijf je schaven aan dit verhaal. Net zolang je jouw klant raakt met jouw unieke verhaal. Dan weet je dat je goed zit. Klanten kunnen dan eindelijk echt voor jou kiezen. Als extra kun je hetzelfde doen met je klant in de hoofdrol. Volg dezelfde volgorde. Je zult merken dat behalve een goed product je nog veel meer te bieden hebt wat voor klanten veel meer waarde en nog relevanter is.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Grip, groei en geluk

Grip, groei en geluk

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 1-2025) Hoe zorg je ervoor dat jouw onderneming niet afhankelijk blijft van jouw persoonlijke inzet en tegelijkertijd...

Samen verder: valkuilen en kansen

Samen verder: valkuilen en kansen

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-6 2024) Veel ondernemers zoeken naar manieren om hun bedrijf te versterken. Een populaire oplossing is samenwerken...

Ken je vak!: maak het onzichtbare zichtbaar

Ken je vak!: maak het onzichtbare zichtbaar

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Op een zonnige dag in de Alpen zie ik paragliders hoog boven de bergen zweven. Het is een prachtig gezicht....

Bob Veldhuis: "Krapte op arbeidsmarkt grootste kopzorg"

Bob Veldhuis: "Krapte op arbeidsmarkt grootste kopzorg"

VVP vraagt sprekers en kennispartners van de VVP Ondernemersdag op 4 december naar ondernemersuitdagingen en praktijktips. Dit keer Bob Veldhuis, algemeen directeur...

Maak het onzichtbare zichtbaar

Maak het onzichtbare zichtbaar

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 4-2024) Op een zonnige dag in de Alpen zie ik paragliders hoog boven de bergen zweven. Het is een prachtig...

Klanten voor het leven

Klanten voor het leven

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak!, VVP 3-2024) Terwijl veel adviseurs zich richten op prijsconcurrentie of het aanbieden van de beste producten, vergeten...

Vergrijzing gouden kans

Vergrijzing gouden kans

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Vergaderingen die inspireren

Vergaderingen die inspireren

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...

Kernwaarden omzetten in gedrag

Kernwaarden omzetten in gedrag

(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...