Verhoog je klanttevredenheid

Bert Sonneveld 2017!!!!

(Federatie van Assurantieclubs in VVP 6-2020) In toenemende mate zijn wij er ons allemaal van bewust dat het zo niet echt verder kan. De grenzen van wat de aarde aan kan, worden langzaam maar zeker bereikt. Wij allemaal worden gevraagd om ons steentje bij te dragen. Makkelijker gezegd dan gedaan zullen veel mensen denken. Hoe pak ik dit aan, waar moet ik beginnen en wat vinden mijn klanten hier allemaal van?

Op 21 januari 2021 vanaf 16:00 uur organiseert de Federatie van Assurantieclubs het webinar ‘FvActueel: betekenisvol ondernemen verhoogt klanttevredenheid’. Tijdens dit webinar zullen Bert Sonneveld (voorzitter van de Federatie), Willem Vreeswijk (VVP), Richard Meinders (SVC Groep en jurylid van de Advies Award) en Robert Witteveen (First Day Advisory Group) nut en noodzaak van duurzaam ondernemen, purpose, verandervermogen en innovatie met de deelnemers delen. Ook zullen twee (provinciale) winnaars van de Advies Award toelichten wat zij, ten aanzien van deze thema’s, hebben gedaan en waarom zij denken dat ze hebben gewonnen.

In de inleiding van Robert Witteveen zullen begrippen als ‘betekenisvol ondernemen’ en ‘innoveren’ worden toegelicht en in context tot de verzekeringswereld worden geplaatst. Zo wordt er ingegaan op de actuele ontwikkelingen met betrekking tot duurzaam ondernemen en worden er voorbeelden van binnen en buiten de sector gegeven van bedrijven die hier met succes mee bezig zijn.

Betekenis

Purpose of betekenis zijn woorden die makkelijk worden gebruikt maar wat betekenen ze nu eigenlijk? Hoe ben ik relevant voor mijn klanten, werknemers en andere stakeholders? Hoe blijf ik authentiek en geloofwaardig? En hoe blijf ik aantrekkelijk voor iedereen om mij heen? Als je al deze factoren hebt afgewogen, dan is een nieuwe koers binnen handbereik.

Echtheid is hierbij het enige mogelijke uitgangspunt. Niets is slechter dan dat een nieuwe koers niet meer blijkt te zijn dan alleen een communicatiestrategie. Door zo’n laagje chroom wordt heel snel heen geprikt. Dit betekent dat de nieuwe koers heel dichtbij jou als ondernemer moet liggen. Durf ik me zo kwetsbaar op te stellen naar mijn medewerkers en (zakelijke) relaties?

Als je dan een richting hebt gekozen, is het zaak je onderneming aan te passen aan de nieuwe koers. Dan wordt je bedrijf op de proef gesteld omdat het zich moet aanpassen aan de nieuwe werkelijkheid. De praktijk is in deze vaak krampachtig. Hoe zorg ik voor een juist klimaat zodat de beoogde veranderingen met succes worden uitgevoerd? Geef ik mijn medewerkers voldoende ruimte om een bijdrage te leveren, zijn ze maximaal betrokken bij de nieuwe richting en kunnen we de altijd aanwezige belemmeringen voldoende pareren?

Tot slot is het zaak om met de juiste creativiteit nieuwe proposities te ontwikkelen die passen bij het betekenisvolle doel. Innovatie is hierbij cruciaal. Antwoorden op vragen als: ‘Wie is mijn klant?’, ‘Wat is hun probleem?’ en ‘Hoe los ik die op?’ komen dan steevast langs.

Winnaars

Twee winnaars van de Advies Award doen hun verhaal waarom zij denken dat zij die prijs hebben gewonnen.

Wanneer hebben zij hun (nieuwe of vernieuwde) koers bepaald? En tegen welke hobbels zijn zij aangelopen en hoe hebben zij die beslecht? Ook wordt duidelijk dat het allemaal niet radicaal anders hoeft. Met stapsgewijze veranderingen kun je ook grote veranderingen doorvoeren.

Tijdens het webinar zullen theorie en praktijk als vanzelf met elkaar worden afgewisseld. Daarom staan ook Willem Vreeswijk en Richard Meinders aan tafel. Zij zullen de verbinding maken doordat ze nauw betrokken zijn bij het vaststellen van criteria voor de Advies Award en – vanuit hun kennis van de markt – kunnen zien wat succesvol is en wat niet. Het Economisch Bureau van ING heeft recent weer het einde van de traditionele tussenpersoon voorspeld. Een voorspelling die periodiek weer terugkomt, maar vooralsnog heeft het intermediair nog altijd een belangrijke rol in de financiële dienstverlening. Richard Meinders merkt in zijn dagelijkse adviespraktijk hoe ongelooflijk relevant het intermediair nog altijd is. Duurzaamheid gaat wat hem betreft dan ook niet alleen over het milieu, maar ook over maatschappelijke relevantie.

De sprekers en panelleden zullen onder leiding van Bert Sonneveld de discussie met elkaar aangaan over de rol van duurzaamheid in de verzekeringswereld in het algemeen en van de advieswereld in het bijzonder. Na afloop van dit webinar zul je als financieel advieskantoor voor jezelf scherp kunnen bepalen waar jij met jouw kantoor staat en welke betekenis je wilt toevoegen aan onze samenleving. nWil je deelnemen aan dit webinar, meld je dan aan via www.webinartv.nl/federatie-van-assurantieclubs/ of www.assurantieclubs.nl/webinars/

Reactie toevoegen

 
Federatie organiseert collectieve eedsessies

Federatie organiseert collectieve eedsessies

Op 7 mei hebben circa 80 leden van LAC Zuid (Maastricht) gezamenlijk de eed of belofte afgelegd. De bijeenkomst vormde de start van een serie collectieve eedsessies...

Vertrouwen in Nederlandse banken blijft laag

Vertrouwen in Nederlandse banken blijft laag

Het vertrouwen van de Nederlandse consument in banken is het afgelopen jaar licht gestegen maar blijft nog steeds laag in vergelijking met andere landen. Dit blijkt...

Verbond: "klanten positiever over zorgverzekeraars"

Verbond: "klanten positiever over zorgverzekeraars"

Klanten zijn dit jaar in het algemeen iets positiever over de dienstverlening door zorgverzekeraars dan in 2010. De waardering als rapportcijfer uitgedrukt steeg...