Verhalen vertellen werkt
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in Ken je vak! VVP 06-2022) Als je onderscheidend wilt zijn, zul je moeten starten met het vertellen van een verhaal. Klanten kopen uiteindelijk niet wat je doet, maar waarom je het doet.
Als financieel adviseur neem je een unieke plek in in het leven van mensen. Helaas is deze waarde bijna niet te zien. Pak de gemiddelde website van een adviseur er maar eens bij. En misschien die van jezelf ook wel. Je zult zien dat er niet veel verschil te vinden is. Toch is elk kantoor uniek. Als wij in gesprek raken, blijkt er altijd een verhaal te zijn waarom het kantoor is ontstaan. Het is de basis voor jouw merk en jouw verhaal naar jouw klanten. Als je hiervan gebruik gaat maken, zorg je dat je klant ook echt voor jouw kantoor gaat kiezen.
Verhalen vertellen doen we al sinds eeuwen. En nog steeds gebruik je dit bewust en onbewust elke dag. Hoe beter de verhalen, hoe gemakkelijker te onthouden. Hoewel er hele onderzoeken zijn gedaan naar het vertellen van een goed verhaal en er inmiddels hele opleidingen voor worden gegeven kun je starten met deze drie stappen:
Het begin
In het begin introduceer je de hoofdpersoon (jij, je kantoor, etcetera). Je laat hier zien hoe je ooit begon en hoe het er dagdagelijks eruit zag toen je nog niet was wat je nu bent. In verhalenstijl wordt dit beschreven als ‘er was eens…’ en ‘elke dag’.
‘Hoe beter het verhaal, hoe gemakkelijker om te onthouden’
Het midden
Hier komt de plotwending. In verhalenstijl: ‘tot op een dag’. Wat is er destijds gebeurd waarom je nu het kantoor bent dat je bent. In een film herken je dit zodra het hoofdpersoon de uitdaging aangaat. Ofwel het is genoeg en nu neem ik actie (en beschrijf welke actie dan). Deze actie moet uitdagend zijn! Een besluit om voor jezelf te beginnen is niet voor iedereen zomaar genomen!
Daarna vertel je wat je toen allemaal overkwam (en daardoor…). Zorg dat jouw verhaal ook laat zien wat je uitdagingen zijn geweest (en hoe je die overwonnen hebt). Het is voor je klanten leuk om te lezen dat jij ook een mens bent.
Het einde
Tot slot geef je aan wat er nu allemaal is. Het ‘totdat uiteindelijk’ in het verhaal. En het ‘vanaf die dag’. Zodat ik precies weet waarom je doet wat je doet en hoe je daartoe gekomen bent.
Schrijf dit verhaal op. Bespreek dit met medewerkers, familie en vrienden. Oefen met wat vertrouwde klanten. Kijk goed wat hun reactie is. Een verhaal dat slaat op jouw identiteit lokt emoties uit. Zolang dat niet zo is, blijf je schaven aan dit verhaal. Net zolang je jouw klant raakt met jouw unieke verhaal. Dan weet je dat je goed zit. Klanten kunnen dan eindelijk echt voor jou kiezen. Als extra kun je hetzelfde doen met je klant in de hoofdrol. Volg dezelfde volgorde. Je zult merken dat behalve een goed product je nog veel meer te bieden hebt wat voor klanten veel meer waarde en nog relevanter is.
Reactie toevoegen
Meer over
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 2-2024) De Nederlandse bevolking vergrijst in rap tempo. Dit biedt perspectieven voor de financieel adviseur...
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! in VVP 1-2024) Door verschillende vormen van vergaderingen te hanteren en conflicten leidend te laten zijn, kunnen...
Kernwaarden omzetten in gedrag
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 6-2023) Door kernwaarden om te zetten in dagelijks gedrag, kan een organisatie een sterke en positieve bedrijfscultuur...
(Jelle Bartels, The Main Thing, in Ken je vak! VVP 5-2023) In de afgelopen jaren heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden in het landschap van de adviseur....
Ontdek je onderscheidende kracht
(Jelle Bartels van The Main Thing in katern 'Ken je Vak! in VVP 4, 2023) Volgens onderzoek van Bureau DFO willen adviseurs de komende tijd hun meerwaarde voor...
(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...
(Jelle Bartels van Next Step Factory in VVP 2) Een goede financieel adviseur helpt mensen beslissingen nemen over hun financiën. Maar hoe geef je goed advies...
(Jelle Bartels van Next Step Factory in katern Ken je vak! in VVP 1, 2023) Een adviseur verslaan op prijs en aanbod is redelijk gemakkelijk. Maar een adviseur...
(Jelle Bartels, Next Step Factory, in VVP 5) Als het in je bedrijf net lekker lijkt te gaan, is er vroeger of later weer een uitdaging die je aan moet gaan. Heb...