Verjonging is noodzakelijk

Marijn Hollema:

Hoe is het om jong te zijn en te werken in de financiële sector? VVP vraagt het aan de jeugd van tegenwoordig. Dit keer Marijn Hollema (27), Tim de Graaf (33) en Stefan Kwint (30) van Marsh Nederland. Ze beschouwen innovatie als cruciaal voor de toekomst van de bedrijfstak. Wacht daarbij niet tot de klant om die innovatie vraagt, maar stel je proactief op.

Bij alledrie de jonge Marsh-medewerkers is te proeven dat ze het contact met de klant – in hun geval doorgaans ondernemers – erg leuk vinden. Sowieso vanwege de enorme variatie die er bestaat aan ondernemers. Kwint: “Je komt in ons vak een heleboel bij zondere bedrijven en mensen tegen. Wat het verder heel boeiend maakt, is dat je zeker in het mkb vaak met de directeur of cfo aan tafel zit en meedenkt met de ondernemer.”

Daar zit ’m meteen ook een hele belangrijke slag die de sector heeft gemaakt. Het is geen eenrichtingsverkeer meer, de adviseur probeert zich werkelijk in te leven in de klant en van daaruit goede oplossingen aan te reiken. Diezelfde beweging maakt dat die oplossingen vandaag de dag uit een veel breder palet komen dan verzekeringen alleen.

Marijn Hollema is Client Advisor/Business Development Risk Management en eigenlijk is dat precies wat ze doet: samen met de ondernemer de juiste oplossingen uit het palet halen. Vervolgens is zij dan de schakel naar de specialisten. Zoals De Graaf (Broker Cyber & Engineering) en Kwint (Broker Liability). Maar nogmaals: het kan ook gaan om andere dan verzekeringsoplossingen dus.

De grote assurantiemakelaars hebben natuurlijk altijd wel al die ruimere blik gehad, maar de klant vráágt er nu ook steeds meer om. Hollema: “Dat is de transformatie op dit moment: dat ondernemers anders naar risicomanagement kijken. Ze verwachten van ons nu ook echt dat we trends observeren en met hen in gesprek gaan over de ontwikkelingen die we zien. Zonder dat we gelijk met producten aan komen zetten.”

Hollema gelooft niet dat de bewustwording zonder meer leidt tot een klantvraag naar specifieke oplossingen. Ze beschouwt het als de taak van de makelaar om die oplossingen proactief te bedenken. “De klant belt ons niet op en zegt: ik heb behoefte aan een vernieuwend financieel product. Zo werkt het niet. Wij zullen steeds de vinger aan de pols moeten houden en proactief inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Het is ook bij uitstek onze taak als makelaar om hierover voortdurend in gesprek te zijn met de aanbieders zoals verzekeraars.”

Nieuwe dimensie

Tim de Graaf staat momenteel veel in contact met verzekeraars over cyberrisico’s. Hij vertelt dat verzekeraars graag een beroep doen op de kennis van Marsh inzake cyberrisico’s. “Zodat hun verzekeringsvoorwaarden aansluiten op de marktbehoefte.”

De Graaf ziet dat verzekeraars, zeker de Nederlandse, zoekende zijn als het gaat om ‘cyber’. De risico’s zijn nieuw en een schade kan enorm zijn. Tegelijkertijd zit ’m daar het fascinerende, vindt hij. “Je hebt het over bijzondere nieuwe risico’s. Diefstal was vroeger iets in de trant van: een ruitje ingetikt en spullen meegenomen. Nu hebben we het over een hele nieuwe dimensie.”

Hollema noemt de zelfrijdende auto als nieuwe ontwikkeling die een grote impact zal gaan hebben. “Het Verbond van Verzekeraars maakte eind vorig jaar bekend de mogelijkheden en onmogelijkheden van een directe verzekering te onderzoeken. De verzekeraar handelt dan de schade af voor de eigen verzekerde. Maar als de autonoom rijdende auto ervoor zorgt dat er geen ongelukken meer zijn, is zo’n verzekering dan nog nodig?”

De Graaf denkt overigens niet dat ontwikkelingen als cyber en zelfrijdende auto leiden tot een totaal andere visie op verzekeren. “De basis van verzekeren staat vast. Zij doet al eeuwenlang goed haar werk. Waar het meer om gaat, is dat we het principe op maat snij den van de individuele klant. Dus minder standaardoplossingen en meer maatwerk.”

De Graafs collega-broker Stefan Kwint meent dat verzekeringen en andere vormen van risicofinanciering een vangnet zijn en moeten blijven. “Je kunt niet alle risico’s afdekken, al is het alleen al omdat de premie onbetaalbaar wordt. Maar het zou ook wonderlijk zijn: je gaat als ondernemer achterover hangen want wat er ook gebeurt, het is toch gedekt. Maar ondernemen is juist risico’s nemen! Ik heb het idee dat de bewustwording hiervan bij ondernemers ook toeneemt.”

De Graaf denkt dat ondernemers ook wel opletten. “Ondernemers zijn gebaat bij hun eigen continuïteit. Ze zullen er alles aan doen om schade te vermijden.”

Wk hockey

De Graaf, Hollema en Kwint zijn alledrie bij toeval in het verzekeringsvak gerold. Hollema: “Ik ben in contact gekomen met Marsh tijdens de wereldkampioenschappen hockey in 2014 in Den Haag. Marsh ontving daar toen relaties.”

Kwint werkt inmiddels 5,5 jaar bij Marsh. Dit terwijl hij door een vriend op de personeelsafdeling eigenlijk alleen was gevraagd om even administratief bij te springen in de organisatie. Van het een kwam echter het ander.

Zo verging het ook De Graaf. “Ik werkte bij een sport-centrum. Daar was ik al vrij snel opgeklommen tot bedrijfsleider en stuurde 50 tot 60 mensen aan. Stefan is een vriend van mij en zo werd ik benaderd door Marsh voor een openstaande vacature.”

Kwint zegt dat hij een stoffig beeld had van de financiële sector. “Maar toen ik hier eenmaal zat, ontdekte ik: dit zijn heel sociale mensen en echte vaklui.”

Hollema zegt dat ze haar beeld van de sector – mannen in grijze pakken – heeft moeten bijstellen. Zeker, mannen in grijze pakken komt ze met name bij verzekeraars wel degelijk veel tegen, maar bij Marsh werken ook heel veel vrouwen. En er is wel degelijk dynamiek.

Snelheid telt

Die moet er ook zijn, zegt Marijn. “We moeten de snelheid en innovatie bij onze klanten voor zijn. Handmatige processen zijn ook niet meer van deze tijd. De behoefte aan informatie is per direct. Met één druk op de knop moet informatie beschikbaar zijn.”

De Graaf had niet zo’n beeld van de branche. Maar hij heeft van zijn overstap geen seconde spijt gehad. Hij vindt zijn werkomgeving stimulerend.

Juist de beweeglijkheid van het vak – zeker op het gebied van aansprakelijkheid – spreekt Kwint erg aan. “Als er iets in de weten regelgeving wijzigt, verandert de aansprakelijkheid ook meteen. Ook gerechtelijke uitspraken kunnen de aansprakelijkheid wijzigen. Behalve die dynamiek vind ik een uitdaging in de complexiteit van aansprakelijkheidszaken, zeker de gevallen van letselschade waar ik mij mee bezig houd.”

Young at marsh

Kunnen de jonge honden hun jeugdige energie goed kwijt in de Marsh-organisatie? Absoluut, vinden ze. Marsh stimuleert ook gericht dat de jongeren elkaar opzoeken, onder meer via ‘Young at Marsh’. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd zodat de jongeren el kaar beter leren kennen en zich kunnen ontwikkelen.

Hollema: “Er zijn gelukkig veel goede initiatieven om, zoals ook YoungInsurance, voor jonge mensen in de bedrijfstak. Want verjonging is noodzakelijk. Het is heel belangrijk dat jongeren de gelegenheid hebben mee te denken over hoe dingen verbeterd kunnen worden.”

Verder is het zaak dat de senioren hun kennis delen met de jongere generaties. Kwint: “Natuurlijk moeten wij zelf ook informatie halen, vragen stellen. Maar een stuk gerichte kennisoverdracht is heel erg belangrijk. Het is cruciaal dat informatie wordt gedeeld, dat wij worden opgeleid. Ik ga ook naar seminars en dergelijke. Daar word ik dan bijgepraat over de ontwikkelingen op het gebied van aansprakelijkheid. Maar vervolgens moet je de informatie ook toepassen. Vakkennis is daarbij onontbeerlijk.”

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Koen van Leuven directeur Marine Broking bij Marsh Nederland

Koen van Leuven directeur Marine Broking bij Marsh Nederland

Marsh heeft aangekondigd dat Koen van Leuven Directeur Marine Broking wordt bij Marsh Nederland. Hij zal in de zomer van 2024 in Rotterdam starten in zijn nieuwe...

Marsh: cybercriminelen slaan ook toe bij het mkb

Marsh: cybercriminelen slaan ook toe bij het mkb

"Hoewel cyberrisico’s steeds meer gemeengoed worden, zijn verzekeringen hiervoor dat nog niet. We zien dat bedrijven in Nederland wel maatregelen nemen tegen...

Bedrijven fors meer kwijt aan verzekeringspremie en preventie-eisen

Bedrijven fors meer kwijt aan verzekeringspremie en preventie-eisen

Nederlandse bedrijven betalen opnieuw meer premie voor hun risicoverzekeringen. Ook kosten nieuwe preventie-eisen bedrijven beduidend meer. Cybercriminaliteit is...

Marsh: premies zakelijke verzekeringen opnieuw gestegen

Marsh: premies zakelijke verzekeringen opnieuw gestegen

De wereldwijde premies voor zakelijke verzekeringen stegen met 4 procent in het eerste kwartaal van 2023 (gelijk aan de toename van 4 procent in het vorige kwartaal)....

Klimaatverandering en inflatie grote risico’s voor Nederland

Klimaatverandering en inflatie grote risico’s voor Nederland

De gevolgen van de klimaatverandering en de snel stijgende inflatie zijn grote risico’s voor Nederland. Zeker als Nederland zich niet snel weet aan te passen,...

Podcastserie Marsh Horizons

Podcastserie Marsh Horizons

Marsh is een podcastserie gestart, Marsh Horizons, gestart waarin Lauren Verster met experts de potentiële risico’s bespreekt van recente (mondiale) ontwikkelingen....

Prijsstijging van zakelijke schadeverzekeringen vlakt af

Prijsstijging van zakelijke schadeverzekeringen vlakt af

De premies voor zakelijke schadeverzekeringen zijn in het derde kwartaal van 2022 wereldwijd met 6 procent gestegen, een kwartaal eerder bedroeg de toename nog 9...

Ivo Wansink en Toine van Male in directie van Marsh Nederland

Ivo Wansink en Toine van Male in directie van Marsh Nederland

Ivo Wansink en Toine van Male treden per 1 januari 2023 toe tot de directie van Marsh Nederland. Wansink (46, foto), die eerder functies bekleedde bij AIG en Aon,...

Cybertarieven blijven stijgen - maar in lager tempo

Cybertarieven blijven stijgen - maar in lager tempo

De premies van zakelijke schadeverzekeringen zijn in het tweede kwartaal van 2022 negen procent gestegen, ten opzichte van elf procent in het eerste kwartaal. Hiermee...

Flinke verhoging van premies voor cyberverzekeringen zet door

Flinke verhoging van premies voor cyberverzekeringen zet door

De premies voor cyberverzekeringen zijn de afgelopen zes jaar flink gestegen, blijkt uit de Marsh Global Insurance Market Index. Wereldwijd ziet Marsh in het eerste...