AVG zet rem op datagebruik

tien stappen naar efficiency

Big Data staat garant voor maximale commerciële waarde, zo leerden we tijdens allerlei congressen binnen onze bedrijfstak. De Algemene Verordening Gegevensbescherming haalt echter een streep door de hooggespannen verwachtingen.

De Europese privacywetgeving Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) wordt op 25 mei 2018 van kracht. Elke verzekeraar, geldverstrekker en financieel adviseur krijgt hiermee te maken. Bedrijven kunnen in principe alleen aan de nieuwe eisen van de AVG voldoen als ze gebruik maken van softwarebedrijven die groot genoeg zijn om software correct en tijdig aan de nieuwe eisen aan te passen.

Klant krijgt regie

In de de kern wordt met de AVG beoogd de consument de volledige regie te geven over de wijze waarop zijn persoonsgegevens worden gebruikt. Gegevens van consumenten mogen bijvoorbeeld alleen worden benut als de consument daarvoor toestemming geeft. De consument krijgt ook het recht om te weten welke gegevens over hem bekend zijn. Hij kan verder gebruik van die gegevens blokkeren. Bovendien kan de consument eisen dat de gegevens die een organisatie of bedrijf over hem heeft verzameld, door het betreffende bedrijf worden doorgegeven aan een ander bedrijf. Om u even helemaal wakker te maken: de klant krijgt dus het recht om u opdracht te geven al zijn gegevens door te sturen naar direct writer A. Het goede nieuws: dit geldt ook andersom.

Niets big data

Enthousiaste sprekers gaven de afgelopen jaren tijdens congressen hoog op van Big Data. De techniek zou zo snel gaan, dat grote instellingen alles van klanten weten en in staat zijn de klant met mooie aanbiedingen te benaderen nog voordat deze zelf beseft dat hij daar behoefte aan heeft. Klantgegevens gingen door het leven als het nieuwe goud.

Geldverstrekkers en verzekeraars hebben honderden miljoenen geïnvesteerd in de gedachte zoveel mogelijk gegevens over de klant te verzamelen en op te slaan. En dan in de toekomst bedenken hoe je die gegevens commercieel kunt exploiteren. De schok zal groot zijn, klantgegevens zijn niet lang-er handelswaar. Klantgegevens zijn het eigendom van de klant zelf. Hij bepaalt wie deze gegevens mag hebben en voor welk doel zij mogen worden gebruikt. Niets Big Data dus.

Betekenis voor uw kantoor

Wat betekent de invoering van de AVG voor u? Een situatieschets. U heeft van heel veel klanten persoonlijke gegevens in uw administratie. Bijvoorbeeld het inkomen, woonadres, financiële producten. Neemt u een naam van één van uw klanten in gedachten en bedenk binnen welke onderdelen van uw automatisering gegevens van deze klant terugkomen. Wij denken met u mee: financiële administratie, CRM-pakket, polis-administratie, adviessoftware, e-mailbestanden….

Vanaf 25 mei 2018 kan elke klant u benaderen met het verzoek een volledig overzicht te geven van alle persoonsgegevens die u over hem heeft geadministreerd. Deze gegevens moet u ‘onverwijld’ verstrekken. U mag daarvoor geen kosten in rekening brengen. Maar hoe lang doet u erover om al die gegevens op een nette wijze aan de klant te overhandigen? Laten we eerlijk zijn: handmatig is dit nauwelijks te doen. U zult aan deze verplichting alleen kunnen voldoen, indien uw automatiseringsleveranciers u in staat stellen met één druk op de knop alle gegevens over een bepaalde persoon te verzamelen en in een bestand te zetten.

Wis mijn gegevens

Een ander recht van de consument is de eis, dat u alle gegevens die u over deze klant heeft opgeslagen uit uw administratie wist. Er zijn in de Verordening bijzondere situaties aangegeven waarin u aan dit verzoek niet hoeft te voldoen. Maar in de praktijk zult u in de meeste gevallen snel aan deze eis gehoor moeten geven. Ziet u voor u hoe u in allerlei bestanden de gegevens van bepaalde klanten moet verwijderen? Laten we het zo zeggen: de meeste systemen zijn niet ingericht om relevante gegevens uit het verleden makkelijk en volledig te verwijderen. Ook hierbij bent u dus afhankelijk van de kwaliteit van uw softwareleveranciers.

Gegevensoverdracht

Een andere noviteit is het recht op dataportabiliteit. Iedereen van wie u gegevens in uw administratie heeft, kan van u eisen dat u deze gegevens op korte termijn in een makkelijk te gebruiken bestand overdraagt aan een derde partij. U heeft veel moeite gedaan om allerlei informatie van de klant te verzamelen. U kent het rijtje nog wel: kennis en ervaring, financiële situatie, doelstellingen en risicobereidheid. U beschouwt deze gegevens als uw eigendom. Dat idee moet u maar snel vergeten. De gegevens zijn eigendom van de klant. De klant staat misschien toe dat u deze gegevens gebruikt, maar kan ook van u eisen, dat u deze gegevens overdraagt aan uw grootste concurrent. Gratis en voor niets.

Handige buurjongen

Alle softwareleveranciers maken nu overuren om applicaties op tijd klaar te maken voor de invoering van de AVG. Maar er zijn nog altijd financiële advieskantoren die onderdelen van hun systeem hebben ondergebracht bij kleine leveranciers of bij de handige buurjongen of neef. Het is voorspelbaar dat die onvoldoende capaciteiten en kennis hebben om uw administratie tijdig aan de nieuwe eisen te laten voldoen. Ons advies: vraag uw leveranciers wat hun planning is ten aanzien van de ondersteuning die zij gaan geven om u op efficiënte wijze in staat te stellen te voldoen aan de eisen uit de AVG.

Klant persoonlijk kennen

Wanneer u een klant bij een concert in de stad tegenkomt, mag u vragen hoe zijn vakantie in Schotland was. Die kennis mag u meedragen. Bent u de computer van een direct writer van een levensverzekering, dan mag u die kennis niet bezitten en niet gebruiken. Het is maar een voorbeeld om te laten zien, dat de komende AVG negatiever kan uitwerken voor de grote onpersoonlijke organisatie. dan voor de plaatselijke adviseur die zijn klanten nog persoonlijk kent.

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Eigendomsbegrip niet gehanteerd voor persoonlijke gegevens

Eigendomsbegrip niet gehanteerd voor persoonlijke gegevens

Een privaatrechtelijke borging van zeggenschap over persoonsgegevens levert de burger niet meer houvast op dan AVG en publiekrecht of consumentenbeschermingsrecht...

Schrijf je in voor het grootste innovatie-event in de financiële sector

Schrijf je in voor het grootste innovatie-event in de financiële sector

Het VVP Innovatie Platform (VIP), hét innovatieplatform voor de financiële adviessector in Nederland, organiseert op 5 juli samen met onder meer de Stichting...

Stichting Contactgroep Automatisering bestaat vijf jaar

Stichting Contactgroep Automatisering bestaat vijf jaar

De stichting Contactgroep Automatisering, CGA, bestaat vijf jaar. Bij de stichting zijn inmiddels 31 softwarebedrijven aangesloten die zich vooral richten op het...

Onbewerkte kopie van ID-bewijs vastleggen in strijd met AVG

Onbewerkte kopie van ID-bewijs vastleggen in strijd met AVG

(Kifid-uitspraak GC 2022-0013) De bank mag voor het identificeren en verifiëren van de identiteit van een klant een onbewerkte kopie van het ID-bewijs verlangen....

Digitale weerbaarheid en nieuwe wetgeving

Digitale weerbaarheid en nieuwe wetgeving

(Michael Mackaaij in VVP 6) Nieuwe wetgeving wordt vaak beleefd als een kostenverhogende en administratieve maatregel. Dat is bij de Digital Operations Resilience...

CGA: samenwerking wordt kern bedrijfsmodel automatiseerders

CGA: samenwerking wordt kern bedrijfsmodel automatiseerders

De stichting Contactgroep Automatisering (CGA) verwacht dat het professionaliseren van samenwerking tussen organisaties in de naaste toekomst steeds belangrijker...

PG: kredietregistratie niet aan juiste artikel getoetst

PG: kredietregistratie niet aan juiste artikel getoetst

(Rechtspraak) Het bepaalde in art. 6 lid 1, aanhef en onder c, AVG leent zich volgens de Procureur-Generaal bij de Hoge Raad der Nederlanden - bij de huidige stand...

“Vaccinatieregistratie zorg is glijdende schaal”

“Vaccinatieregistratie zorg is glijdende schaal”

De vakbonden zijn niet te spreken over het kabinetsvoornemen werkgevers in de zorg de mogelijkheid te geven om de vaccinatiestatus van werknemers te registeren....

Schending privacy leidt niet tot schadevergoeding

Schending privacy leidt niet tot schadevergoeding

(Kifid-uitspraak GC 2021-0778) De adviseur heeft de privacy van de consumenten geschonden doordat hij na de beëindiging van de adviesovereenkomst contact heeft...

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

Contactgroep Automatisering: hoogste tijd voor nieuwe sectorbrede afspraken

De Stichting Contactgroep Automatisering (CGA) heeft met instemming kennisgenomen van de 'Verkenning naar uitbestedingsrisico’s bij financieel dienstverleners'...